Höja bakänden på er 5?

Piffy

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Malmö
Hoj
2004 Kawasaki er 5
Går det att höja en er 5 baktill? Tycker den känns väldigt platt. Byta fjädringen kanske?
tacksam för svar.
 
Vet inte om jag har helt fel här, men höjer man inte med kortare hundben?
 
Det lät komplicerat. Jag låter nog bli. Tack så hemskt mycket för svar :)
 
Om inte jag missminner mig helt har väl ER5:orna inte monoshock utan dual shocks så om du vill höja bakdelen på den behöver du förlänga dina stötdämpare.
Finns säkert att få tag på extenders men en snabb EBAY-sökning kammade hem noll resultat vilket inte bådar så gott. Men det går väl kanske hitta om man letar vidare.

Kan du inte ta en riktigt varm dusch och krympa lite istället?
 
Ett annat alternativ är nya stötdämpare med justerbar ride height – dessa brukar dock inte vara gratis precis.

Har du funderat på att köpa ett set längre stötdämpare från en annan hoj? Mät hur långa dina är (fullt utfärdade) och kolla efter dämpare på eBay som har ungefär samma vinkel i förhållande till svingen samt avstånd från svingaxeln som dina nuvarande och är från en ungefär lika tung hoj men några centimeter längre. Troligtvis billigaste alternativet (ännu billigare än lyftblock som brukar vara löjligt dyra).
 
Är nog också inne på Wallners variant, längre dämpare.

ER-5 är väl inte direkt den hoj som man tänker sig att man ska höja bakändan på. Dessutom så var modellen före 2001 lite lägre....och ändå så sänkte en del den. Dvs, man kan nog räkna kallt med att det lär inte finnas nån som tagit fram en höjningssats till några få tänkbara höjningskandidater.

Dog Bones brukar väl en del händiga göra själv av plattjärn. Blir väl inte alltid vackert men.....Så, varför skulle man inte då kanske kunna göra egen höjningssats till en hoj med dämparna på sidan?

Kikar man tex på höjningssatsen till GSX1400(TRW motos) så ser det väl egentligen inte så värst svårt för den som är lite klurig?
mchlt-typ04.jpg
 
Angående höjning generellt så har Wilbers (www.nccr.se) satser till många hojar, med enkeldämpare, för den som inte vill ta fram skärbrännaren och plattjärnet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top