Höjd ålder ska stoppa mc-olyckor

fazerfun skrev:
Jag är kluven...jag har ruggigt svårt för alla former för statligt förmynderi.
-Ogiltigförklara alla de A-behörigheter som utfärdades per automatik med B-kortet innan 1976. Nytt förarprov krävs.


Hej fazerfun!
Om du nu har så svårt med förmynderi........
Hur tror du då att dom som du tänker rycka lappen ifrån upplever det då då dom blir av med ovan sagda.....??

Lite övriga komentarer...

Jag har haft kort sen 73 Jo jag tog det när jag var 16 och den utbildningen jag har, är livets hårda skola som alla andra.
Hur man framför sitt fordon är inte beroende på sin ålder utan personlig mognad och trafikvett.

Olyckor sker i alla åldersgrupper men kanske av olika karaktär...

Om man ska kräva utbildning så borde det gälla alla trafikantgrupper.

Det som förvånar mig en del är att om man har flera bokstavskombinationer på kortet så ska man lämna in läkarintyg lite dåoch då..

Varför ihelvete gäller inte det alla bokstäver?????
MVH
Roffe
 
von reisen skrev:
Okej för 25 år för tung mc. Här är mina förslag på annat som då behöver justeras för att ta hänsyn till vår omognad.

- Föräldrar har ansvaret för barn upp till 25 år.
- Moped tillåts från 20 år.
- Lätt mc vid 23, mer teori och 1 varvs övningskörning runt jorden med lärare som haft mc-kort i minst 20 år. (mc är nämligen skitfarligt)
- Bil 23 år (begränsad förstås, 40 kw?).
- Köpa sprit 23 år, dock bara vin och öl (begränsad behörighet). Starksprit 25 år.
- :tuttar 25 år (obegränsat).
-
- 25 år för obegränsad bil eller mc... :tummenupp

Jag håller med. Till fullo! :banana
 
jo

VRM Roffe skrev:
Hmmm.......
För att bli gammal och erfaren måste man ha varit ung och oerfaren.

Självklart så mognar man med åren men att köra sporthoj handlar mycket om attityd oxå..
Jag har haft körkort sen 1973.. Ja ni läste rätt...Det kostade mig 185 kronor på den tiden minns jag..och vi körde precis som alla undommar gör idag.

Även idag kör jag rätt hårt men med bättre blick för trafiken.
Som mäniska måste man få göra några fel för att göra rätt...Men problemet är att koncekvenserna för våra misstag brukar bli så fatala.

Sen påstås det att farten dödar...nja snare alla elskåp,trotoarkanter.vajerräcken bilar mm

Sune Svensson som kör som en kratta och kör sin Taunus, han sitter så säkert i sin bil och tittar inte efter sådana som oss.

Jag tycker problemet är att dom på vägverket har missat sin stora uppgift att göra det säkert för alla trafikanter.

Håll vägarna i bra skick så blir dom säkrare..Nu kan man komma körandes och rätt var det är så är det ett jäkla stort hål i vägen...
Eller någon på VV som har lagat ett potthål och spritt ut tjära och grus utan att göra rent efter sig...

Och istället för att göra en dålig väg bättre så sänker man hastigheten väghelvetet.. vilket genererar irritation och farliga omkörningar istället...

Den politiken är lika korkad som Sveriges alkoholpolitik....
Det ä några som inte kan sköta sitt drickande..Altså ska ALLA lida för att några få idioter inte kan sköta sig!!!!!!!!

Nollvision..Vad i helvete är det???? Det MÅSTE vara dom som har hittat på det !!! Dom idioterna som tror att det går att genomföra...
Dom har NOLL vission!

Så läng det fins mäniskor finns det misstag........

Sensmoral..
Kör med tanken att du har inga medtrafikanter utan bara MOTtrafikanter......

Med sommriga hälsningar
Roffe

Håller med dig.. :tummenupp
 
benfre skrev:
Överförmynderi !! Kan aldrig vara rätt enligt min mening. Måste finnas andra vägar att lösa problemet på än att idiotförklara alla artonåringar.

Du har helt rätt i det. Forskning visar att omdömme och ansvar är ett resultat av en persons erfarenheter. Gänget som talat är dock inte intresserade av sådant. Det här handlar inte om trafiksäkerhet. Vi är bara en bricka i spelet. Man inväntar ett år med en liten "peak" för att roffa åt sig medel (cash) till diverse verksamheter.

Bara för att statistiken fluktuerar från ett år till ett annat betyder det inte att saker och ting är på väg i fel riktning. Det är helt naturliga fenomen. Olycksfrekvens för MC med omkomna har från 1980 till 2001 minskat med ca 75%. (sjuttifem procent) Idag är risken att utsättas för en olycka på MC ungefär lika liten som för bilkörning.

Förbud mot att unga förare kör tung motorcykel ser inte ut att ha någon säkerhetsvinst. Undersökningar tyder på att antal olyckor reduceras kraftigt för den typ motorcykel man förbuds köra, men nedgången uppvägs av en ökning i antal olyckor med lätta motorcyklar.

TØI rapport 681/2003 (finns på VV)

Men "gänget" undvek tydligen att nämna den rapporten eftersom det blir obekvämt. Kul för dem. Trist för skattebetalarna och unga MC-förare. :hihi
 
#Olsson# skrev:
Idag är risken att utsättas för en olycka på MC ungefär lika liten som för bilkörning.i

Nope. Den är 5 ggr så stor (år 2004 dåro). Men det är iofs rätt så liten risk endå, kanske..

anyhoo..
 
Zee skrev:
Nope. Den är 5 ggr så stor (år 2004 dåro). Men det är iofs rätt så liten risk endå, kanske..

anyhoo..

Kanske blandar du ihop skaderisker?

FEMA

Ur en annan aspekt visar dock försäkringsstatistik att motorcyklister inte är inblandade i fler trafikincidenter än bilar. Med andra ord har motorcyklister inte en högre olycksrisk än andra trafikantgrupper. Därför ska det inte alltid konstateras att motorcyklister är en trafikantgrupp som inte tar ansvar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top