Höja nålen! Men hur mycket?

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Har fått tips här på forumet om att höja nålen för att få lite mer fräs på låga varv! Har inte clips på nålarna, så måste sätta dit en bricka. Har nu ett par frågor om hur det ska gå till!

Hur tjock ska brickan vara?
Måste den sitta helt tätt runt nålen?
Ska man göra en förgasarjustering efteråt?

Till sist, någon som vet var man skulle kunna få tag på såna här brickor?
 
Update!

Höjt nålarna med 1mm tjocka brickor nu (som jag läst på annat ställe skulle vara lagom). Resultatet blev dock en besvikelse, nu går hojen inte bara kasst på låga varv utan igenom hela registret. Känns som jag tappat en del acceleration på mellan och höga varv nu också.

Ett problem jag stötte på var att få i det jävla membranet ordentligt i spåren. Ett av dom hade töjt sig en hel del, men det verkade ändå gå i till slut.

Försöker nu felsöka lite.

- Var 1mm för mycket att höja med?
- Kan det ha uppstått av att membranet inte lagt sig rätt?
- Andra funderingar?

Har lagt så många timmar på att försöka få den att gå bättre på låga varv nu. Blir galen!
 
Vilket membram syftar du på?

Nej 1mm är inte för mkt och påverkar INTE hela registret. Du har gjort något galet.
Stegen på nålar brukar vara sisådär 1.5mm. och en eller 2 knäpp brukar göra susen på många bågar. dvs 1.5-3 mm Nu höftar jag dock galet vilt men ungefär vart fall.

Kort, bilder? Vi pratar om nålen som påverkas vid trottelrörelser.

Update!

Höjt nålarna med 1mm tjocka brickor nu (som jag läst på annat ställe skulle vara lagom). Resultatet blev dock en besvikelse, nu går hojen inte bara kasst på låga varv utan igenom hela registret. Känns som jag tappat en del acceleration på mellan och höga varv nu också.

Ett problem jag stötte på var att få i det jävla membranet ordentligt i spåren. Ett av dom hade töjt sig en hel del, men det verkade ändå gå i till slut.

Försöker nu felsöka lite.

- Var 1mm för mycket att höja med?
- Kan det ha uppstått av att membranet inte lagt sig rätt?
- Andra funderingar?

Har lagt så många timmar på att försöka få den att gå bättre på låga varv nu. Blir galen!
 
Update!

Höjt nålarna med 1mm tjocka brickor nu (som jag läst på annat ställe skulle vara lagom). Resultatet blev dock en besvikelse, nu går hojen inte bara kasst på låga varv utan igenom hela registret. Känns som jag tappat en del acceleration på mellan och höga varv nu också.

Ett problem jag stötte på var att få i det jävla membranet ordentligt i spåren. Ett av dom hade töjt sig en hel del, men det verkade ändå gå i till slut.

Försöker nu felsöka lite.

- Var 1mm för mycket att höja med?
- Kan det ha uppstått av att membranet inte lagt sig rätt?
- Andra funderingar?

Har lagt så många timmar på att försöka få den att gå bättre på låga varv nu. Blir galen!

Troligtvis är nålmunstycket slitet, där trottelnålen går ner i förgasarhuset.
Det är därför den går dåligt innan också, när du höjer nålen så får den feta blandningen ÄNNU mer bränsle, vilket kanske inte var så lycket.
Det är vanligt att Dynojet nålar sliter ut nålmunstycket i förtid. Så enda raka är att inspektera om du har slitage i munstycket och eventuelt byta det. Kan vara dyrt!

Beg förgasare kan vara en lösning

Mats
 
Japp, kolla nål och nålmunstycke efter slitage.
Trottelmembranet kan mycket väl strula om det inte blivit tätt där vid montering. Membranet sväller av bensin så ta isär och låt membranet torka några dagar på en plan yta på ett (inte brännhett) element eller annan lagom varm plats så krymper det förhoppningsvis tillräckligt.
 
Vilket membram syftar du på?

