Höja styret på R1

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Efter några år med Yamaha R1 så börjar jag bli trött på den liggande körställningen, där i alla fall jag orkar max 1tim körning innan armarna och ryggen är tämligen ömma.
Har tänkt att antingen montera högre clipon, eller kanske ett styre istället. Finns rätt många olika märken och lösningar om man letar på nätet,
Det verkar dock som det är nödvändigt att modifiera framkåpan för att det skall kunna gå. Vill absolut inte fördärva orginalkåpan, så då får jag isåfall köpa en ny framkåpan som jag såga till rätt.
Någon som vet om det behövs?
 
Finns som tillbehör till de flesta sporthojar,,, byta gaffelkrona är nummer ett... Men varför åker du R1 då?
 
Beroende på hur du är byggd kan du pröva sitta längre fram på hojen. Alltså med skrevet mot tanken (inte för hårt) istället för en bit ifrån som man brukar. Brukar hjälpa när jag kör duccen långa tråkiga transportsträckor.
Annars kan du göra precis tvärtom och ligga på tanken.

PS: Alt 3, skaffa semestergas :banana
 
Köpte hojen ny -06 men börjar längta efter långturer på mc och tyvärr så känner jag inte att kroppen kommer att vänja sig vid körställningen. R1,an är dock en fantastiskt cykel på allt annan så jag känner inte att jag vill byta ut den till en mer touringhoj.
Och varför är det så fel med att höja styret?
Finns ju rätt många streetfighter här på sporthoj som har gjort liknande justeringar.
Skillnaden är att jag vill behålla kåporna på hojen, som kanske ställer till en del problem eller?
Det var liksom det som jag undrade över.
 
Tanken med dessa hojjar är just att hålla kroppen nere nära motorcykeln. Detta har med aerodynamik och tyngdpunkter att göra. Du kan visst höja upp styret men du kommer att tappa en del känsla. Samt att den lilla biten du kommer att kunna höja styret utan att modifiera plasten är relativt lite = ingen större skillnad i körställning. Nu finns det dock en skara som väljer att köra touring på R1/CBR1000/m.m och tycker detta är toppen! det får dock stå för dem och du får avgöra själv. Jag personligen tourar hellre t ex på en R1200GS eller KTM SMT än en R1.

Jag är ledsen men jag ställer mig till några ovan och du kanske får tänka om lite i detta om du hellre vill köra mer bekvämt än att ha ont. Jag hamnade själv i den situationen efter att ha kört sporthoj ett par år. Tyckte det var roligt så länge man kunde ha lite hastighet men att köra sporthoj som pendlarhoj är, ENLIGT MIG, inte alls roligt. Jag har helt gått ifrån sporthoj och kör mer upprätt nu för tiden. Har inte ångrat det en dag. Skall dock tilläggas att jag på senare år ej kört bana men vill jag börja med det så köper jag hellre en äldre "banhoj/import" för bana istället för att byta.

Slutsats: Visst kan du höja styret till en kostnad av sämre körkänsla på en hoj som är gjort för att gömma sig bakom rutan samt att den lilla ändring, utan att modifiera plasten, blir nog i slutändan väldigt liten.
 
Last edited:
Ha ha.
Liknar styret på en Puck Dakota från 70-talet.
Riktigt så gammal är jag inte, men det är kanske retro stuket som du brinner för?
 
Tänkte att jag skulle modifiera kåpan fram.
Finns Kina kåpa på ebay till R1 som man skulle kunna justera till och sedan lacka i rätt färg.
Kostar ungefär tusenlappen + lackering.
Frågan är fortfarande om det behövs eller om det går att höja styret i alla fall utan att ändra på kåpan.
 
Efter en 30mils tur med hojen idag, så är det bara att inse att man har en fantastiskt rolig cykel, men komforten behöver bättras på ett par snäpp.

Shoppade ikväll runt på ebay och bäställde lite prylar.

Clip on med 25mm höjning, får se hur mycket nytta det gör. Slipper i alla fall modifiera eller byta kåpan och lite bättre bör det bli.
http://www.ebay.com/itm/Billet-Clip...es&vxp=mtr&hash=item2c635328ba#ht_3021wt_1022

Fick även beställa ett fäste för styrdämpare, eftersom den nu sitter fast i orginal clipon.

Beställde även GEL kit för att göra sadeln lite behagligare.
Lär göra underverk och en märkbar skillnad vid längre turer.

http://www.ebay.com/itm/Yamaha-R1-R...ies&vxp=mtr&hash=item587fc4dba2#ht_2959wt_922
 
Fränt med packethållare till en r1a!! :yoparty Om styrhöjningen inte hjälper tillräckligt så ställ om styrhalvorna så att dom pekar mindre neråt, eller så att dom pekar uppåt istället, då borde det bli betydligt skönare körställning :)
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top