Höjd körkortsålder för sporthoj?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Ska kravet för att få köra en klass 7 hoj höjas?

• Antal röstningar
    0
Tycker egentligen att man är för ung att ta lätt MC när man är 16, man är helt enkelt inte mogen att framföra ett fordon i trafik. Att framföra en sporthoj på 600cc eller mer som 18 åring är egentligen vansinne.

Själv har jag liten moppe på 125cc och är 16 med nytaget körkort.

nu kanske man är ute på hal is, men eftersom jag tog b-körkortet ganska nyligen (2 år sen) så anmärkte jag på att det inte stod någonting alls om motorcyklar, t.ex. att de är svåra att se i trafiken osv

Kanske vore nåt o låta alla vara medvetna om att det finns motorcyklar i trafiken och vad man ska tänka på som bilist?

Attityder behöver förändras, inte det lättaste nej, men vi behöver inte mer krångliga lagar angående motorcyklar.

Som någon sa, det är inte maskinen isej som kör fort, det är du som sitter bakom styret som väljer hur fort det ska gå.

Om man nu skulle vara tvungen o vänta 5 år på klass 7 hojar, ja då tänker nog många att "nu jävlar har jag väntat i 5 år för det här, GASA!"

Hur skulle världen se ut om man förbjöd och reglerade allt som var farligt?
Vill du leva ett liv utan frihet?

84superbee skrev:
nu kanske man är ute på hal is, men eftersom jag tog b-körkortet ganska nyligen (2 år sen) så anmärkte jag på att det inte stod någonting alls om motorcyklar, t.ex. att de är svåra att se i trafiken osv

Kanske vore nåt o låta alla vara medvetna om att det finns motorcyklar i trafiken och vad man ska tänka på som bilist?
QUOTE]

Då har det inte ändrats nånting sen jag tog b-körkort för 10år sen.

Tycker att även om man bara ska ta b kortet så bör skolorna lära ut lite basic mc kunskaper,dom flesta som kör bil verkar inte ha någon större koll på hur snabbt det går att bromsa med en modern motorcykel.

Enligt Helsingborgs Dagblad för någon dag sedan så sa dem att 45st hade dött i MColyckor detta året och 85% av dem var 25+(år).. Om det är en bluff eller inte vet jag inget om men att höja åldersgränsen tror jag inte gör så mycket nytta... det 84superbee sa tror jag att det finns något i det.

Last edited:
Efter två år med lätt och två med mellan borde alla som behöver "gasa av sig" ha gjort det. Jag är 31 och haft mckort i 15 år men har fortfarande inte gasat av mig. Tror aldrig att jag kommer att göra det heller. Så reglerna som vi har nu tycker jag är bra. På de som det är applicerbart fungerar det och på oss andra hade det inte funkat vad de än gjorde.

Hög försäkring underlättar i längden för allmänna försäkringstagare och lotsar ut några träd och stolpaspiranter på banan vilket i sin tur främjar motorsportintresset i stort så vi slipper den här jävla fotbollen och hockeyn i TV hela tiden.

pilsner

Pilsner skrev:
Efter två år med lätt och två med mellan borde alla som behöver "gasa av sig" ha gjort det. Jag är 31 och haft mckort i 15 år men har fortfarande inte gasat av mig. Tror aldrig att jag kommer att göra det heller.
Får jag fråga om du då alltså sätter dig på hojen o kör som fan, kanske för att imponera eller helt enkelt inte kan kontrollera dig själv?
För menar du att du kör för fort här och där är du ju som alla andra med sporthoj.
Är du däremot en av dessa som helt enkelt inte tänker alls eller bara struntar i alla andra så är det ju bäst om du håller dig från vägarna.

Det är dessa som diskuteras, att få alla med sporthoj att köra helt efter lagen är omöjligt, det gäller ju alla andra trafikanter med.

Vad mer kan man säga än att dte är lätt att rösta "Ja för fan höj åldern" då man redan är tillräkligt gammal... Frågan är ju om alla ni som nu påstår att ni vill höja ålder skulle vilja samma sak om ni vart 18 bast.

Lätt att rösta då det inte påverkar en själv.

Om det är nått som borde ändras i såna fall som säkert varit uppe mycket det är alla 50+ personer som har mc kort på sitt bil kort... Ska åldern för SH upp så dra in alla som har "grattis mc-kort"

punkt

Näfan.. Inga sådanna skitregler. Jag kommer köra precis lika vilt om 5år som jag gör nu, garanterat! Måste förstå att man inte löser problem med strängare regler..

