Höja styret på min R6, någon som provat?

Tja,

Tänkte testa att montera clipons på min Yamaha R6 för att sitta lite skönare. Hitta dem här som ska höja styret med 6 cm:


Någon som testat? Blir det stor skillnad?

Mvh
6 cm är stor skillnad. Jag har höjt 2-3 cm på tidigare hojar och det var mer än tillräckligt.

Sittgeometrin kommer ändras radikalt och du kommer få en sporttourer istället för bekväm sporthoj. Jag hade börjat med en mindre ändring först. Kolla också så slangar, vajrar och kablar räcker.
 
Kolla så den inte tar i kåpor och ruta också.
De där är inte justerbara.
Har inte Motoaction distanshylsorna som eventuellt krävs går dessa oftast att hitta på Ebay.
 
Efter bytt styren från original AL-stavar till längre ALstavar
så upptäckte jag att det gick inte flytta ut styrhandtagen åt sidan för "bredare" styre
för elkablarna till all elen i vänster respektive högre styre räckte inte till.
Så du måste vara beredd på
att skarva elen
förlänga frambromsslang(ar)
förlänga wirar och wirehöljen till gas och koppling
(och säkert något till jag missat....)

För att kolla av det här behöver du inte köpa det nya styret.
Det borde gå att testa sig fram sedan du tagit loss
vänster styre
höger styre
och flyttat dom dit du vill ha dom.
 
6 cm är stor skillnad. Jag har höjt 2-3 cm på tidigare hojar och det var mer än tillräckligt.

Sittgeometrin kommer ändras radikalt och du kommer få en sporttourer istället för bekväm sporthoj. Jag hade börjat med en mindre ändring först. Kolla också så slangar, vajrar och kablar räcker.
Okej! Jag tror det kan bli riktigt nice faktiskt.
Räckte slangar och kablar osv på dina hojar eller fick du skarva dem när du bytt styren?
 
Kolla så den inte tar i kåpor och ruta också.
De där är inte justerbara.
Har inte Motoaction distanshylsorna som eventuellt krävs går dessa oftast att hitta på Ebay.
Yes, om jag nu byter styre så bygger jag om det som krävs för att det ska funka tänker jag :) Hoppas kablar osv räcker, blir ju lite mindre jobb då.
 
Efter bytt styren från original AL-stavar till längre ALstavar
så upptäckte jag att det gick inte flytta ut styrhandtagen åt sidan för "bredare" styre
för elkablarna till all elen i vänster respektive högre styre räckte inte till.
Så du måste vara beredd på
att skarva elen
förlänga frambromsslang(ar)
förlänga wirar och wirehöljen till gas och koppling
(och säkert något till jag missat....)

För att kolla av det här behöver du inte köpa det nya styret.
Det borde gå att testa sig fram sedan du tagit loss
vänster styre
höger styre
och flyttat dom dit du vill ha dom.
Låter jobbigt haha!
Ja, jag får väl ta loss nuvarande handtag och måtta lite på ett ungefär innan jag beställer dem nya.
Gick det bra för dig att förlänga allting?
 
Har för mig jag bytte bromsslang på min när jag slängde på crosstyre.
Osäker om jag bytte kopplingsvajer eller om jag bara drog om den.
Man skarvar förresten inte utan man byter till längre. Det finns att inhandla längre varianter på flertal ställen.
 
Okej! Jag tror det kan bli riktigt nice faktiskt.
Räckte slangar och kablar osv på dina hojar eller fick du skarva dem när du bytt styren?
Jag höjde bara 20-30mm och då räckte det precis så jag inte behövde skarva. 60mm hade inte funkat på den hojen.
 
Har för mig jag bytte bromsslang på min när jag slängde på crosstyre.
Osäker om jag bytte kopplingsvajer eller om jag bara drog om den.
Man skarvar förresten inte utan man byter till längre. Det finns att inhandla längre varianter på flertal ställen.
Ok!
Japp, såklart gör man det. Tänkte på det efter jag svarade dig :)
 
Låter jobbigt haha!
Ja, jag får väl ta loss nuvarande handtag och måtta lite på ett ungefär innan jag beställer dem nya.
Gick det bra för dig att förlänga allting?
Jag gav upp.
Så styrena sitter på precis samma plats som förut på längre AlStavar som sticker ut ca 5 cm på varje sida
 
Okej haha.
Jag ska nog ge det ett försök iaf, önska mig lycka till ;)
Lycka till ! Typiskt vinterprojekt.
Själv tjänade jag på det att jag fick två st ca 8 cm AL-stavar på insidan in mot mitten som jag inte hade förut.
Och på dom har jag kunnat sätta GPS fäste, kamera fäste och GPS hastighetsmätare.
Där det är GPS hastighetsmätaren som sitter på nästan jämt. Vill behålla körkortet.
Och för kontroll av den vanliga hastighetsmätaren.
Injusterad med en Speedohealer. Vid en hastighet. Visar därför lite fel vid andra hastigheter.
Eftersom felvisningen inte är linjär utan minskar vid ökande hastighet på GSX1300R.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top