Höja Husan!

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
ktm 660 - 06
Tjo!!
ja skulle behöva höja min Supermotard lite, är de nån som har nån aning vad de kostar och lämna in den och höja den lite??
Ålbete..

RandomHero skrev:
Tjo!!
ja skulle behöva höja min Supermotard lite, är de nån som har nån aning vad de kostar och lämna in den och höja den lite??
Ålbete..
Oj, det var intressant! Varför vill du höjja den?

Tänker inte uttala mig i frågan när jag inte är säker, men det lär väl hamna nånstans runt 2-3000

Finns en högre/tjockare sadel som Force Part om det kan vara något?

Olof Eriksson skrev:
Oj, det var intressant! Varför vill du höjja den?

Tänker inte uttala mig i frågan när jag inte är säker, men det lär väl hamna nånstans runt 2-3000

oj jävlar vad dyrt de va...nja förra ägaren har sänkt den 1 cm, den känns lite lite för låg när ja sitter på den..
kan ha båda fötterna i backen och då är även bena böjda något, tycker det känns lite lågt även när ja kör kan tilläga att ja är 1.90..

RandomHero skrev:
oj jävlar vad dyrt de va...nja förra ägaren har sänkt den 1 cm, den känns lite lite för låg när ja sitter på den..
kan ha båda fötterna i backen och då är även bena böjda något, tycker det känns lite lågt även när ja kör kan tilläga att ja är 1.90..
Ah okay. Man sänker eller höjjer ju inte en hoj pga hur man når ner till backen utan för väghållning och att ta upp stötar (som i hopp) samt markfrigång. Jag tycker inte du ska bry dig så mycket om det annat än att du skulle kunna styva upp cykeln lite! Är du 190 lång lär du väl väga mer än 75kg eller vad det nu är för något cykeln är byggd för standard. Eventuellt byta fjädrar men jag tror dom går på 1000 riksdaler fram å 1000 bak.

En cm kommer inte göra mycket skillnad i hur du når ner ;)

Olof Eriksson skrev:
Ah okay. Man sänker eller höjjer ju inte en hoj pga hur man når ner till backen utan för väghållning och att ta upp stötar (som i hopp) samt markfrigång. Jag tycker inte du ska bry dig så mycket om det annat än att du skulle kunna styva upp cykeln lite! Är du 190 lång lär du väl väga mer än 75kg eller vad det nu är för något cykeln är byggd för standard. Eventuellt byta fjädrar men jag tror dom går på 1000 riksdaler fram å 1000 bak.

En cm kommer inte göra mycket skillnad i hur du når ner ;)

haha ok :tummenupp.. ja ja väger 100 friska, och då kanske han sänkte den pågrund av det då. J a köpte den av en som tävlar, Jocke Engström du kanske vet vem det är. Tydligen jävligt duktig. Ja tänkte så att eftersom han va ganska kort så var det därför han hade sänkt den, så du har säker rätt..
Det som känns lite konstigt är bena, om ja ska överdriva så känns det lite som om knäna sitter i styret.

RandomHero skrev:
haha ok :tummenupp.. ja ja väger 100 friska, och då kanske han sänkte den pågrund av det då. J a köpte den av en som tävlar, Jocke Engström du kanske vet vem det är. Tydligen jävligt duktig. Ja tänkte så att eftersom han va ganska kort så var det därför han hade sänkt den, så du har säker rätt..
Det som känns lite konstigt är bena, om ja ska överdriva så känns det lite som om knäna sitter i styret.

Inte för att va elak nu men de flesta försöker skruva bort sina problem, lättare att skylla på något annat än en själv. Prova flytta runt lite på cykeln och känns det fortfarande obekvämt så kan du prova en högre dyna (som det gavs förslag på tidigare) samt höjja styret. För stå med fötterna på jorden gör man inte så ofta när man åker hoj, och mellan fotpinnar och styre å sadel äre samma avstånd hela tiden, varesig fjädringen rör på sig eller inte!

Angående höjd på hoj så titta på mig, jag är 163cm över marken och min Honda är högre än många av de hojjar som går i SM! (exakt lika som Bodinghs hoj, och den karln är bra mycket större än mig) Varför den är det är för att den går crossbana å ska förhoppningsvis gå utanför Sverige där det är lite seriösare hopp...

Ska se om jag hittar nån bild på Stefan Ljungberg också, han e rätt stor å kör en likadan husa som du

Bifogat

• img_9901_std.jpg
    img_9901_std.jpg
    109.6 KB · Visningar: 150
Last edited:
Här kommer några bilder på Stefan

Bifogat

• _dsc4695_std.jpg
    _dsc4695_std.jpg
    108.5 KB · Visningar: 69
  • img_0014_std.jpg
    img_0014_std.jpg
    87.9 KB · Visningar: 98
  • img_0087_std.jpg
    img_0087_std.jpg
    88.6 KB · Visningar: 92
  • img_0159_std.jpg
    img_0159_std.jpg
    74.3 KB · Visningar: 75
RandomHero skrev:
Tillbehörs-sadeln "high-seat" är för "personer över 180cm, ca 1100kr" och "raisers till styret 20mm, ca 300kr"..

RandomHero skrev:
Ja vi sitter nog likadant han och jag :) tänkte på knäna.. Och om han kan köra sådär så kan nog jag med göra det :tummenupp
Jag kan tänka mig att du kanske skulle styva upp din hoj lite. Jag hade lånat en standard husa när jag var te örebro och fick även provköra hans hoj och den var bra mycket styvare än orginalhusan (som är 20kg för styv för mig :tummenupp ).

Hmmm, en annan har ju problem med att nå ned till backen överhuvudtaget :(
Är det bara att släppa upp fjädern litegrann för att få ner hojen lite? Jobbigt när man knappt når ner med tåspetsarna *170cm kort* (egentligen 169,5 men det låter så lite :D )

Dee_cati skrev:
Är det bara att släppa upp fjädern litegrann för att få ner hojen lite? Jobbigt när man knappt når ner med tåspetsarna *170cm kort* (egentligen 169,5 men det låter så lite :D )
Jag ser det inte som något problem, jag kickar hojjen själv å allt (du ser ju på bilden ur långt ifrån jag är att nå :P). Bara träna å ge sig fan på att det ska gå så funkar det!

Annars om man ska skruva så går det skicka upp gafflarna i kronan (så att kronan "åker ner" på gaffelbenen). Jag tycker det gjorde ganska mycket på min förra husa! Åker du gata kan du mjuka upp fjädringen och göra som du sa baki så når man bättre när man står still.

RandomHero skrev:
ok..var finns High-seat sadeln? har du nån adress man kan kika på

Scrolla ner till mitten ungefär:
http://www.husaberg.se/EN/accessories_7422.asp?id_seiten=7422

Finns på Husaberg.se under Accessories/Force Parts så den skall vilken Husahandlare som helst ta hem åt dig.

Även Guts Racing i USA gör en högre sadel, dock blir den dyrare med frakt å tull etc. Hade en sådan på min Husa å de funkade klockrent, satt bättre med mina relativt långa ben plus att den hade en rakare profil som gjorde det lättare å komma fram mot tanken i mitt tycke.

Last edited:
Dee_cati skrev:

når du inte ner med motardhjul på ens?
jag är bara 172 och har inga problem att nå ner, visst en cross kan bli lite hög men vafan man ska ju stå på fotpinnarna 90% av tiden ändå.

kiko skrev:
Scrolla ner till mitten ungefär:
http://www.husaberg.se/EN/accessories_7422.asp?id_seiten=7422

Finns på Husaberg.se under Accessories/Force Parts så den skall vilken Husahandlare som helst ta hem åt dig.

Även Guts Racing i USA gör en högre sadel, dock blir den dyrare med frakt å tull etc. Hade en sådan på min Husa å de funkade klockrent, satt bättre med mina relativt långa ben plus att den hade en rakare profil som gjorde det lättare å komma fram mot tanken i mitt tycke.

hmmm finns dom bara i svart?? skulle vilja ha en i blått som originalsadeln

Å jag är 164cm (163.5 egentligen, men det låter längre med....) å jag når ner ganska ok tycker jag. Så jag kan tänka mig att om man är 190cm så kan det vara lite trångt...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT