Höjd hastighet?

Tja.. kanske. Vi kan ju prova och se om det fungerar utan att olyckorna ökar.

Kanske dumt att jämföra med danmark iofs eftersom fartdårarna i princip kör som de vill där ändå utan att bli av med kortet. Förr har de haft körkortsgränsen vid dubbla (!) hastighetspåbudet. Alltså skulle man behöva köra i 260 på 130-väg om de har kvar den lagtillämpningen.

Är det fortfarande lika slappa regler där tro?

mb skrev:

Kanske dumt att jämföra med danmark iofs eftersom fartdårarna i princip kör som de vill där ändå utan att bli av med kortet. Förr har de haft körkortsgränsen vid dubbla (!) hastighetspåbudet. Alltså skulle man behöva köra i 260 på 130-väg om de har kvar den lagtillämpningen.

50% över.

Alicia skrev:
Bra med höjning av hastigheten på motorvägarna eller inte?

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,575724,00.html
De e verkligen på tiden. Vi har haft 90km/h resp. 110 km/h i en väldans massa år nu. Bilarna blir säkrare på alla sätt, både ur krocksynpunkt och bromsar m.m. ändå är fartbestämmelserna domsamma. Inte direkt logiskt tycker jag. För övrigt så kör redan dom flesta lite fortare än 110 som de är idag, så en 130 vore inte orimligt.

// Lennart.

mb skrev:

Skalman skrev:

Är ni säkra på det?
Pratade med mina danska chefer om det nyligen och dom påstog att det var som i Sverige, 30km/h för fort.
Det hade blivit så när dom fick dom nya reglerna.

Men dom kanske hade fel?

ec2bme skrev:
De e verkligen på tiden. Vi har haft 90km/h resp. 110 km/h i en väldans massa år nu. Bilarna blir säkrare på alla sätt, både ur krocksynpunkt och bromsar m.m. ändå är fartbestämmelserna domsamma. Inte direkt logiskt tycker jag. För övrigt så kör redan dom flesta lite fortare än 110 som de är idag, så en 130 vore inte orimligt.

// Lennart.

Bilarna har blivit bättre, men jag tycker objektivt att kvalitén på förarna av vanliga bilar gått ned den senaste tiden. Då även antalet bilar ökat tillsammans med att bilarna blivit säkrare så har ju VV ansett att ett Status Quo varit den enklaste lösningen.

Men helt klart så skall fartgränsen öka på fina motorvägar. Ökning till 120 ger ju inget, alla åker ju på det ändå, men 130 låter som en lagom ökning. :tummenupp

ec2bme skrev:

// Lennart.

Du vet väl om att vi hade FRI fart i det här landet samtidigt som be flesta körde med enkrets bromssystem, diagonaldäck, spikraka rattstänger och utan säkerhetsbälten!

Var det bättre förr?

Om jag inte minns fel var det frågan om eventuell höjning på vissa vägar och sänkning på andra. Om man kommer fram till höjning på motorväg, var tror ni man sänker...?
Personligen åker jag inte så mycket motorväg, utan håller hellre till på krokigare ställen.... :död

Om man istället har inställningen att man inte bryr sig om skyltarna spelar det ju mindre roll :3freak

Last edited:
Jag röstar för "fri fart under ansvar".
Vilket skulle kunna fungera som så att:
Du får köra så fort som de aktuella tempot i trafiken tillåter. Om du sen är med om en olycka, och det kan bevisas att du kört över din förmåga/fortare än vad som kan ses lämpligt, skall det kunna klassas som "vårdslöshet i trafik".
De borde la kunna funka.

ec2bme skrev:
Du får köra så fort som de aktuella tempot i trafiken tillåter. Om du sen är med om en olycka, och det kan bevisas att du kört över din förmåga/fortare än vad som kan ses lämpligt, skall det kunna klassas som "vårdslöshet i trafik".
De borde la kunna funka.

Regler & lagar fungerar väll till stor del för att FÖREBYGGA olyckor & brott väll?

ec2bme skrev:
De borde la kunna funka.
Ansvar är jättebra, men jag tror inte du är lika begeistrad över förslaget när du fått dina barn överkörda på grund av ett allmänt ovettigt högt tempo i trafiken.

Ska vi kanske släppa alkoholen fri också i trafiken när vi ändå är igång? De som bara krockar, och när det kan bevisas att det var just på grund av alkoholen, åker dit?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8