höjd a-kassa

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Är det verkligen meningen att jag som studerar också ska betala höjd a-kassa? Trodde det hörde till de som var arbetslösa eller arbetade.. 479kr i månaden för nånting jag inte nära använder eller kommer använda de närmaste fyra åren känns lite surt.

Vad har du för nytta av a-kasse-medlemskap IOM att studerandevillkoret tas bort? Lika bra att börja betala den dagen du får jobb istället, eller några månader innan du förväntar dig att skaffa sådant.

Vad har du för nytta av a-kasse-medlemskap IOM att studerandevillkoret tas bort? Lika bra att börja betala den dagen du får jobb istället, eller några månader innan du förväntar dig att skaffa sådant.

Alltså jag är medlem i facket, har varit det för man får ju nån försäkring och sånt som kan vara bra att ha. Hursomhelst så tror jag det är ett halvårs uppsägningstid på skiten. Det är ju typ 3000kr som jag inte har.

Ring å prata med ditt fackombud. De kan svara på alla dina frågor.:tummenupp

Det är alltså uppsägningstiden som är problemet. Ring Poolia.

Bland annat, helst vill jag inte betala nånting medans jag studerar men det går väl inte gå ur a-kassan nu? Visst blev den obligatorisk?

Ring å prata med ditt fackombud. De kan svara på alla dina frågor.:tummenupp

Att ringa facket har enligt mig alltid bara resulterat i 25 minuters telefonkö och sen bli kopplad till nån idiot som inte vet nånting om vad man frågar om, de vet inte ens någon som vet någon som kan veta vad det handlar om. Kö och koppling tills man nästan börjar gråta för att man har bränt 80kr på ett samtal som inte gett nån information alls.

Last edited:
Bland annat, helst vill jag inte betala nånting medans jag studerar men det går väl inte gå ur a-kassan nu? Visst blev den obligatorisk?

Den kanske blir, den är det inte än. Vet inte om det kommer gälla para... jag menar studenter. :D

Trodde att den blev obligatorisk samtidigt som den höjdes.

Ok, jag är också med i AKassan nu när jag studerar. Jag gick med förra sommaren då jag sommarjobbade hela sommaren.

Dock så kommer jag inte(troligen) att kunna utnyttja den om jag inte få arbete efter examen till sommaren. Helt sjukt om jag är tvungen att vara med för att sedan inte få nyttja den.

Jag mailade till dom och frågade helt enkelt om jag kunde nyttja AKassan efter examen och jag inte fick arbete direkt.

Jag fick sedan tillbaka en hel sida med regler, jag tolkar det som att dom inte ville skriva rakt ut att jag inte kan nyttja det efter examen. Dom vill förstås inte tappa användare.

Last edited:
Är det verkligen meningen att jag som studerar också ska betala höjd a-kassa? Trodde det hörde till de som var arbetslösa eller arbetade.. 479kr i månaden för nånting jag inte nära använder eller kommer använda de närmaste fyra åren känns lite surt.

Om du studerar så kontaktar du ditt fackförbund och så ansöker du om reducerad avgift under studietiden.
Du kan nog till och med dra ut blanketten från hemsidan.

479 * 12 * 4 = 22992 kr.

Bygg en egen akassa! Spara pengarna på nåt finurligt sätt. Om du blir arbetslös efter studietiden kan din egen akassa bevilja dig lite pengar (vilket en riktig akassa inte skulle göra) , blir du inte arbetslös kan du köpa en glassig teve istället.

Bra idé, va?

Du ringer in och säger "från och med idag betalar jag inte längre någon avgift så var vänlig att stryk mig ur ditt register."
Säger de något annat så upprepar du dig bara och frågar om hon tyckler att det är ok att stjäla pengar av oskyldiga studenter.

När jag gickk ur gick det tom att gå ur bakåt och få tillbaka pengar, vet dock inte hur långt bakåt. Var dock lite tyst ifrån dom, så när jag ringde in och kollade sa de att de att högen med uträdesanmälningar vär rätt stor, så det tog lite tid att behandla...

Pluggar också och har också gått ur... och min flickvän... och många polare... och... Känns som om att det är en MASSA folk som kommer att gå ur a-kassan nu.

kan ngn berätta varför folk degar sånt eller pysslar med facket? ..de står inte så mkt om det i min connoseur :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg