Höjd Körkortsålder

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Slog precis upp s27 i tidningen mc folket (SMCs medlemstidning). Där står det om ett EU förslag att körkortsåldern för tung mc skall höjas från 21 till 24(!) år! Dessutom skulle man bli tvungen att göra 3uppkörningar (lätt-mellan-tung) och inte som idag två (lätt-mellan) och sedan få den obegränsade behörigheten automatiskt.
Det ända positiva jag kunde läsa var att effekt begränsningen för mellan mc skulle höjas från 25kW till 35kW vilket enligt mig är helt rätt då detta möjliggör ett användande av 600cc offroadare utan att dessa behöver andas ur sugrör.
Fema (Federation of European Motorcyklist Association), där SMC ingår, protesterar som tur är nej till detta förslaget, dock med undantag av effekthöjningen.

/V

Edit: Kunde inte hitta någon tråd om detta, om så är fallet så plocka bort denna.

Jävla illa, men dem som tage kortet före får väl gå efter de gamla reglerna hoppas jag?

Om det nu röstas igenom, vilket jag inte tror, så kommer det träda i kraft tidigast 2009 om jag inte minns fel.

Vastrix skrev:
Slog precis upp s27 i tidningen mc folket (SMCs medlemstidning). Där står det om ett EU förslag att körkortsåldern för tung mc skall höjas från 21 till 24(!) år! Dessutom skulle man bli tvungen att göra 3uppkörningar (lätt-mellan-tung) och inte som idag två (lätt-mellan) och sedan få den obegränsade behörigheten automatiskt.
Det ända positiva jag kunde läsa var att effekt begränsningen för mellan mc skulle höjas från 25kW till 35kW vilket enligt mig är helt rätt då detta möjliggör ett användande av 600cc offroadare utan att dessa behöver andas ur sugrör.
Fema (Federation of European Motorcyklist Association), där SMC ingår, protesterar som tur är nej till detta förslaget, dock med undantag av effekthöjningen.

/V

Edit: Kunde inte hitta någon tråd om detta, om så är fallet så plocka bort denna.

Det tyckte jag var en skitbra idé :)

Folk kan ju inte köra.
Du vet ju hur jag körde om dig i M518.
Om jag fått vänta några år så kanske jag inte hade behövt köra så hehe :tungan

Som 21åring kan du ta körkort och köpa en turbobusa och köra med den i tron om att du är snabbast i stan.... :rolleyes:

Med en mellanhoj klarar man sig fint på länge.

Micke_Lindstrom skrev:
Det är tur att vi får så mycket bra saker för alla miljarderna vi betalar till EU. :mad:

Läste idag i tidningen att vi betalar 13 miljarder kronor till EU och det finns ett förslag där vi då måste betala 39 miljarder kronor....

Hoppas det inte går igenom för då får Sverige problem....

Mavve skrev:
Det tyckte jag var en skitbra idé :)

Folk kan ju inte köra.
Du vet ju hur jag körde om dig i M518.
Om jag fått vänta några år så kanske jag inte hade behövt köra så hehe :tungan

Som 21åring kan du ta körkort och köpa en turbobusa och köra med den i tron om att du är snabbast i stan.... :rolleyes:

Med en mellanhoj klarar man sig fint på länge.

Alla kör (som tur är) inte som dig! :P
En av SMCs poänger med att inte byta till förslaget är att färre kommer bry sig om att skaffa mellanhoj (pga extra uppkörningar osv.) och istället skaffa en "värstinghoj" vid 24års ålder. Vilket i så fall skulle leda till fler oerfarna personer ute på vägarna.
Personligen tror jag inte att åldern är det ända problemet även om folk, förhoppningsvis, mognar med åren.

Vastrix skrev:
Alla kör (som tur är) inte som dig! :P
En av SMCs poänger med att inte byta till förslaget är att färre kommer bry sig om att skaffa mellanhoj (pga extra uppkörningar osv.) och istället skaffa en "värstinghoj" vid 24års ålder. Vilket i så fall skulle leda till fler oerfarna personer ute på vägarna.
Personligen tror jag inte att åldern är det ända problemet även om folk, förhoppningsvis, mognar med åren.

tror du att man är mer oerfaren som färsk 24årig Akortsinnehavare än som 21årig sådan?

