Höja hojen? Flytta bak fotpinnar?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Funderar på att höja hojen bak för att bättre passa min längd. Körställning blir väl i princip samma men det ser ju bättre ut. Tyvärr sitter även fotpinnarna lite för långt fram i förhållande till den framåtlutande körställningen så jag klurar lite på att flytta bak dem också för att sitta bättre.

Är det någon som har någon erfarenhet av att höja hojen och hur påverkade det köregenskaperna? Mer tryck bör ju läggas på framhjulet om man höjer den. :va

Erfarenheter angående bakflytt av fotpinnar mottages också gärna. :)
 
Last edited:
Körställningen blir ju oförändrad om du bara höjer hojen? Om du inte släpar fötterna i marken när du kör förstås...

Om du höjer den mer bak än fram så kommer den nog att bli jävligt nervös på grund av den brantare gaffelvinkeln.
 
Körställningen blir ju oförändrad om du bara höjer hojen? Om du inte släpar fötterna i marken när du kör förstås...

:D Jo jag säger ju det. Det är ju rent estetiskt, tycker det ser kaxigt ut med en bakända som pekar uppåt och det ser mer harmoniskt ut med mig på. Men ställningen lär ju visserligen ändras i den bemärkelsen att man sitter mer framåtlutad. Då kommer förmodligen en bakåtflytt av pinnarna kännas ännu mer angelägen.

Om du höjer den mer bak än fram så kommer den nog att bli jävligt nervös på grund av den brantare gaffelvinkeln.

Mer relevant. Jag vill minnas att en del höjer cykeln för att få bättre egenskaper på bana. Vet inte riktigt hur det påverkar men det borde göra cykeln mer lättstyrd om det är det du menar med nervös.
 
Last edited:
:D Jo jag säger ju det. Det är ju rent estetiskt, tycker det ser kaxigt ut med en bakända som pekar uppåt och det ser mer harmoniskt ut med mig på. Men ställningen lär ju visserligen ändras i den bemärkelsen att man sitter mer framåtlutad. Då kommer förmodligen en bakåtflytt av pinnarna kännas ännu mer angelägen.



Mer relevant. Jag vill minnas att en del höjer cykeln för att få bättre egenskaper på bana. Vet inte riktigt hur det påverkar men det borde göra cykeln mer lättstyrd om det är det du menar med nervös.

Ja precis, jag menar lättstyrd eller kvickstyrd typ. :)
 
jo min gamla vattenbuffel är ju känd för att bara köra rakt fram med, men nu är den mycket trevligare i kurvorna. Jag har kortade eller förlängde (kommer inte ihåg vilket)ca: 5mm på "dogbonesen" det gjorde en heldel på höjden. + tillbakaflyttade pinnar, max sänkt fram.
 
Mer relevant. Jag vill minnas att en del höjer cykeln för att få bättre egenskaper på bana. Vet inte riktigt hur det påverkar men det borde göra cykeln mer lättstyrd om det är det du menar med nervös.

Ja. Det är väl det som händer. Beroende på hur mycket du höjer bak i förhållande till höjning fram så kan den bli så lättstyrd att den blir nervös och jobbig att köra.
Med andra ord. Är du nöjd med uppträdandet på hojen nu så ska du låta den vara oförändrad eller se till att du höjer lika mycket fram som bak. Det behövs inte mycket för att hojen ska bete sig helt annorlunda.
 
Vet inte om du har ride height på den hojen men om inte så är lättast att bara sänka den fram ca 10mm (max 15 sedan blir den lätt nervös) och se om du trivs med uppförandet, gör du det och vill ha den högre så ändra där bak med tillbehörsstaget (om den nu inte är justerbar)

Du skriver inte om du är lång eller kort men justerbara pinnar är en bra lösning för att få justeringsmöjligheter uppåt och bakåt.

(nya hojjar är efter egen erfarenhet bra i höjd fram och om man sänker är det oftast ca 5mm max 10mm och på lite äldre hojjar 10mm max 15mm sedan blir det gärna nervöst, men som sagt detta efter egen erfarenhet och absolut helt individuellt)
 
Last edited:
Vet inte om du har ride height på den hojen men om inte så är lättast att bara sänka den fram ca 10mm (max 15 sedan blir den lätt nervös) och se om du trivs med uppförandet, gör du det och vill ha den högre så ändra där bak med tillbehörsstaget (om den nu inte är justerbar)

Du skriver inte om du är lång eller kort men justerbara pinnar är en bra lösning för att få justeringsmöjligheter uppåt och bakåt.

(nya hojjar är efter egen erfarenhet bra i höjd fram och om man sänker är det oftast ca 5mm max 10mm och på lite äldre hojjar 10mm max 15mm sedan blir det gärna nervöst, men som sagt detta efter egen erfarenhet och absolut helt individuellt)

Lite pinsamt men jag har aldrig hört talas om ride height men antar att det är en funktion som möjliggör att justera höjden på cykeln. Jag var lite oklar kanske i början. Jag vill alltså höja hojen bak pga att jag är rätt lång, 189cm. Detta är enbart pga att få det att se bättre ut tillsammans med mig som förare men jag vill ju inte att den ska bli konstig i sitt uppförande på köpet. Då är det liksom inte värt det. Jag är alltså inte besviken på hojens uppträdande. I synnerhet inte sedan jag bytte däcken till BT016 istället för BT014.

Pga min längd och att Suzuki har satt fotpinnarna helt j-a fel i förhållande till den framåtlutande ställningen med överkroppen så vill jag också flytta bak fotpinnarna, men det är inte den stora frågan med denna tråd. Har du några synpunkter angående det är jag dock idel öra. :)
 
Last edited:
Du kan enkelt höja cykeln bak genom att lägga ett 8mm tjockt shims mellan övre stötdämparfästet och ramen. 8mm är max vad som går om låsmuttern ovanpå fortfarande ska ha gängor att låsa mot. Jag är 190cm lång och gör det för att få cykeln mer kvickstyrd och för att få mer markfrigång i kurvor. Har bara positiva erfarenheter av det. Erland.
 
Lite pinsamt men jag har aldrig hört talas om ride height men antar att det är en funktion som möjliggör att justera höjden på cykeln. Jag var lite oklar kanske i början. Jag vill alltså höja hojen bak pga att jag är rätt lång, 189cm. Detta är enbart pga att få det att se bättre ut tillsammans med mig som förare men jag vill ju inte att den ska bli konstig i sitt uppförande på köpet. Då är det liksom inte värt det. Jag är alltså inte besviken på hojens uppträdande. I synnerhet inte sedan jag bytte däcken till BT016 istället för BT014.

Pga min längd och att Suzuki har satt fotpinnarna helt j-a fel i förhållande till den framåtlutande ställningen med överkroppen så vill jag också flytta bak fotpinnarna, men det är inte den stora frågan med denna tråd. Har du några synpunkter angående det är jag dock idel öra. :)

jag köpte pp-tuning fotpinnar av greven.. och flyttade dom lite bak och uppåt .. vart riktigt najs. Jag e 187 så i princip samma längd som dig.
 
Du kan enkelt höja cykeln bak genom att lägga ett 8mm tjockt shims mellan övre stötdämparfästet och ramen. 8mm är max vad som går om låsmuttern ovanpå fortfarande ska ha gängor att låsa mot. Jag är 190cm lång och gör det för att få cykeln mer kvickstyrd och för att få mer markfrigång i kurvor. Har bara positiva erfarenheter av det. Erland.


Hmm, får kolla närmare på det. Men gällde detta en 06/07:a?

jag köpte pp-tuning fotpinnar av greven.. och flyttade dom lite bak och uppåt .. vart riktigt najs. Jag e 187 så i princip samma längd som dig.

Ja, jag har sett dem. Verkar som om det går att justera dem lite hur man vill. Snabbt och enkelt. Helt klart ett alternativ.
 
Last edited:
Det gäller alla cyklar med den typen av övre stötdämparfäste. Senast gjorde jag det på min R6-05. 8mm vid stötdämparen gör mer vid hjulet beroende på utväxlingen. Erland.
 
Det gäller alla cyklar med den typen av övre stötdämparfäste. Senast gjorde jag det på min R6-05. 8mm vid stötdämparen gör mer vid hjulet beroende på utväxlingen. Erland.

Ok. Ja just det, det blir ju mer längre bak där man sitter såklart. :tummenupp
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top