Höja effekten successivt [Strypt hoj]

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Heje!

Jag har en strypt R6a på 25 kw.
Tänkte bara höra vad som händer om man plockar bort två st brickor och två trottelstopp? Skadar det cylindrarna, eller motorn på något annat vis?

Det borde ju höja effekten iaf tycker man!
Men då kanske det är lika bra att ta bort allt istället? :rolleyes:

// Jonthe

Jonthe skrev:
2307171 Heje!

Tänkte bara höra vad som händer om man plockar bort två st brickor och två trottelstopp? Skadar det cylindrarna, eller motorn på något annat vis?

// Jonthe
Jag hade absolut inte rekommenderat dig att göra så! Däremot om du enbart plockar bort alla insugsbrickor men behåller trottelstoppen det vet jag inte hur det skulle resultera men att snedbelasta cylindrarna låter inte som någon hit.

philsson skrev:
2307175 Jag hade absolut inte rekommenderat dig att göra så! Däremot om du enbart plockar bort alla insugsbrickor men behåller trottelstoppen det vet jag inte hur det skulle resultera men att snedbelasta cylindrarna låter inte som någon hit.

Det är ju en variant också såklart, tänkte jag inte på. Någon som gjort detta?

Jonthe skrev:
2307179 Det är ju en variant också såklart, tänkte jag inte på. Någon som gjort detta?

Det måste ju funka för det enda är att du inte kan få den att gå på fullgas dvs om du bara låter trottelstoppen sitta kvar. Det andra lät dumt

Mr Helmut skrev:
2307184 Det måste ju funka för det enda är att du inte kan få den att gå på fullgas dvs om du bara låter trottelstoppen sitta kvar. Det andra lät dumt

Frågan är hur mycket piggare den blir. Vad tror ni?

Jonthe skrev:
2307195 Frågan är hur mycket piggare den blir. Vad tror ni?
Jag har själv strypt en R6a och där kunde inte trottlarna lyfta något alls med trottelstoppen i. Jag skulle nog prova att plocka bort stoppen och köra med strypbrickorna eller så är du bara måttlig på gasen?

philsson skrev:
2307199 Jag har själv strypt en R6a och där kunde inte trottlarna lyfta något alls med trottelstoppen i. Jag skulle nog prova att plocka bort stoppen och köra med strypbrickorna eller så är du bara måttlig på gasen?

Aja det e klart man kan vara hehe, men tänke att det bara kunde vara coolt om det fungerar. :)

Aja tack för svaren!

philsson skrev:
2307199 Jag har själv strypt en R6a och där kunde inte trottlarna lyfta något alls med trottelstoppen i. Jag skulle nog prova att plocka bort stoppen och köra med strypbrickorna eller så är du bara måttlig på gasen?

Lät inte som en bra ide det heller, tror inte det kommer gå så bra när han öppnar spjällen max men hålet bara är 1/5 av vad det brukar vara. Ta ur brickorna och behåll trottelstoppen eller ta ur allt skulle jag vilja säga.

Mr Helmut skrev:
2307228 Lät inte som en bra ide det heller, tror inte det kommer gå så bra när han öppnar spjällen max men hålet bara är 1/5 av vad det brukar vara. Ta ur brickorna och behåll trottelstoppen eller ta ur allt skulle jag vilja säga.
Många hojar är strypta just enbart via insugsbegränsning utan trottelstopp och viseversa. Man tycker att det borde fungera bra oavsett vilken strypning han än väljer att ta bort.

Jonthe skrev:
2307171 Heje!

// Jonthe

Varför kan du inte bara ta bort strypningarna och sen köra med skallen? :va

enchanter skrev:
2307326 Varför kan du inte bara ta bort strypningarna och sen köra med skallen? :va

Antingen det eller borra upp hålen i brickorna, funkar alldeles utmärkt!

Håller med enchanter!

Varför hålla på och smeta med att ta bort något litet hit och dit. Den blir ju fortfarande olovlig och köra om du har A-begränsad.

Ta bort allt och kör med skallen. Man måste inte alltid gasa fullt..

Ehh släng bort allt på 1 gång.
Sen kan du ju använda halvgas första månaden.

ska bara köra lite olagligt,,, elle :rolleyes:

ozeo skrev:
2307744 ska bara köra lite olagligt,,, elle :rolleyes:

Hehe kloka svar! Borrar jag upp hålet är de inte "fullständiga" sen när besiktning ska ske (jan).

Egentligen kan man ju faktiskt lika gärna ta bort allt, men det handlar samtidigt också om man litar på sin skalle :)

Är det någon som har statistik eller något liknande på hur många som åker dit för att ha struntat i brickorna?

Jag har då inte hört nån.. :confused:

och du känner att du kan använda all effekt :) känner du att du är mogen för full effekt du hade haft kör kort i två år nu lr :tomten

Tog precis bort strypet på min CBR 600.
Den var bara strypt med brickor, inget trottelstopp. Det gick att ta fullgas men det hände ju typ inget. Nu, när brickorna är borta händer det ju lite iaf =)
Men det går ju givetvis att ta det lugnt. På min hoj händer det inte mkt under ~6000rpm så om man tar det lugnt med rullen o växlar innan så känns det ungefär som att köra strypt. Vill man dra på är det ju bara att låta den varva :rofl

Mitt tips är därför att ta bort allt. Man behöver ju inte alltid dra på även om det kan vara frestande. Det gäller bara att ha lite självdisciplin.

//pac0

Wonderboy skrev:
2310466 Nice, hur är det jämfört med real strypning?

går inte att jämföra.. typ som 125cc vs 600cc :tomten

Edit: bortagna brickor+trottel är fullpower på min hoj :tuttar

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...