Höja nålarna 2 snäpp - VTR Firestorm

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!!!

Har aldrig mekat förgasare förut och skulle behöva lite hjälp. Med slipon på så går hojen snålt. Den liksom dippar lågt ner i varven. Har hört mig för och alla säger att jag ska höja nålarna två snäpp så blir det med största sannolikhet bättre.

Men hur gör man detta??? På en firestorm kommer man åt smidigt eller ska hela förgasarna plockas ur??

Någon som har en länk eller någon form av dokumentation som kan hjälpa mig på vägen. Har sökt runt men hittar nada... verkar vara svårare att hitta än försvarshemligheter...

Tacksam för vägledning
KaliZ

Lågt ner i varven?
Då skulle jag satsa på ett större lågfartsmunstycke. Lågfarten hängerer med ganska lågt upp i fart faktiskt. Typ 70-100km/h
Nålen då gasar man på ganska rejält, påverkar bränsleförbrukningen.

Mats

Ja, testa att skruva ut blandskruvarna 1/2-1 varv om du har taskigt svar från tomgång.

Eine manualen kanske:

http://www.megaupload.com/se/?d=FRDQORPM

....och gör en bänkkörning först så du får en A/F kurva att jobba efter....annars gissar du ju bara! :tummenupp

Huh?! Var inte mkt manual där.. bara en massa brudar!!! :tuttar
(Jodå, jag såg den efter mkt letande...:tungan )

Precis som ni andra säger här uppe... att höja nålen är bara en chansning. Det är inte så seriöst med den hojen så man vill lämna in på bänkning. Går fint med orginalsystemet på.

Med Vance&Hince burkarna på och man kryper runt gathörn på säg tvåan så dippar den till (vet inte hur en spikning är.. men dippar till i varv) innan den drar igen. Gasar man på rejält så känns inte denna dippningen, utan bara när man kryper lite och ger gas långsamt. Det är alltså inte på tomgång den gör såhär...

Därför tänkte jag den gick snålt och jag hade inget att förlora på att höja nålarna två snäpp. Dvs testa det innan jag mixtrar med att byta nålar. Kanske lära mig något på kuppen. Lämna in och bänka är det självklara svaret, men inget alternativ i detta fallet.

Kan som sagt var inte mkt om bränsleblandningar osv... är en gissning på snål blandning helt tokigt eller??? :va Isf kom gärna med mera förklaringar som övertygar.

KaliZ

Precis som ni andra säger här uppe... att höja nålen är bara en chansning. Det är inte så seriöst med den hojen så man vill lämna in på bänkning. Går fint med orginalsystemet på.

Med Vance&Hince burkarna på och man kryper runt gathörn på säg tvåan så dippar den till (vet inte hur en spikning är.. men dippar till i varv) innan den drar igen. Gasar man på rejält så känns inte denna dippningen, utan bara när man kryper lite och ger gas långsamt. Det är alltså inte på tomgång den gör såhär...

Därför tänkte jag den gick snålt och jag hade inget att förlora på att höja nålarna två snäpp. Dvs testa det innan jag mixtrar med att byta nålar. Kanske lära mig något på kuppen. Lämna in och bänka är det självklara svaret, men inget alternativ i detta fallet.

Kan som sagt var inte mkt om bränsleblandningar osv... är en gissning på snål blandning helt tokigt eller??? :va Isf kom gärna med mera förklaringar som övertygar.

KaliZ

Ge fan i nålarna och byt lågfartsmunstycket. DU beskriver det otroligt bra. När du ger på lite mer gas så går den bra. Då ger nålarnana den soppa den behöver. Det är lågfartsmunstycket som är för litet.

Mats

Ge fan i nålarna och byt lågfartsmunstycket. DU beskriver det otroligt bra. När du ger på lite mer gas så går den bra. Då ger nålarnana den soppa den behöver. Det är lågfartsmunstycket som är för litet.

Mats

Du låter så övertygad så jag har inte kunskap att ifrågasätta dig!!! :D
Var skaffar man dem prylarna? Hur vet jag vad jag har nu..och hur vet jag hur stora lågfartsmunstycken jag behöver?

Dvs finns det någon höftning här... känner ingen större lust att kosta på bänkning. Då åker org. burkarna på istället...

//KaliZ

Du låter så övertygad så jag har inte kunskap att ifrågasätta dig!!! :D
Var skaffar man dem prylarna? Hur vet jag vad jag har nu..och hur vet jag hur stora lågfartsmunstycken jag behöver?

Dvs finns det någon höftning här... känner ingen större lust att kosta på bänkning. Då åker org. burkarna på istället...

//KaliZ

Jag lät lite hård i min komentar :-p

Visst en bänkning är alltid bra. Vädligt bra metod. Om det är duktigt folk bakom spakarna. Man kan ju fråga sig hur man klarade sig för 10 år sedan, när man inte hade samma möjligheter med "bänkning"? Faktiskt ganska bra!

Man lär sig sin förgasare och hur den beter sig i olika situationer. I det här fallet beskrev du det på ett väldigt bra sätt och det var enklet att ställa diagnos.
Det bästa sättet att ta reda på storleken, på munstyckena, är att demontera dem och läsa innantill. Näst bästa är att hoppas på att det är orginalstorlek och köpa en storlek större. En Honda-handlare borde veta. Eller Googla fram!
Man kan till en viss del justera blandningsskruvarna, men det finns en risk att det blir ett litet glapp innan nålarna tar över och förser med bränsle. Därför ska man inte skruva ut eller in dom för långt. Då är det bättre att byta munstycket i stället.
Får du frossa över att motorn kanske brinner upp utifall den går för magert, så kan du sätta i en eller 2 storlek större huvudmunstycke. Dom påverkar i stort sett inte bränsleförbrukninigen. Dom skvättar bara på lite extra når du varvar ur motorn. Det påverkar inte motorgången så mycket heller att motorn går fett när varvtalet är högt.

Lågfartsmunstyckerna är av storleken 40-50 någonting. Är dom 130 eller större så är du på huvudmunstycket. (OBS rent generellt!)

Mats

Mja, det verkar kanske inte vara nålarna som ska justeras nej. De påverkar visserligen mer än bara höga varv, men i huvudsak är det väl när man ska justera för 4-5000 varv och över. För riktigt låga varv och tomgång är det väl lågfartsmunstycke och blandskruv, MEN - det som ingen verkar nämnt är flottörhöjden vilket jag skulle gissa på är det du ska justera. Det kostar dessutom inget, bara lite mektid.

Sök i tråden om justering av vakumförgasare - där får du bra instruktioner av principerna.

Mja, det verkar kanske inte vara nålarna som ska justeras nej. De påverkar visserligen mer än bara höga varv, men i huvudsak är det väl när man ska justera för 4-5000 varv och över. För riktigt låga varv och tomgång är det väl lågfartsmunstycke och blandskruv, MEN - det som ingen verkar nämnt är flottörhöjden vilket jag skulle gissa på är det du ska justera. Det kostar dessutom inget, bara lite mektid.

Sök i tråden om justering av vakumförgasare - där får du bra instruktioner av principerna.

Okaj.. tackar för era bägge kommentarer. Semestern verkar räddad vad det gäller mekandet iaf! :tummenupp

För att snabbt kasta in en oinvigd i förgasaren.. Flottörhöjden vad styr det egentligen? Mera konkret?

Okaj.. tackar för era bägge kommentarer. Semestern verkar räddad vad det gäller mekandet iaf! :tummenupp

För att snabbt kasta in en oinvigd i förgasaren.. Flottörhöjden vad styr det egentligen? Mera konkret?

Flottören ligger i "koppen" dit bensinen kommer, underst i fuggen. Bensin rinner in obehindrat och flottören flyter upp. Flottören sluter sedan vid en viss nivå tillförseln med hjälp av en ventil, den håller alltså bränslenivån i koppen. Bränslenivån i koppen påverkar i sin tur hur mycket bränsle motorn får i ett visst varvtalsintervall. Hur det funkar fattar jag däremot inte riktigt...

Att skruva med en vanlig förgasare är enkelt, du kan räkna tiden i timmar istället för månader :D Men var försiktig med membran, packningar och o-ringar så du inte har sönder något eller tappar bort något. Det är bra med en Haynesbok el. dylikt för att slippa sådana missar. Missar du en liten o-ring som är några mm kan motorn gå kass sedan. Har du sönder membranet i en fugge blir du ett antal hundralappar fattigare...

Tänk också på att det är några deciliter bensin i fuggarna, inte så kul att få i verktygslådan... Jag tömmer fuggarna innan jag tar loss dom från hojen.

BTW - tråden om justering är en sticky (överst i detta forum)

/Fredrik

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret