Höj- och sänkbar tv, förslag på detta?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag håller på och renoverar huset och ska bila upp källaren för att gjuta nytt golv och tänkte samtidigt passa på att spara en bit i gjutningen så att jag kan ha en höj- och sänkbar tv som kommer upp från en platsbyggd "tv-bänk".
Detta för att kunna få plats med en stor projektorduk på väggen men då takhöjden är begränsad (2.30 färdigt med golv och tak) så går det inte att ha en 60"-tv ståendes på bänken och samtidigt ha en ramspänd projektorduk på 110-120" på väggen bakom tv'n.

Så problemet är alltså att få till en smidig lösning på upphöjning av själva tv'n. Jag har sett färdiga lösningar någonstans men detta brukar resultera i ett pris i klass med tv'n och det är jag inte så pigg på.
Så någon hjärna på sporthoj kanske kan lyckas kläcka en smart idé?

Min första tanke var att bygga någon form av saxlyft men sen kom tanken på en kedjedrivning upp men jag vet inte riktigt vad som skulle passa bäst och funka tillförlitligt :va

Nedan en bild på hur det kommer se ut när golvet är färdigt då jag kommer bygga en avgränsning i golvet som är ca 1m djupt för att vara på den säkra sidan. Tv-bänken kommer vara ca 600mm hög när den är klar vilket bör räcka för att rymma tv'n.

Vad ska jag leta efter för motor? Något som går att köra åt båda håll och som är tillräckligt stark för ändamålet är ju ett måste, kör man kedjedrift så kan man ju laborera rätt friskt med utväxling med hjälp av drev. Samtidigt så vill man ju att det ska vara ganska så ljudlöst och inte gå allt för fort.

Tips och idéer tack :) Det kommer troligtvis byggas en ram i aluminium som svetsas ihop och sen ett väggfäste som tv'n är upphängd i skruvas i ramen.
Det är bara på idéstadiet än så hålet i golvet har inget specifikt mått utan anpassas efter själva bygget.

Bifogat

• tv.jpg
    tv.jpg
    35.6 KB · Visningar: 252
Kolla efter ett skrotat solarie eller höj/sänkbar säng om du letar beggat,dom motorerna är starka och tysta.

Eller ny reservdel till samma,har bytt på ett solarie för länge sedan,då kostade den 4000:- ny men då är den ju modellanpassad.

Henrik

Priset kommer ändå att hammna i trakterna av vad tv'n kostar.

Ska den åka rakt upp och ned så skulle det ju funka med 2 gängstång som dras av en elmotor och svetsa muttrar bakpå ett vanligt väggfäste..

Men sen ska du ha fjärrkontroll, ändlägesbrytare, motor, drev, kedjor (tandrem är tystare och bättre) lagerbockar, osv...

Lova att publicera bilder på ditt "James Bond" hem när du är klar med renoveringen :tummenupp

Jag lovar, men det är långt kvar innan jag är färdig dessvärre då allt styrs av ekonomi samt tid. Har man det ena så saknas det andra allt som oftast :(

Kolla efter ett skrotat solarie eller höj/sänkbar säng om du letar beggat,dom motorerna är starka och tysta.

Eller ny reservdel till samma,har bytt på ett solarie för länge sedan,då kostade den 4000:- ny men då är den ju modellanpassad.

Henrik

Hmm, bra idé men brukar inte dessa lösningar vara ganska stora?

Last edited:
Priset kommer ändå att hammna i trakterna av vad tv'n kostar.

Ska den åka rakt upp och ned så skulle det ju funka med 2 gängstång som dras av en elmotor och svetsa muttrar bakpå ett vanligt väggfäste..

Men sen ska du ha fjärrkontroll, ändlägesbrytare, motor, drev, kedjor (tandrem är tystare och bättre) lagerbockar, osv...

Jag tvivlar på att det behöver bli så dyrt. Många teleskop lösningar (telescopic actuators) har ju redan dessa finesser med ändläge samt lyfttid inbyggt i mjukvara. Dock så vet jag inte riktigt vad jag letar efter eller vilken lösning som är bäst.
Färdig lösning finns att köpa från 6000:- och uppåt, HÄR är en sådan till exempel.
Men halva nöjet ligger ju i att göra något själv och skulle jag tvivla på mina egna kunskaper så har jag en firma som kan svetsa ihop en ram på beställning mot lite fikabröd och en mekatronikingenjör som kan göra lite uträkningar och kanske få tag på delar billigare än vad jag kan.

Något i denna stil kan ju funka (se bild nedan), men jag är ändå lite osäker på stabiliteten med endast ett ben. Tv'n kommer ju antagligen för det mesta stå i upphöjt läge antar jag men om det går som jag vill så kommer det automatiseras som så att tv'n åker upp när man slår på belysningen i vardagsrummet eller bara manuellt via multifjärren. Och ett macro för att åka ned och slå igång projektor och allt sånt när man ska glo på film.

Edit/ Här är en bild på flera olika lösningar, frågan är ju vart man får tag på dessa och vad de kostar :brinnerup Därför funderar jag på att bygga något eget...

Bifogat

• tv2.jpg
    tv2.jpg
    20.9 KB · Visningar: 636
  • homepic.jpg
    homepic.jpg
    44.7 KB · Visningar: 437
Last edited:
Edit/ Här är en bild på flera olika lösningar, frågan är ju vart man får tag på dessa och vad de kostar :brinnerup Därför funderar jag på att bygga något eget...

Kan du inte göra en ingröpning i väggen för tvn istället?

Jag tvivlar på att det behöver bli så dyrt. Många teleskop lösningar (telescopic actuators) har ju redan dessa finesser med ändläge samt lyfttid inbyggt i mjukvara.

Jo, jag visste ju inte riktigt utgångsläget för bygget, actuators är ju att föredra då dom ofta har riktigt bra stigning på gängan så behöver det inte snurra så fort och länge varje gång tv'n ska upp, dessutom har dom ju ofta ändlägesbrytare inbyggda.

Det finns såna som har utgång för att synkront driva fler ben, så kan du ju bygga en tvåbent lösning, sen finns det dom som med kedja driver ett extra ben också.

Kolla med ett företag som bygger handikappanpannsnigar i din närhet, dom vet vart man köper grejorna.

Kan du inte göra en ingröpning i väggen för tvn istället?

Nej, det är ju det som är hela grejen liksom :( På väggen ska det sitta en projektorduk på 110-120" och tv'n ska stå framför denna men kommer vara ivägen när man ska glo på film och således måste tv'n ner i bänken.
Ett alternativ är ju annars att göra som du säger (eller bara ha tv'n på väggen) och sen köra med motorduk. Kanske skulle bli snyggast så också men nu vill jag ju ha så här :mad:

Inte min sängmotor enligt mig.

Nej det där såg inte speciellt stort ut alls. Ska klart kolla upp detta alternativ också då det känns prisvärt :tummenupp
Frågan är vart man ska börja leta?

Jo, jag visste ju inte riktigt utgångsläget för bygget, actuators är ju att föredra då dom ofta har riktigt bra stigning på gängan så behöver det inte snurra så fort och länge varje gång tv'n ska upp, dessutom har dom ju ofta ändlägesbrytare inbyggda.

Det finns såna som har utgång för att synkront driva fler ben, så kan du ju bygga en tvåbent lösning, sen finns det dom som med kedja driver ett extra ben också.

Hur menar du med synkront driva flera ben? Alltså en motor i botten som skjuter en ram då eller liknande?

Goggla " linjärt ställdon"

Så hittar du nog ett hel del leverantörer.

Där fanns det en hel del :tummenupp Såg smidigt ut helt klart, frågan är om det finns med teleskoplösning också. Det vore det bästa för själva inbyggnadens skull då man inte är lika låst på en fast höjd.
Ska maila nåt av företagen nu genast.

har du något prisexempel möjligtvis?
Edit/ Denna känns ju vettig för mitt ändamål. Lifting columns verkar vara the shit :yoparty

Last edited:
Kan du inte ställa en dvärg i hålet?

Det var med i mitt första utkast men föll ganska så snabbt på 2 orsaker:
1. Det är svårt att få tag på arbetsvilliga dvärgar, de flesta har fleråriga kontrakt med tomteverkstaden.
2. De luktar ganska mycket har jag hört. Vet ej om detta stämmer men vågar man ta chansen?

har du något prisexempel möjligtvis?

Jag gav 1600 för ett 24V Okidrive EZ 200mm don.

Det jag har har fasta ändlägen och styrs enkelt med att bara polvända och är nästan ljudlöst:)

Vet inte riktigt hur många Nm det är men en LED är nog inga problem.

Nu skall ju du ha betydligt större slaglängd ring till dom och prata med en säljare.

Edit: Din länk är ju det du skall ha:tummenupp

Edit2: eventuella fuktproblem i en sån tvgrav har du väl redan tänkt på.

Last edited:
Edit: Din länk är ju det du skall ha:tummenupp

Edit2: eventuella fuktproblem i en sån tvgrav har du väl redan tänkt på.

Jag har tänkt på det men ej löst det :näsblod Ska dock tala med någon mer erfaren grundläggare inför bygget och då även få till en lösning på dränering av denna grav. I värsta fall fuktspärrar jag väggar/golv i det håler så att fukten letar sig ut i den för övrigt dränerade grunden.
Eller så köper jag en vattentät tv :gnissla

Har slängt iväg ett mail till en av säljarna nu så får vi se vad de säger, vad om priset på den jag länkade till. Ska även kolla i utlandet och se vad de kan tänkas ta för en liknande lösning i Usa/Kina mm.
Men då dyker problemet med fraktpriser upp istället vid köp av bara en enhet :(

Frigolitskiva, pump, lite slang, några ventiler och en vattenbehållare på vinden? Kombinera efter eget huvud:D ( om du nu ändå ska ha en vattentät tv:))

:D Den där boxen man försöker hålla sig innanför gör ju att man blir begränsad i sitt tankesätt:tummenupp

Varför uppfinna hjulet om det redan finns en färdig lösning? Tanken är ju knappast unik. Skulle inte alls förvåna mig om någon i "The Cibs" haft en liknande lösning. Oftast är ju deras hem rätt smaklösa, men den här typen av lösningar gillar nog en del av dessa kändisar.

Vore jag dig skulle jag leta lite på forum som innehåller lyxbostäder och heminredning. Där finns det säkert någon diskussion hur man gjort för att få det att fungera.

En annan och säkert betydligt mer ekonomisk lösning skulle ju kanske kunna vara att ha TVn på väggen och en motorstyrd duk i taket som du drar ner framför vid behov.

Varför uppfinna hjulet om det redan finns en färdig lösning? Tanken är ju knappast unik. Skulle inte alls förvåna mig om någon i "The Cibs" haft en liknande lösning. Oftast är ju deras hem rätt smaklösa, men den här typen av lösningar gillar nog en del av dessa kändisar.

Vore jag dig skulle jag leta lite på forum som innehåller lyxbostäder och heminredning. Där finns det säkert någon diskussion hur man gjort för att få det att fungera.

En annan och säkert betydligt mer ekonomisk lösning skulle ju kanske kunna vara att ha TVn på väggen och en motorstyrd duk i taket som du drar ner framför vid behov.

Hur skoj är det att köpa färdigt:rolleyes:

Det är inte målet utan resan man är ute efter:)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra