Höja hojen där bak

cmag83

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
gixxer 750 -96
Hej!

Jag funderar på att höja min gixxer 750 -96 bak för att få ett schystare stuk på den, men är rädd för att köregenskaperna ska påverkas för mycket (större risk för wobbel mm.)
Hjälper det med en styrdämpare eller måste andra åtgärder vidtas?
Vore tacksam för förslag samt vart jag kan hitta bra grejer utan behöva lägga ut för mycket...

Last edited:
cmag83 skrev:
2222875 Hej!

Jag funderar på att höja min gixxer 750 -96 bak för att få ett schystare stuk på den, men är rädd för att köregenskaperna ska påverkas för mycket (större risk för wobbel mm.)
Vore tacksam för förslag samt vart jag kan hitta bra grejer utan behöva lägga ut för mycket...

Låt bli! En höjning på 5mm vid stötdämparen är mycket för chassit men det ger inte någon stor förändring av stuket.

Modifiera bakramen istället om du måste, så kan du få den att stå rätt upp som en tysk streetfighter om du vill.

/Stefan M

cmag83 skrev:
2222875 Hej!

Vet inte direkt hur det är vid höjning men jag har sänkt min gixxer ca 5-6cm och märker ingen skillnad.. Bara att prova höja den. Hur lätt som helst ju.

JonnyN skrev:
2223499 Vet inte direkt hur det är vid höjning men jag har sänkt min gixxer ca 5-6cm och märker ingen skillnad.. Bara att prova höja den. Hur lätt som helst ju.

Om du sänker den bak ändrar du chassigeometrin (gaffelvinkeln ökar) så att den blir sävligare att svänga men också stabilare. Skulle du istället göra tvärtom lika mycket blir den bra nervös när tempot går upp.

/Stefan M

Stefan M skrev:
2224765 Om du sänker den bak ändrar du chassigeometrin (gaffelvinkeln ökar) så att den blir sävligare att svänga men också stabilare. Skulle du istället göra tvärtom lika mycket blir den bra nervös när tempot går upp.

/Stefan M

inte alltid..
jag toksänkte mitt bygge o den börja åla sig o tokramla in i kurvorna. :va

men i regel så.
en liten höjning bruka inte va så farlig, det är typ nåra mm på hundbenet o rumpan nån cm..
men de gör inte såååå stor skillnad för utseendet..
har dock sett en tokhöjd bandit hundbenet va nog 1 cm längre minst..
undra hur den är köra :3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...