Höjd skatt på lätta lastbilar???

Är detta ett så hemskt förslag då??
Lätta lastbilsdieslar lär väl knappast vara mer miljövänliga än personbilsdito. Dår bör de inte heller vara lägre beskattade. Sen om skatten på personbilsdieslar borde sänkas istället är en annan femma. Lätta lastbilar förekommer dock främst i näringslivet och det är på tiden att näringslivet börjar betala för sitt miljösvineri på samma villkor som privatpersoner tvingas göra. Detta låter som ett steg i rätt riktning.
Fantastikst att en blå regering kan tänka sig skattehöjningar för näringslivet. :)

Är detta ett så hemskt förslag då??
Lätta lastbilsdieslar lär väl knappast vara mer miljövänliga än personbilsdito. Dår bör de inte heller vara lägre beskattade. Sen om skatten på personbilsdieslar borde sänkas istället är en annan femma. Lätta lastbilar förekommer dock främst i näringslivet och det är på tiden att näringslivet börjar betala för sitt miljösvineri på samma villkor som privatpersoner tvingas göra. Detta låter som ett steg i rätt riktning.
Fantastikst att en blå regering kan tänka sig skattehöjningar för näringslivet. :)

Jag har en lätt lastbil/skåpbil enbart för att köra motorcyklar till träning och tävling. Dessutom drar jag husvagn utan att det tar nämnvärt mer med bränsle. Jag är ingen egen företagare så det är inte alls fantastiskt för mig. Titta i en cross/enduro/rr-depå så är detta det vanligaste fordonet. Nu blir det mindre pengar över till det vi gillar mest.

Jag har en lätt lastbil/skåpbil enbart för att köra motorcyklar till träning och tävling. Dessutom drar jag husvagn utan att det tar nämnvärt mer med bränsle. Jag är ingen egen företagare så det är inte alls fantastiskt för mig. Titta i en cross/enduro/rr-depå så är detta det vanligaste fordonet. Nu blir det mindre pengar över till det vi gillar mest.
Du får inte glöma att de blå kommer öka skatten på diesel efter årsskiftet med 55öre också!

Bra, minska nu skatten på bensinarna också så vi får slut på de jävla oljekällorna snart och får släppa ut lite extra växthusgaser. :tummenupp

Självfallet finns det en och annan lätt lastbil som inte används i näringsverksamhet. Dessa torde dock vara relativt få, sett till det totala antalet. Och faktum kvarstår; varör skulle dessa ha skattelättnader i förhållande till personbilsdieslar. Med tillämpning av bland annat PPP (Polluter Pay Principle) skall alla som bidrar till miljöförstöringen vara med och betala kalaset. Då finns det ingen anledning att undanta vissa eller låta dem komma billigare undan.

Sen kan jag i och för sig till fullo förstå att detta är en irriterande höjning för de som nu drabbas. Tycker själv inte om skattehöjningar på bensin t ex. Det innebär dock inte att jag inte kan se fördelen med ekonomiska styrmedel som ett sätt att få en bättre miljö. Idag används dessa styrmedel inte för att förbättra miljön (därtill är skatterna för låga) utan är istället ett uttryck för statmakternas ambition att beröva oss medborgare på så stor del av vår surt förvärvade slantar som möjligt.

Jag kan acceptera skattehöjningar på drivmedel o.sv om skattehöjningspengarna öronmärks och vartenda öre går till forskning för att få fram alternativa bränslen som funkar. T.ex bränsle celler o.sv.

Vart går pengarna nu? Till de skitiga politikerna skulle jag gissa.

Och ja, gör de denna höjning så blir jag drabbad då jag också har en "racebuss" som jag använder till vardags. Är redan skatt på 3550:- vilket jag tycker är tillräckligt blodigt.

Jag som sitter och funderar på att köpa en diesel-bmw till tjejen som pendlar dagligen :( Hade räknat ut att man sparar ca 7000:-/år om man kör 2000mil med allting inräknat men vinsten blir större om man kör lb-reggat.
Aja, får väl köpa en diesel ändå och sedan köra på spygrön eldningsolja som jag har tillgång till :D För den funkar väl lika bra som vanlig diesel?

Aja, får väl köpa en diesel ändå och sedan köra på spygrön eldningsolja som jag har tillgång till :D För den funkar väl lika bra som vanlig diesel?

Skulle gissa att det inte är någon skilnad.
Annars säljs det massor av villaolja på blocket för typ 3-6kr/liter och det ska tydligen också funka att köra på.

... Tråkigt när det inte tänks efter före....

Jag kör nämligen lättlastbil dagligen fram och tillbaka till jobbet och jag kan garantera att den släpper ut mindre avgaser på ett helt år än vad ni släpper ut när ni tar en runda med hojen.

men så klart ska en sån höjning även gälla mig.....Allt för miljön.. :rolleyes:

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...