Sitt B-kort får man ju fortfarande ta vid 18 års ålder och man hinner ju skaffa sig en bättre uppfattning om tarfiken tills man är 24 än 21.

sen är de värstinghojar idag ett par gånger värre än de värstinghojar som fanns då när den lagen tecknades med "mellantung" motorcykel. Så den är inte helt omotiverad....

Mavve skrev:
tror du att man är mer oerfaren som färsk 24årig Akortsinnehavare än som 21årig sådan?

Nej och kan hålla med dig om att du har en poäng där. Dock tycker jag att det straffar fel personer. De som kör mellan kommer ju också att får vänta till 24års ålder innan de får köra "riktig" hoj. Något som jag tycker verkar absurt.

Vastrix skrev:
Nej och kan hålla med dig om att du har en poäng där. Dock tycker jag att det straffar fel personer. De som kör mellan kommer ju också att får vänta till 24års ålder innan de får köra "riktig" hoj. Något som jag tycker verkar absurt.

Läste igenom artikeln en gång till och såg att det inte stod att gränsen för tung blev 24 år för dem som haft mellan. Kunde dock inte få någon klarhet i var gränsen gick men det var tre uppkörningar som gällde i alla fall.

Ni som tycker att det är ett bra förslag ska veta att det är samma personer som vill förbjuda motorcyklar helt som lagt fram det och att dom bara ser det här som ett steg på vägen.

Mavve skrev:

Sitt B-kort får man ju fortfarande ta vid 18 års ålder och man hinner ju skaffa sig en bättre uppfattning om tarfiken tills man är 24 än 21.

sen är de värstinghojar idag ett par gånger värre än de värstinghojar som fanns då när den lagen tecknades med "mellantung" motorcykel. Så den är inte helt omotiverad....

Skiter fullständigt i att man är mer mogen vid 24 års ålder... Det är nu jag vill ha kul inte om tre år!!!

Vastrix skrev:

Absurt?
I trafiken behöver du inte mer än 35kW.
Man kan ha hur kul som helst med en mellanbåge.

Pirro skrev:
Skiter fullständigt i att man är mer mogen vid 24 års ålder... Det är nu jag vill ha kul inte om tre år!!!

Jag har hur kul som helt med min 400 :)

Om det fanns lika många racebanor som det finns golfbanor så skulle folk inte behöva gasa så in i helvete på allmän väg med det verkar inte alla insnöade trafikbyråkrater ha fattat?.Att höja körkortsåldern tar ju inte bort olyckorna eftersom en det är förståndiga rendan vi 18 medans en del andra inte en är det vid 28 :rolleyes: .

Jag håller med Mavve om att jag tycker det är en bra ide.
Visst finns det problem med den och så.
Men om bara 5 personer mindre per år dör pga denna lagen så är det ju en bra lag. :)

Och som Mavve påpekar, i trafiken behöver man inte så jävla mycket effekt.
I förlägningen kanske detta medför att hojtillverkarna tillverkar lite fler reko mellanklass hojar istället för att ta en tung hoj och strypa ihjäl dessa och kalla dem mellanhojar...

Nej, det kommer aldrig att funka. Folk köper den strypt och slänger strypningen 10minuter efter att de köpt hojen.
Då är det bättre med "äkta" mellanklassare, med cool design, låg vikt och 34kw.

Jag har för mig att bla Nya Zeeland har sådana här regler redan. Eller ganska lika i alla fall.

Och de flesta hinner faktiskt mogna lite till mellen 21 och 24. Om inte annat så förhoppningsvis hinner de få lite trafikvana, för jag tror att många olyckor inträffar pga att undommarna inte förstår hur trafiken fungerar. Det är ju en sak att kunna köra hoj bra och en helt annan sak att vara en bra trafikant. :)

mina 5 öre. :)

Vad trött man blir på alla surgubbar... tillslut måste man vara 50 år för att få köra hoj...

Förstår inte hur folk kan vara för det? Är det inte likabra att förbjuda hojjarna på en gång då? :va

Bygg mer racebanor, det tycker jag är det bästa... nånstans måste man ju gasa av sig :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park