Jag har lösningen :banana :banana :banana Fast jag vet att det är en utopi :(

Jag tror inte förbud och högre ålder löser problemet. Det är ju bara att erkänna att även en 40 åring har dåligt omdömme ibland.

Men att ordna banor och asfaltssträckor där folk kan "busa" lite tror jag kan hjälpa till, nu åker ju 85-90% av alla "tuffa" hojåkare flera mil för att komma till "Bulten" och "Bogesund" och gasa lite. Syftet är ju inte att det är spännande med möten och liknande utan att få gasa lite. Kunde man göra det lite lättillgängligare att komma ut på en bana eller få stunta under mer kontrollerade former tror jag många olyckors konsekvenser skulle minska drastiskt, däremot kanske olyckorna skulle öka i antal!!!!

IMHO

mitt förslag e låt alla moppepojkar köra klass 7hojar så sorterar vi ut dem som dör tidigare :) o avskaffa körkort :rolleyes:

Jag tror knappast de bygger banor och sånt för att folk ska sluta leka i trafiken, varför skulle de?
Det lär vara billigare att skatta bort dessa i stället.

84superbee skrev:
Jag är 44 år och har kört bil i 26 år. För två år sedan tog jag hojkort och jag kan säga att det har gjort mig till en bättre bilförare. Jag tar med mig tänkandet jag har när jag sitter på hojen in i bilen, lyfter blicken, försöker räkna ut vad andra bilförare kan hitta på etc etc. Dessutom har jag ju naturligtvis en helt annan förståelse för hojåkarna. Att inte ligga för nära bakom, kolla noga innan filbyten osv.

Ok, kanske lite OT men bilister som är hojåkare också utgör en mindre risk för motorcyklister. Kanske skulle man ha som krav att för att få ta bilkörkort så måste man ha kört hoj i minst 2 år?? ;)

Kirchhoff skrev:
Om det hade gett resultat i form av sparade människoliv kan det vara värt det. Dessutom skulle det visat sig i form av försäkringspremier, annars är det ju skit samma för dem över 25. Det enda problemet är att alla under 25 kommer att bli skogstokiga när de hör att de inte får köra sporthoj... :kocko
nänä, de får inte gälla retroaktivt! bra idé annars :D

/ Hannes(21 år)

Silwer skrev:
Jag tror knappast de bygger banor och sånt för att folk ska sluta leka i trafiken, varför skulle de?
Kanske inte men man kan jobba för att gokartbanor öppnas för hojåkare såsom det har gjorts på Rörken i Uppsala och Tuvängen i Södertälje.

Kirchhoff skrev:
Det är precis såna kommentarer som din som jag menade... :brinnerup Du kanske förstår när du blir äldre? :rock

Detta blir ju två roliga grupper, alla som är över 25 tycker säkert att detta är en strålande idé! Klart man blir bättre/mognare förare när man blir äldre (men viktigast av allt, det påverkar ju egentligen inte er personligen).

Grupp nr.2 dem som inte har fyllt 25 (däribland mig själv). Vi tycker naturligtvis att vi också skall få framföra vilken hoj vi vill. Och vi kan väl köra minst lika säkert som er som är äldre.
Och det gamla klassiska citatet, "du kanske förstår när du blir äldre" är tamefan det värsta jag vet... Man förstår när man förstår, har inget som helst sammanband med ålder, mer än att visa saker tar en djävla tid för somliga att fatta och då hinner de tyvärr bli gamla innan de förstår...

Dela in körkortet i ytterligare en klass, A-begr. A-mellan. A-full. Där full inkluderar klass 7 hojar. Borde vara krav med bandagar osv innan man får den fulla behörigheten. Åldern kan vi skita i.

//Fredda

Ännu ett "idiotförslag" som turligt nog aldrig kan genomföras i praktiken. Tack EU!
(Ja, jag är över 25.)

/

Cujo skrev:
Ännu ett "idiotförslag" som turligt nog aldrig kan genomföras i praktiken. Tack EU!
(Ja, jag är över 25.)

/

Dessvärre kan nog inte ens EU, hålla dammiga sossar borta från att krama ur någon kryptisk skatt på klass-7 hojjar. Under täckmanteln, extra begravningsskostnader och förhöjd gummikonsumentstraffskatt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph