Höjd hastighet?

Då kommer folk ligga i 140-150 om det höjs till 130! :3freak
Jag ser bara på mig själv, är det 110 ligger jag i 130.
O jag anser mig kunna köra bil, bra reflexer mm.
Tänk alla kärringar, o gubbar i hatt! :skrämd

fri fart...självklart...

...men den dagen då vårt vägnät har den standarden....
Fan., är det ingen som kört på våra spåriga ,tjälskadade , sönderkörda motorvägar i år. :va

Det är inga problem med fordonen, våran egen trafikattityd får vi själva stå för
men med den vägskatten som vi varje år pytsar in så byggs det massor av vire räcken och annat säkerhets åtgärdande utrustning, typ kamera skåp.
Vår väg standard är ren katastrof..... :gnissla

tassen skrev:
Fan., är det ingen som kört på våra spåriga ,tjälskadade , sönderkörda motorvägar i år. :va

Det är inga problem med fordonen, våran egen trafikattityd får vi själva stå för
men med den vägskatten som vi varje år pytsar in så byggs det massor av vire räcken och annat säkerhets åtgärdande utrustning, typ kamera skåp.

Nu är jag inte sååå Gammal så att jag körde då med det fanns FRIIIII fart i Sweden oxå.
Och då Var inte vägarna så speciellt bra....
Å andra sidan körde man pv å amazzzon då och hojarna ,Norton o Trumpeter, var inte direkt några missiler ,, men 160 på en FRI fart GRUSVÄG med dålig fjädring måste väl vart spännade....
Och så behövde man inget "VurpOllon" heller ,ingen använde knäpuckar :7peta (knäpuckar e gay)

tassen skrev:

Jag skulle påstå att det är tvärtom. Ju bättre vägarna är, destå större anledning för hastighetsbegränsningar (det är ju i regel just där som de extrema fortkörningarna sker).

mb skrev:
Tja.. kanske. Vi kan ju prova och se om det fungerar utan att olyckorna ökar.

Kanske dumt att jämföra med danmark iofs eftersom fartdårarna i princip kör som de vill där ändå utan att bli av med kortet. Förr har de haft körkortsgränsen vid dubbla (!) hastighetspåbudet. Alltså skulle man behöva köra i 260 på 130-väg om de har kvar den lagtillämpningen.

Är det fortfarande lika slappa regler där tro?

Är det något land jag håller hastighetsbegränsningarna i så är det Danmark. Man ser ju en civilsnut som lapper en stackars fortkörare varannan kilometer på motorvägen....

De verkar som om ni inte har läst mitt inlägg ordentligt, eftersom jag inte har förespråkat någon oaktsamhet över huvud taget.
Om du följer aktuellt tempo i trafiken, så måste ju alla vara vårdslösa för att du skall vara de.
Jag har aldrig nämnt att folk ska ligga och flåsa i 200 km/h. Är det en väg som är torr, bred nog och fin, så kanske det känns helt ok att ligga i 140-150, medans samma väg under andra omständigheter inte känns aktuellt att ligga fortare än 80. Kör du då fort i alla fall så är du oaktsam och därmed vårdslös.

Ett tillägg som jag glömde är att trafikpolisen skall ha rätt att stanna dig om han/hon tycker att du kör öppenbart för fort.

Den förbyggande verkan borde frambringas av att man kan få dryga böter, körkortet indraget eller i vissa fall fängelse om man inte aktar sig.

Dom allra flesta tror jag skulle klara av en sån här lösning alldeles utmärkt, och dom som inte gör de, dom är förmodligen inte ett dugg bättre idag.

jo...dags att höja till 130 på 110 sträckorna,110 på 90 sträckorna, tycker jag allt, är ju löjligt låga hastighetsbegränsningar...

Är det fin bred motorväg så.

Däremot att "om vi ska mata på mer hastighet där så måste vi dra ner där" är ju det dummaste jag hört, säger som R.Collin "får man inte komma fram i tid eller?"

:kocko

ec2bme skrev:
De verkar som om ni inte har läst mitt inlägg ordentligt, eftersom jag inte har förespråkat någon oaktsamhet över huvud taget.
Om du följer aktuellt tempo i trafiken, så måste ju alla vara vårdslösa för att du skall vara de.
Jag har aldrig nämnt att folk ska ligga och flåsa i 200 km/h. Är det en väg som är torr, bred nog och fin, så kanske det känns helt ok att ligga i 140-150, medans samma väg under andra omständigheter inte känns aktuellt att ligga fortare än 80. Kör du då fort i alla fall så är du oaktsam och därmed vårdslös.

Ett tillägg som jag glömde är att trafikpolisen skall ha rätt att stanna dig om han/hon tycker att du kör öppenbart för fort.

Den förbyggande verkan borde frambringas av att man kan få dryga böter, körkortet indraget eller i vissa fall fängelse om man inte aktar sig.

Dom allra flesta tror jag skulle klara av en sån här lösning alldeles utmärkt, och dom som inte gör de, dom är förmodligen inte ett dugg bättre idag.
Låter som ett otroligt luddigt system som är dömt till att feltolkas.

sweborn skrev:
Är det något land jag håller hastighetsbegränsningarna i så är det Danmark. Man ser ju en civilsnut som lapper en stackars fortkörare varannan kilometer på motorvägen....
Böterna kanske är högre ja... har inte så bra koll hur på det är nu. Snackade med en dansk, som jag jobbade för en gång, som påstod att han blev av med sitt mc-kort först när han haffades i över dubbla hastigheten.

aci skrev:
Absolut inte, särskilt inte för tjejer ni ska ha en flaggvakt med röd flagga gående 5 meter framför och saftblandare :fakta
:tungan

Eftersom du är mer flicka än mig, och absolut inte borde köra på allmänväg så kan du likaväl ge mig duccen :tungan

ec2bme skrev:
Tanken är god, men alla gör inte samma bedömning av vad som är lämpligt och har heller inte likvärdig kompentens, är inte lika pigga etc. samtidigt....

Jåke skrev:
Tanken är god, men alla gör inte samma bedömning av vad som är lämpligt och har heller inte likvärdig kompentens, är inte lika pigga etc. samtidigt....
Som sagt... Det funkar i andra länder.

Jag har läst nånstans (inte i MAD eller EN DING DING VÄRLD, nej) att det sällan är för hög hastighet som är den stora boven i trafiken utan snarare rattfylla (i "rattfylla" ingår påverkan av alkohol, medicin och droger och till och med om man råkar somna) och att man på annat sätt visar oaktsamhet i trafiken.

Jag kan lika gärna forsätta tycka till om våra trafikregler i det här landet.
Tycker nämligen att man skulle få utföra en mindre kontroll av hälsa, trafik-teori-kunskap och förarprov var 10:de år. Detta för att hålla folk ajour i trafiken. Tänk bara på dom som tog körkort på 60-talet. Dels fick dom med A-behörighet på köpet när dom tog bilkort. Sen har det ju hänt en hel del dom senaste 45 åren vad gäller trafikregler och dyligt.

Tack för ordet!

Man kan väl satsa lite på att bygga ut systemet med variabla hastighetsgränser istället för att endast höja gränsen?

Vi har ju trots allt ganska varierande väglag i det här landet pga av årstider och uppenbarligen kan inte alla med att köra långsammare bara för att det ev kan vara halt på vägen.
Eller som flickvännen sa:
- Jag körde inte för fort. Jag kunde bara inte stanna...

Hon gled förbi ett rödljus och genom en korsning, men hade tur o klarade sig.
(I USA, med sommardäck såklart, har inget annat...)

Vad tror ni?

ec2bme skrev:
Jag kan lika gärna forsätta tycka till om våra trafikregler i det här landet.
Tycker nämligen att man skulle få utföra en mindre kontroll av hälsa, trafik-teori-kunskap och förarprov var 10:de år. Detta för att hålla folk ajour i trafiken. Tänk bara på dom som tog körkort på 60-talet. Dels fick dom med A-behörighet på köpet när dom tog bilkort. Sen har det ju hänt en hel del dom senaste 45 åren vad gäller trafikregler och dyligt.
:tummenupp :Bugar

ec2bme skrev:
Fast de är ju ingen som kör i 130 km/h i italien. De är ju i stort sett "fri fart" som gäller där.

En gång i tiden ja... men inte längre. Visst kör månge för fort, men långt ifrån lika många som förr. Italien hade enorma problem med trafiken och dödsfall så man har nu blivit stenhårda och infört ett punktsystem till körkortet.

Alla har ett visst antal punket. Dessa förbrukas gradvis vid traikförteelser, t.ex. ger en felparkering en punkt avdrag. När man har slut på punkter får man ta om körkortet. Har man otur (kommer inte ihåg hur mycket för fort man måste köra, 10-30 km/h) ryker alla punkter.

ec2bme skrev:
Va... :va

Sverige är fortfarande bland världens ledande länder när det gäller trafiksäkerhet. Det säger kanske inte att vi är extremt duktiga, men det säger definitivt att andra är sämre. Nämn ett land som har bättre eller likvärdig statistik, som kör med den här anarkistiska hastighetsvarianten som du förespråkar?

ec2bme skrev:

Jag har läst nånstans (inte i MAD eller EN DING DING VÄRLD, nej) att det sällan är för hög hastighet som är den stora boven i trafiken utan snarare rattfylla (i "rattfylla" ingår påverkan av alkohol, medicin och droger och till och med om man råkar somna) och att man på annat sätt visar oaktsamhet i trafiken.

Det är ALLTID för hög hastighet som orsakar olyckor :fakta :mattias

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...