Höja hoj med kardan?

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Halloj!
Jag skulle vilja montera lite bättre dämpare i bak på min NTV 650 och höja den lite så den får brantare gaffelvinkel. Tänkte försöka "fajta" till den lite (långtidsprojekt). Men jag har grunnat lite på en grej, vet någon om man bör passa sig för något särskilt när man höjer en hoj med kardan? Det blir ju en annan vinkel liksom... Med kedja är det ju i princip bara kolla så att inte kedjan går emot något, alt. sätta fast något som den kan glida mot. Men vad händer om man har kardan? Borde väl inte vara något problem, eller? För er som inte vet finns en kultförklarad USA-modell av NTV som heter Honda Hawk GT och är i princip samma hoj fast med kedja. På www.hawkgt.com har jag sett flera schyssta byggen och har blivit lite inspirerad så när vintern kommer...

Du kommer att drabbas av problem med ökat slitage på drivningen och sen finns där rätt snart en gräns för hur mycket det går att höja innan något tar stopp. Detta har man länge fightats med på BMW cyklar som konverteras för seriös offroadåka/ökenåka och man tvingas i många fall bygga om rätt friskt för att få det att lira.

Gör lite både och...Höj bak med 10mm och sänk fram med 10mm (prova först att att dra upp gaffelbena genom gaffelkronan (börja med 10mm). ta en tur och se hur det känns. Försök att uppskatta hur mycket plats du har innan skärm tar i kylare).
Varför ska du ha brantare gaffelvinkel? Om den är "trög" att svänga med kan du kolla upp dina däcks storlek (bredd/höjd och lufttryck), kanske nya däck kan hjälpa dig.

Boris JR skrev:
2242973 Du kommer att drabbas av problem med ökat slitage på drivningen och sen finns där rätt snart en gräns för hur mycket det går att höja innan något tar stopp. Detta har man länge fightats med på BMW cyklar som konverteras för seriös offroadåka/ökenåka och man tvingas i många fall bygga om rätt friskt för att få det att lira.

OK, tack för svar. Blir nog inte mycket höjning då...

Tooby skrev:
2243106 Gör lite både och...Höj bak med 10mm och sänk fram med 10mm (prova först att att dra upp gaffelbena genom gaffelkronan (börja med 10mm). ta en tur och se hur det känns. Försök att uppskatta hur mycket plats du har innan skärm tar i kylare).
Varför ska du ha brantare gaffelvinkel? Om den är "trög" att svänga med kan du kolla upp dina däcks storlek (bredd/höjd och lufttryck), kanske nya däck kan hjälpa dig.
Vinkeln är ganska flack och ger "trygga" vägegenskaper. Den är lite trögstyrd mao. Den var jävligt trög innan jag kontrollerade lufttrycket, hade bara 0,8 i fram efter vintern :tungan Tänkte eventuellt bygga om den i höst och vill undersöka lite innan vad som går och inte går så att man inte påbörjar något som slutar med att jag får kassera hela rasket. Tydligen skall gaffeln från CBR600 passa utan större mod så kanske det blir en sådan och lite ny plast i bak. Får se vad tid och pengar dikterar för villkor när löven börjar falla. Tack för svar i alla fall...

Vet att det här är en sedan länge död tråd men känns onödigt att skapa en ny med samma fråga.

Som Boris_JR här ovan skriver så åker man på ökat kardanslitage om man höjer baken, händer det på en gång eller kan man höja, säg 10mm utan att det skadar något?

Sen hur är det med att sänka fram, ändrar inte det också vinkeln på svingen så att det slits mer?

Sen hur är det med att sänka fram, ändrar inte det också vinkeln på svingen så att det slits mer?
Nej. Det ändrar inte vinkeln mellan motor och sving.

Vet att det här är en sedan länge död tråd men känns onödigt att skapa en ny med samma fråga.

Som Boris_JR här ovan skriver så åker man på ökat kardanslitage om man höjer baken, händer det på en gång eller kan man höja, säg 10mm utan att det skadar något?

När vi ändå pratar med dom döda...
Är man riktigt seriös så följer man med och tiltar motorn lite bakåt också. Eller sån dom flesta andra gör. Monterar i Transalpmotor, då blir det kedjedrift. Så sätter man på en VFR sving....

Mats

Allvarligt talat tror jag inte det blir så särdeles stora problem. Det Boris pratar om är troligen R80GS från -86 som folk bygger om för att köra Paris-Dakar = jättehöjda både fram och bak.

10mm borde inte vara några problem. Vad som kan drabbas om man tokhöjer är att eventuell kardanknut i framkant av svingen inte klarar av vinkeln vid höjning. Nästa problem som kan uppstå är att pinionlagret kan hamna över oljenivån men det kan ju lösas genom att pytsa i lite extra olja i bakhjulsklumpen.

Precis.....

Man kan vanligen höja kardancyklar en del utan att där händer särskilt mycket. 10mm går säkerligen utmärkt....

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd