Höja åldern från 21 till 24 , 2013??

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
tjena. håller på att ta mc kort och hoppas att jag har det i sommar, men läste att någon kommenterat här på sidan att dem kommer höja åldern från 21 till 24 för tung mc 2013? Någon som vet om det stämmer? För fick panik nu ifall jag inte klarar kortet i sommar :S

mvh Alex
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
okej, men låt säga om jag nu klarar det i sommar, och jag är 21, kommer jag då inte få köra tung mc nästa år ?

För dig som redan har en A-behörighet
Det är viktigt att komma ihåg att om du redan har ett körkort med behörighet A1, A eller begränsad A, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat). Det innebär följande:

•Körkort med behörighet A utfärdade före den 19 januari 2013 kommer att ge fortsatt rätt att köra fyrhjulig motorcykel.
•Körkort med behörighet A begränsad gäller även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Jag ska ta begränsat iår och då gäller ju 2årsregeln med att det automatiskt blir obegränsat. Kommer det fortfarande vara så för dem som tar begränsat nästa år? Alltså att t.ex. en tjej/kille på 20 år tar begränsat och får obegränsat vid 22. Eller måste de köra i 4 år?
 

sirling

streetfighter is tha shit
Gick med
13 Oct 2006
Ort
hammenhög
Hoj
suzuki gsxr 1000 - 02
ja de ser ut som du får de. men de e sjukt att dom ska ändra så jävla mycke i lagen:mad:. dom sa att de e många i ålder 20-24 som hamnar i olyckor. men me dessa reglerna så förskjuter man bara problemet tycker jag iaf.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
ja de ser ut som du får de. men de e sjukt att dom ska ändra så jävla mycke i lagen:mad:. dom sa att de e många i ålder 20-24 som hamnar i olyckor. men me dessa reglerna så förskjuter man bara problemet tycker jag iaf.

Olyckor beror i större utsträckning på omognad än brist på erfarenhet av att köra. Skulle tro att det är så man resonerat.
 

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
ok, tacf dör svaren, fick lite panik nu om jag inte klarar det i sommar. xD haha
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Om man redan börjat med kortet men tex inte hinner till nyårs skiftet vad händer då? om man tex redan gjort risk1 risk2 osv
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
jag kan tycka att det är lite skönt... Dock är det lammköttens olycka vår lycka som är lika gamla som gatan..

nu håller vi tummarna att även försäkringspremierna går ner nästa år alt. 2014..
 

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
men om man klarar uppskrivningen men inte uppkörningen, uppskrivningen ska ju vara giltig 1 år framåt, hur blir de då? Känns som man kastar pengarna i sjön om man inte klarar de i sommar. :p
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Se till att ta kortet i sommar då. Har man pengarna så är det ju bara att köra tills man lyckas. Tid finns ju alltid :p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har ju hela sommaren på dig att fixa det. :D Och vanligtvis en bra bit av hösten, så jävla svårt är det inte. :)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top