Höja bak mha "dog bone"

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej!
Jag tänkte höja min höj där bak några cm.
Har lossat på de "dog bones" (vad heter det på svenska förresten :confused: ) som sitter där original och de är 158 mm CC (alltså mellan hålens mitt).
Har kommit fram till att jag skulle kunna ha "dog bones" som är ungefär 12 mm kortare, alltså 146 mm CC.

Har sett att det säljs lite på ebay o sådär men inte till just min hoj.
Jag undrar helt enkelt om någon vet var man kan ta reda på måtten på denna del för olika hojar.

Dessa är t.ex väldigt lika men jag har ingen aning om måtten.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/08-K...ies?hash=item20ad37c3e4&_trksid=p4506.c0.m245
Har skickat ett meddelande till säljaren.

Tips?
Tack :)

t

Vi satte hundben som va 3cm kortare på polarens zxr 750 höjde ca 15cm blev inte alls bra så vi ska göra nya som bara är 1 cm kortare. Hoppas att det blir bättre . :)

Är ju ganska änkelt att gör ett par så prova dig fram .

Vi satte hundben som va 3cm kortare på polarens zxr 750 höjde ca 15cm blev inte alls bra så vi ska göra nya som bara är 1 cm kortare. Hoppas att det blir bättre . :)

Är ju ganska änkelt att gör ett par så prova dig fram .

Ja 3 cm måste höjt den galet mycket :D
6 mm sänkte mitt bakhjul så det tog i marken när den står på centralstödet, alltså höjning på ~3 cm.
Spände ihop framdämparen och bakhjulet sjönk några cm till. Verkar bli lagom det här.

Det är ju inte den krångligaste prylen att tillverka men min är gjord i 5mm tjockt gods och jag har inga sådana kraftiga metallbearbetningssaker hemma.
Känns ju lite surt att betala nästan spänn varav hälften är frakt för en sån här grej och sedan vänta en vecka på att få det, men jag har nog inget val.

Varför inte ta valfritt plattjärn i rätt dimension och släng dit...
Inte lika snyggt och viktbesparande men funkar. pma mig om du vill att jag skall kolla i skrotbingarna efter något vättigt så äre bara att borra :tuttar ;)

Då kan du ju ex göra 2 olika längder oxo när du ändå håller på. Kör en snabbis på slipbandet så det blir avrundat och fint.

maxbredd är väl bra att du mäter... 5mm vet jag ju...

Bor numera i biskopsgården.

Ja 3 cm måste höjt den galet mycket :D
6 mm sänkte mitt bakhjul så det tog i marken när den står på centralstödet, alltså höjning på ~3 cm.
Spände ihop framdämparen och bakhjulet sjönk några cm till. Verkar bli lagom det här.

Det är ju inte den krångligaste prylen att tillverka men min är gjord i 5mm tjockt gods och jag har inga sådana kraftiga metallbearbetningssaker hemma.
Känns ju lite surt att betala nästan spänn varav hälften är frakt för en sån här grej och sedan vänta en vecka på att få det, men jag har nog inget val.

Last edited:
Varför inte ta valfritt plattjärn i rätt dimension och släng dit...
Inte lika snyggt och viktbesparande men funkar. pma mig om du vill att jag skall kolla i skrotbingarna efter något vättigt så äre bara att borra :tuttar ;)

maxbredd är väl bra att du mäter... 5mm vet jag ju...

Bor numera i biskopsgården.

Oh det vore jättesnällt! :-p
Maxbredd 28 mm, det är i ändarna. Men det ser ut som att det skulle kunna vara några mm extra utan att något tar i.
Mitt på är bredden 16 men som du säger spelar det inte så stor roll.

Gör det imorgon. På ett eller annat sätt löser det sig. om du inte är så kinkig med det estetiska eller ett par gram extra.

Oh det vore jättesnällt! :-p
Maxbredd 28 mm, det är i ändarna. Men det ser ut som att det skulle kunna vara några mm extra utan att något tar i.
Mitt på är bredden 16 men som du säger spelar det inte så stor roll.

Inte min bild men nästan exakt såhär ser det ut på min hoj.
Ritade till det gröna.
CwiWwOcap.png

Ena delen sitter i fast i stötdämparen, andra delen sitter fast i svingen.
Du kan nästan se på bilden att om "hundbenet" förkortas vinklas svingen neråt och motorcykeln blir högre bak.

Inte min bild men nästan exakt såhär ser det ut på min hoj.
Ritade till det gröna.

Ena delen sitter i fast i stötdämparen, andra delen sitter fast i svingen.
Du kan nästan se på bilden att om "hundbenet" förkortas vinklas svingen neråt och motorcykeln blir högre bak.

Ta några bilder nu på meket så andra får hjälp och förståelse vad det är man gör ;)

Hoppas mina hundben passar bra, annars får du återkomma eller eventuellt göra nya av materialet du fick med dig :)

Ta några bilder nu på meket så andra får hjälp och förståelse vad det är man gör ;)

Hoppas mina hundben passar bra, annars får du återkomma eller eventuellt göra nya av materialet du fick med dig :)

Klart jag bjuder på några bilder :)
De passade klockrent! Perfekt.. Tack än en gång! :Bugar

På första bilden syns var hundbenet sitter. Har markerat konturerna i grönt.
Andra bilden visar tydligare hur det är fäst.
Får be om ursäkt att allt är så smutsigt! Får bli en grundlig tvätt när jag ställt av för hösten och man kan skruva av lite större grejer.
923605294_09172009_1.jpg

1470887976_09172009_2.jpg

Man lossar på de båda muttrarna och drar ut bultarna. Jag tog även ut lagren (eller vad man ska kalla stålcylindrarna). Dessa är tätade med o-ringar. Man får passa sig så man inte tappar dessa!
Delarna fick sig en liten tvätt.
Till höger syns hundbenen Richo tillverkade. Ett riktigt hantverk :tummenupp
315365798_09172009_3.jpg

När det var tvättat oljade jag in med lite kullagerfett. (kugellager-fett :D)
1468283123_09172009_4.jpg

Därefter fick jag spänna ner framgaffeln. Detta eftersom hojen står på centralstödet och i vanliga fall hänger bakhjulet i luften. Men med de kortare hundbenen tar bakhjulet i marken.
2074201408_09172009_5.jpg

Nedspänningen av framgaffeln gjorde att man smidigt kunde få i bultarna.
Så i med delarna i samma ordning som de plockades ut, dra åt muttrarna och tuta-o-kör!
398679379_09172009_6.jpg

Jag uppskattar att höjningen blev ungefär 5 cm

Ja det där ser ju trevligt ut. Vart hojen mer lättsvängd in i kurvorna nu eftersom gaffelvinkeln ändras?

Klart jag bjuder på några bilder :)
De passade klockrent! Perfekt.. Tack än en gång! :Bugar

Jag uppskattar att höjningen blev ungefär 5 cm

jag har funderat på samma sak dock bara för rent estetiskt tycke, men vad får det för effekt på hojens egenskaper? är det dåligt bra etc!?

Ett tips bara läs detta innan ni börjar leka för mycket.Men det är klart är man bara ute efter en hoj som man inte behöver brottas med i kurvorna för mycket. utan bara finköra så då må väl det vara då.Har testat en del på min moppe.
http://www.smkostgota.com/tips/ohlins.htm

Last edited:
Höjer du får du en mer lättsvängd båge (kortare hundben). Höjer man för mkt så kan den bli hysteriskt lättsvängd. Det kan du i viss mån fixa med en stydämpare.

Mitt råd är att börja med 3cm oavsett om det är högre eller lägre och se hur den uppför sig. 5-6cm är en del trots allt. Hur mkt du behöver länga/korta hundbenen beror på hur geometrin så mitt råd är att prova sig fram lite med bågen upphängd eller dylikt som trådskaparen gjort.

jag har funderat på samma sak dock bara för rent estetiskt tycke, men vad får det för effekt på hojens egenskaper? är det dåligt bra etc!?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti