Höja styret/Styrhöjare

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Är ute efter att höja mitt styre på hojen... Undrar hur NI andra som höjt styrena gjort! Har ni tillverkat styrhöjare själva som HÄR eller har ni köpt dem och i så fall vart och pris? Undrar även hur många millimeter NI höjt? Jag är 187cm lång och känner att mitt styre är lågt, men vet inte hur det skulle kännas med 20mm höjning (har 28mm original), om det blir enorm skillnad... eller ska man ha högre? (Vill inte att det ska bli onödigt dyrt :) )

Bifogar bilder på Husabergs original styrhöjare och något annat jag hittat (dock inte i Sverige), även bild på mitt styre.

Bifogat

• Handlebar riser Husaberg.jpg
    Handlebar riser Husaberg.jpg
    6.4 KB · Visningar: 4,824
  • SW-Motech Handlebar riser.jpg
    SW-Motech Handlebar riser.jpg
    6.1 KB · Visningar: 423
  • Styre på hoj.jpg
    Styre på hoj.jpg
    64.6 KB · Visningar: 414
Gjort egna, och dom höjer 30mm. Blir stor skillnad och det funkar kanon.

KTM har ju ett antal olika styrhöjningskit i sin katalog, nått av de måste väl funka.

420 skrev:
Gjort egna, och dom höjer 30mm. Blir stor skillnad och det funkar kanon.
Har fått tips om ett ställe som kan göra ett par, ska kolla med dem. Tror jag också vill ha 30mm högre...

TomK skrev:
Bilden i mitten ser mycket lika ut de styrhöjare jag köpte på Lelles i vintras. Det är någon form av generiska höjare som ska passa ett flertal hojar. Krävdes lite ur-borrning på en av dem för att det skulle sitta perfekt till mitt Magurastyre. Finns bil här: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=71805
De verkar som sagt ganska enkla att lägga dit. Vad kostade dina (ifall det inte blir att tillverka egna)?.

rejser skrev:
KTM har ju ett antal olika styrhöjningskit i sin katalog, nått av de måste väl funka.
Jag vet, det finns en och annat kit. Tycker att de är onödigt dyra. (Rätta mig gärna om jag har fel :rolleyes: )

har höjt mina ca 3 cm o de gör en himla skillnad.
ganska enkelt o göra själv om man har en pelarborr till hands :tummenupp

Att höja styret gör massor. Enklast är att göra som de ovan säger fixa egna enkelt gjort om man har löst styröverfall. Jag är 194 cm och höjer mina styren ungefär 30mm plus högre styre. O jag brukar även höja min sadel ganska mycket så man sitter på hojen och inte i den. Detta gör väldigt mycket åt hur körningen blir. tycker att det är o nödigt att köpa höjningssats det snikigaste med längre bultar och brickor kostar ju bara några få kronor ser kanske inte så snyggt ut men är billigt. Svarva ett par är ju inte heller speciellt dyrt.

Jockwell skrev:
Är ute efter att höja mitt styre på hojen... Undrar hur NI andra som höjt styrena gjort! Har ni tillverkat styrhöjare själva som HÄR eller har ni köpt dem och i så fall vart och pris? Undrar även hur många millimeter NI höjt? Jag är 187cm lång och känner att mitt styre är lågt, men vet inte hur det skulle kännas med 20mm höjning (har 28mm original), om det blir enorm skillnad... eller ska man ha högre? (Vill inte att det ska bli onödigt dyrt :) )

Bifogar bilder på Husabergs original styrhöjare och något annat jag hittat (dock inte i Sverige), även bild på mitt styre.

Jag köpte sådana som är på bilden närmast bilden på ditt nyvarande styre. Betalde strax över 200 kr för dem, med lite rabbat. Tror orginalpriset var på 259 eller något. Men som andra säger det är inte speciellt svårt att göra själv, men att vara lat är min melodi. :)

Ni som tillverkat egna styrhöjare får gärna lägga upp lite bilder... Det lär väl finnas en och annan modell. :)

Ska imorgon iväg till en firma (som arbetar med aluminium) och kolla om de kan fixa 30mm höjare till min hoj... Saknar en bra borr för att fixa det själv.

Bifogar en till bild på mitt styre... Antar att det viktigaste är att det passar bra till den nedre delen, men hur viktigt är det att höjaren passar in exakt i den övre delen (hoppas ni förstår vad jag menar :rolleyes: )?

Edit: Alltså hur bra styrhöjaren passar i spåren.

Bifogat

• Styrhöjare.jpg
    Styrhöjare.jpg
    22.1 KB · Visningar: 250
Last edited:
Husaberg orginal (säkert kort)
Kit 22mm styre art.nr. 59501039144 749:-
Kit 28mm styre art.nr. 59501039044 749:-

Bifogat

• 5617.jpg
    5617.jpg
    8.9 KB · Visningar: 3,867
Folket skrev:
Husaberg orginal (säkert kort)
Kit 22mm styre art.nr. 59501039144 749:-
Kit 28mm styre art.nr. 59501039044 749:-
Visst är det ett säkert kort... men DYRT. Skulle bara vilja ha brickorna från det där kitet, annars blir det ingen stor skillnad i höjd jämfört med vad jag har original.

Jockwell skrev:
Ni som tillverkat egna styrhöjare får gärna lägga upp lite bilder... Det lär väl finnas en och annan modell. :)

Ska imorgon iväg till en firma (som arbetar med aluminium) och kolla om de kan fixa 30mm höjare till min hoj... Saknar en bra borr för att fixa det själv.

Bifogar en till bild på mitt styre... Antar att det viktigaste är att det passar bra till den nedre delen, men hur viktigt är det att höjaren passar in exakt i den övre delen (hoppas ni förstår vad jag menar :rolleyes: )?

Edit: Alltså hur bra styrhöjaren passar i spåren.

har ingen bild men förklaring.
:)

Bifogat

• styrhöjare.jpg
    styrhöjare.jpg
    73.1 KB · Visningar: 381
Jag lät en firma i stan svarva till distanser, sen var det bara att köpa längre bultar och dra ihop hela paketet.
Jag höjde 25 mm.
Jag passade även på att flytta fram styret ca 10 mm och vrida upp det.
Oj så mycket skönare det blev att köra sen!

Bifogat

• KTM 660 -04 styrhöjare.jpg
    KTM 660 -04 styrhöjare.jpg
    92.5 KB · Visningar: 438
Jag körde snikvarianten med längre bultar och brickor, kostnad ca 150 (varav 130 för skruvarna som var special...).

Har dock börjat fundera på hållbarheten, anläggningsytan blir ju mindre med ett gäng brickor jmfrt de seriösare alternativen...

/Marcus

30mm högre styre och 20mm högre sadel.
För den snåle/late är det bara att ta en längre bult och ett gäng brickor.

Nu har den snälle herr Eriksson hjälpt mig att fräsa ett stycke alu som jag ska sätta emellan, men det finns inga bultar att få tag på!?!?
De ska vara ca 20mm längre och ha den platta "låga" skallen.
Måste man vända sig till Lelles eller liknande tror ni?
Har varit runt på varenda affär i hela stan...

Nu har jag skaffat mig styrhöjare... Det blev ett par 20mm original. Orkade inte varken åka runt till firmor eller fundera nå mer, kostade ca 220:- (fick lite rabatt). Hoppas höjden räcker. :4skrika Tack alla som försökt hjälpa. :tummenupp

Jesseboy: Tyvärr så vet inte jag vart du kan hitta dem om inte på olika mc- eller byggfirmor. Lycka till med sökandet! :tummenupp

Bifogat

• Handlebar riser Husaberg.jpg
    Handlebar riser Husaberg.jpg
    6.4 KB · Visningar: 3,802
Jag köpte mina på Karlströms för ca 140:-

jesseboy skrev:
Nu har den snälle herr Eriksson hjälpt mig att fräsa ett stycke alu som jag ska sätta emellan, men det finns inga bultar att få tag på!?!?
De ska vara ca 20mm längre och ha den platta "låga" skallen.
Måste man vända sig till Lelles eller liknande tror ni?
Har varit runt på varenda affär i hela stan...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti