höja varvstoppet

Glenn_23

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda 929-rr
Jag lägger upp tråden igen.. Finns de någon som vet hur man gör för att höja varvstoppet på en R1-99:confused:

Om du studerar effektkurvan på din hoj så kommer du se att maxeffekt nås en bra bit innan varvstoppet så det är ganska onödigt att höja varvstoppet, det komemr inte ge dig mer effekt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2606123 Om du studerar effektkurvan på din hoj så kommer du se att maxeffekt nås en bra bit innan varvstoppet så det är ganska onödigt att höja varvstoppet, det komemr inte ge dig mer effekt.
Exakt :fakta Det enda man gör är att man sliter ut motorn exponentiellt mycket fortare! OM man inte bygger om den ordentligt, men det här lät mer som dumt bonntrim...

om jag säger så här:jag frågar inte om de är bra eller inte finns det någon som vet hur man gör? om ni inte vet behöver ni inte svara.....

Glenn_23 skrev:
2606168 om jag säger så här:jag frågar inte om de är bra eller inte finns det någon som vet hur man gör? om ni inte vet behöver ni inte svara.....

Byta till en kitbox(ECU)

Glenn_23 skrev:
2606168 om jag säger så här:jag frågar inte om de är bra eller inte finns det någon som vet hur man gör? om ni inte vet behöver ni inte svara.....
Har du funderat på vad varvstoppet ska vara bra för?
Om svaret är ja, vad kom du fram till?

Svaret på din fråga är i inlägget ovan, man bytar till en kit-ECU, men du tjänar inget på det om du inte bytar kammar, ventilfjädrar etc. Det enda du gör är att riskera att gasa sönder din motor.

Nr:18 skrev:
2606176 Har du funderat på vad varvstoppet ska vara bra för?
Om svaret är ja, vad kom du fram till?

Svaret på din fråga är i inlägget ovan, man bytar till en kit-ECU, men du tjänar inget på det om du inte bytar kammar, ventilfjädrar etc. Det enda du gör är att riskera att gasa sönder din motor.

menjag ska byta kammar osv.. hur mycket kan jag tjäna på de?

Glenn_23 skrev:
2606232 menjag ska byta kammar osv.. hur mycket kan jag tjäna på de?

Nu vet jag inte hur gammal din r1,a är? Kan ge dig ett ex jag trimma en blade
98,a så jag fick 150hk(SAE) på hjulet, det hade blivit billigare att byta in hojen
mot dåvarande värsta japps sporthoj,då hade jag fått en potentare hoj på
alla sätt,bara något att tänka på.

Men till din fråga byta kammar och kit-ECU enbart ger inte så särskillt mycket,
det kräver helsystem,portning,bigbore-kit,(race fuggar)mm. Och en seriös bänkning.

Varför lägga ner massa stålar på ett "kasst" chassie.
Lägg pengar på en öhlinsbakdämpare. Samt en kittning av framgaffel. Där kommer du vinna betydligt mer (samt billigare) jmf med att höja effekten 10 hästar. Vilket kostar mycket mer än det smakar...

Sniper skrev:
2606316 Såg nu att det va en 99,a, så sant inte värt att lägga så mycket penar på
talar av erfarenhet.

Ja men går de inte att modda om den ecu jag redan har?eller är de att köpa en ny som gäller?

Last edited:
Är det någon som VET om det går att använda R6:ans ventilfjädrar i R1?

Till trådstartaren:
Du måste köpa en ny ECU vilket kostar massor och ger en minimal effektskillnad om du inte samtidigt lägger 50kkr på att trimma motorn. Lägg ner projektet vill du ha mer effekt byt cykel eller börja åtminstone med helsystem+luftburksmodd+bänkning med bestyckning.

Editerat inlägget pga trams /mod.

Last edited by a moderator:
om det nu är någon som kan ge en bättre beskrivning hur man ska gå till väga utan att påpeka vad de kostar, vad som går sönder, vad jag borde göra istället, hur onödigt det är, så vore de bra...

Glenn_23 skrev:
2606669 om det nu är någon som kan ge en bättre beskrivning hur man ska gå till väga utan att påpeka vad de kostar, vad som går sönder, vad jag borde göra istället, hur onödigt det är, så vore de bra...
dom har ju sagt en ny ECU :va

Glenn_23 skrev:
2606669 om det nu är någon som kan ge en bättre beskrivning hur man ska gå till väga utan att påpeka vad de kostar, vad som går sönder, vad jag borde göra istället, hur onödigt det är, så vore de bra...
Byt till en Kit ECU och spräng motorn när du missar en växel......
Jättecoolt och jättedyrt sätt att vara värst vid korvkiosken:pangihuve

Glenn_23 skrev:
Låt mig gissa att ingen vet hur man går in o moddar den. I princip måste man ju ha schemat på
tändboxen plus nödvändiga kunskaper i elektronik för att fixa det.
(Oops, hamnade i bannings-sektorn eftersom jag inte VET.)
/u

ulf_lundin skrev:
2606704 Låt mig gissa att ingen vet hur man går in o moddar den. I princip måste man ju ha schemat på
tändboxen plus nödvändiga kunskaper i elektronik för att fixa det.
(Oops, hamnade i bannings-sektorn eftersom jag inte VET.)
/u
Orginalboxen går inte att programmera om externt och den går inte heller att öppna då den är fylld av någon massa just för att hålla klåfingriga personer därifrån. Så handla Kit-Boxen eller bygg ett standalone tändsystem som du kan reglera helt själv efter tycke och smak

Kunde du inte skrivit det direkt då istället för att skriva massa dryga inlägg först.

Boris JR skrev:
2606711 Orginalboxen går inte att programmera om externt och den går inte heller att öppna då den är fylld av någon massa just för att hålla klåfingriga personer därifrån. Så handla Kit-Boxen eller bygg ett standalone tändsystem som du kan reglera helt själv efter tycke och smak

Jo men med en kit-ECU så är det inte säkert att det funkar med orginal elhärva.
Förövrigt vet inte du vad som är gjort och kommer att göras med motorn så lägg dig inte i det.

Back