Nej 1mm är inte för mkt och påverkar INTE hela registret. Du har gjort något galet.
Stegen på nålar brukar vara sisådär 1.5mm. och en eller 2 knäpp brukar göra susen på många bågar. dvs 1.5-3 mm Nu höftar jag dock galet vilt men ungefär vart fall.

Kort, bilder? Vi pratar om nålen som påverkas vid trottelrörelser.
Troligtvis är nålmunstycket slitet, där trottelnålen går ner i förgasarhuset.
Det är därför den går dåligt innan också, när du höjer nålen så får den feta blandningen ÄNNU mer bränsle, vilket kanske inte var så lycket.
Det är vanligt att Dynojet nålar sliter ut nålmunstycket i förtid. Så enda raka är att inspektera om du har slitage i munstycket och eventuelt byta det. Kan vara dyrt!

Beg förgasare kan vara en lösning

Mats
Japp, kolla nål och nålmunstycke efter slitage.
Trottelmembranet kan mycket väl strula om det inte blivit tätt där vid montering. Membranet sväller av bensin så ta isär och låt membranet torka några dagar på en plan yta på ett (inte brännhett) element eller annan lagom varm plats så krymper det förhoppningsvis tillräckligt.


Tack för svaren!

Okej, då kan det ju inte vara att jag höjt för mycket. Det var inget som såg konstigt ut när jag hade det ute, men hur ser jag egentligen om nål och nålmunstycket är slitet? Vilken del är nålmunstycket förresten? Dynojet har den inte.

Någon som vet ifall man bör göra en förgasarjustering efteråt? Det hoppade jag nämligen över.

Här är en bild om det kan förenkla något.
2012-02-17 19.30.49.jpg
 
Kanon med bild, bara så vi inte pratar äpplen och päron. Förgasarjustering så menar du synkning eller? i så fall ja MEN. Även det påverkar INTE fullgas på högre register så går den dåligt där med så är det något annat.

Tack för svaren!

Okej, då kan det ju inte vara att jag höjt för mycket. Det var inget som såg konstigt ut när jag hade det ute, men hur ser jag egentligen om nål och nålmunstycket är slitet? Vilken del är nålmunstycket förresten? Dynojet har den inte.

Någon som vet ifall man bör göra en förgasarjustering efteråt? Det hoppade jag nämligen över.

Här är en bild om det kan förenkla något.
 
Last edited:
Han säger hela registret och det talar emot din tes tycker jag... Tror mer på att något gick fel vid montering men självklart skall TS kontrollera nål och munstycket när han tar isär sakerna igen.

Troligtvis är nålmunstycket slitet, där trottelnålen går ner i förgasarhuset.
Det är därför den går dåligt innan också, när du höjer nålen så får den feta blandningen ÄNNU mer bränsle, vilket kanske inte var så lycket.
Det är vanligt att Dynojet nålar sliter ut nålmunstycket i förtid. Så enda raka är att inspektera om du har slitage i munstycket och eventuelt byta det. Kan vara dyrt!

Beg förgasare kan vara en lösning

Mats
 
Nix, det ska inte behövas. Förgasarsynk påverkar bara nämnvärt i lägen där man har ytterst lite gas.

Jag påstår att synkningen påverkar MYCKET ändå upp till 1/8-1/4 gas.

Går den dåligt hela vägen skulle jag kolla upp att flottörnivån är OK, den påverkar blandningen på alla varvtal, dock mest på lägre varv.

Mats
 
Last edited:
Jag påstår att synkningen påverkar MYCKET ändå upp till 1/8-1/4 gas.

Går den dåligt hela vägen skulle jag kolla upp att flottörnivån är OK, den påverkar blandningen på alla varvtal, dock mest på lägre varv. Sen skulle jag nog kalla 1/8 för ganska lite gas

Mats

Ja, ju sämre synken är desto längre upp i gas påverkar det förstås. Poängen var i alla fall att om man håller sig till att studera fullgas-fallet vilket jag antog att vi pratade om här med tanke på att "tappat i acceleration" nämndes så spelar inte synkningen någon större roll där.
 
Nu har jag plockat isär det igen!

Hur inspekterar jag egentligen nål och nålmunstycke? Hur ska det se ut om det är bra respektive slitet?

Jag lyckades tydligen klämma membranet när jag var igång senast och det blev ett litet litet hål. Kan det vara det som gjort att den går sämre?
 
Hål i membranet är inte bra ! Kan definitivt vara orsaken.... Nytt membran som gäller....dyrt..:-/. Innan du monterar membranen , lägg dom i frysen nån timme eller 2 innan. Går bra mkt enklare då.
 
Hål i membran gör att den går som en potta skit eftersom den trotteln inte lyfts lika mycket som de andra med hela membran. Den cylindern bidrar inte mycket.
På zx9r sitter lösa membran sägs det och det behöver inte bli så jättedyrt att byta.
Ett hett tips är NRP Carbs i Manchester i England http://www.nrp-carbs.co.uk/ . Finns på +44 [0] 161 832 8646. Prata med Andy. Ringa är att föredra eftersom de har häcken full alltid... de tar 27 pund för ett membran. Snabba leveranser också.
Sist jag handlade skulle jag byta nålar och emulsionsrör. I Sverige skulle det kosta ca. 3000:-. Jag fick nålar, emulsionsrör, clips, nylonbrickor över och under samt stålbrickan (sitter på 1100R men din har kanske annan lösning) för £109,80 inklusive frakt.

EDIT: Såg nu att han fått in en lite webshop på sin sida men den visar långt ifrån allt. De grejorna jag köpte finns inte med. Jag skulle ha 4d13 nålar och 537 0-9 emulsionsrör, så det är ganska hårt specat och det var inga problem. Så ring istället.
 
Last edited:
Tjena,

Du kan testa att ringa Christer på www.braigasen.se. Han har det mesta liggandes (både begagnat och nytt) för nästan alla förgasare. Han är dessutom trevlig som fan och väldigt hjälpsam.

Om inte han har det så testa Lahis förslag.
 
1, Köp en verkstadshandbok och följ instruktionerna för demontering/renovering/montering av förgasare, där brukar stå orginalsetup vadgällande main jet, pilot jet, needle hight, needle jet, float bowl height och så vidare.

2, har du tillgång till Plastic Dip spray (plast färg på sprayflaska) kan du prova att laga membranet med detta, har funkat för mig som nödlösning när jag inte ville pynta 50-60 pund för en nu throttle med membran.

3, Utgår från att du kör vanlig set-up med luftburk och dylikt? Kolla gummidetajerna mellan luftburk och förgasare, samt manifoldsen (förgasargummihållaregrejsimojs) mellan förgasare och cylinderblock efter täthet.

4, När förgasaren är tillbaka till fabriksstandard kan du utesluta alla andra faktorer så som skit i tanken (bör du ha sett i flotören när du pillade på förgsarna), sunkigtluft filter (byt eller rengör vid behov), stift (kolla avstånd med blandmått, kolla färg på stift och jämför med vad som vara skall i din verkstadshandbok. Ev. ta fram multimeterna och mät tändhattar/tändkablar/tändspolar.

5, Går den fortfarande dåligt efter allt detta kan du antingen pilla mer med förgasaren, ändra en parameter i taget, tills den ev. går bra. Ett annat alternativ är att köpa en aftermarket förgasarbrygga (mikuni RS, Keihin CR-S, Keihin FCR etc).
 
Ja, det var hålet i membranet som gjort det värre. Limmade ihop det lilla hålet med superlim som nödlösning och sen funkade det fint igen. Tror inte att superlim kommer hålla länge, men får va så tills dess att jag får hem ett nytt membran.

MEN givetvis går den inte bättre på låga varv nu heller, under 4000rpm spottar och fräser den bara. Att höja nålen hjälpte alltså inte.

Jag kollade över alla munstyckena och blåste rent för några veckor sen, också det utan resultat. Tog då en extra koll på gummit mellan förgasare/cylinder då också. Jag kör original vad gäller luftburk ja. Stift byttes för ~150mil sen (dom gamla såg fina ut) och då rengjordes och smordes även luftfiltret. Float bowl height har jag inte kollat däremot.

Hur mäter man tändkablarna? Multimeter har jag.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top