högvarsstrul med rs250

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
tjoh
har haft problem med att när jag varvat upp den och effekten börjat komma (kring 9k varv) så
tappar den totalt all kraft, som om man slår av tändningen ungefär.
oftast så dör den, men den nyper inte som jag tidigare trodde utan om jag slår av fort som ... så
går de o hålla liv i den men den bluddrar nåt fruktansvärt..

har kollat kolvar/cylindrar och avgasportarna.
efter tips på apriliaforum.com så kollade ja förgasarna o de enda jag hittade va att ett ynka litet munstycke
va igentäppt i den ena knasaren. de va pilotmunstycket(?) -pilot jet..
men som jag tolkar manualen jobbar det mest när trotteln e stängd

så min fråga är om det verkligen kan vara de munstycket som orsakade allt det här eller ska jag leta vidare
innan jag vågar skruva ihop?

vill ju inte skruva isär o ihop en massa i onödan med dom priserna på packningar...

All hjälp uppskattas! // Henrik

Du skrev inte att du även kollat kran, slangar(i kläm?) filter, flottörventiler typ. Tycker det låter som soppatorsk i flottörhuset typ.

uggla skrev:
provat dunka i nya tändstift?

nae de har ja ju faktiskt inte..
dom som sitter i såg fina o hela ut så de förbisåg ja.
men de åker i nya när den ska ihop igen, e mest lite osäker på om ja ska kolla nåt mer först

sner0 skrev:
nae de har ja ju faktiskt inte..
dom som sitter i såg fina o hela ut så de förbisåg ja.
men de åker i nya när den ska ihop igen, e mest lite osäker på om ja ska kolla nåt mer först

Min hoj gick ungeäfr som din fasst den dog inte, gick inte alls på högvarven, dunkade i ett nytt stift, resultatet vart en ny hoj :)

#Olsson# skrev:
Du skrev inte att du även kollat kran, slangar(i kläm?) filter, flottörventiler typ. Tycker det låter som soppatorsk i flottörhuset typ.

slangarna och filterna har ja kollat.
flottörventilerna vet jag inte riktigt vilka det är faktiskt, kollade alla munstycken och sånt som stod i boken
plus att ja kollade så alla evakuerings o luftningsslangar osv va ok o inte igensatta.

däremot svämmade minst en förgasare över när jag hade ihop den och provade sist..
vet inte vilken, bara att de hamnade soppa i lilla uppsamlingskärlet nedanför dom slangarna.
flottörerna fick ja ingen kläm på hur man skulle mäta upp flythöjden på riktigt

ska kolla kranen med, kollade bara luftningen så de inte blev nåt undertryck eller så i tanken.

Rätt så vanligt att luftnippeln till tanken blir igensatt på dom där! Sitter undertill på tanken och den går att skruvas ur för att sen tex stoppa i en ståltråd eller nått för att få ut skitet som sitter där.

En annan sak som kan hända är att det blir glapp i kablarna till pickupperna, som känner av läget på svängljulet, som sitter på generatorkåpan. Då dör hojen helt plötsligt för att sen funka igen. Bästa är att testa med en annan generatorkåpa från en annan hoj för att se om det är felet. Kan va svårt att mäta sig fram om det bara är ett litet glapp där.

Axxexs skrev:
Rätt så vanligt att luftnippeln till tanken blir igensatt på dom där! Sitter undertill på tanken och den går att skruvas ur för att sen tex stoppa i en ståltråd eller nått för att få ut skitet som sitter där.

En annan sak som kan hända är att det blir glapp i kablarna till pickupperna, som känner av läget på svängljulet, som sitter på generatorkåpan. Då dör hojen helt plötsligt för att sen funka igen. Bästa är att testa med en annan generatorkåpa från en annan hoj för att se om det är felet. Kan va svårt att mäta sig fram om det bara är ett litet glapp där.

få tag på en generatoråpa o prova med här kan nog bli svårt..
är bara jag som kör rs250 här i krokarna o ingen som kör rgv vad jag sett heller. :(

sner0 skrev:
få tag på en generatoråpa o prova med här kan nog bli svårt..
är bara jag som kör rs250 här i krokarna o ingen som kör rgv vad jag sett heller. :(
Du måste kunna se på stiften efter att den bluddrat, om den fått för mycket eller för lite.
Man skall kolla de små jävla filterna som sitter mellan soppeslangs infästningen, o flottörventilen, kan bli igensatta av tankskum o liknande.
Jag har kpl generatorkåpa, kpl förgasarpaket o en massa andra elkomponenter o annat skit.
Kan även vara nåt som satt sig på tvären i blåset (kolla genomgång).
Jonas.

jonasb46 skrev:
Du måste kunna se på stiften efter att den bluddrat, om den fått för mycket eller för lite.
Man skall kolla de små jävla filterna som sitter mellan soppeslangs infästningen, o flottörventilen, kan bli igensatta av tankskum o liknande.
Jag har kpl generatorkåpa, kpl förgasarpaket o en massa andra elkomponenter o annat skit.
Kan även vara nåt som satt sig på tvären i blåset (kolla genomgång).
Jonas.

Stiften såg fina o gyllenbruna ut vad jag minns.o torra.
Småfilterna var också ok, nu är dom trasiga..ena iaf.får blir nya
krökarna har jag inte kollat.. kan man köra en uppfläkt gitarrsträng på en borrmaskin genom dom bara?
Får väl ta o beställa packningar mm så jag kan skruva ihop o prova.. så kanske ja återkommer om generatorkåpan osv sen.

Edit:
Någon som vet var man kan köpa en adapter momentnyckeln för pinnbultarna.

Last edited:
sner0 skrev:
Stiften såg fina o gyllenbruna ut vad jag minns.o torra.
Småfilterna var också ok, nu är dom trasiga..ena iaf.får blir nya
krökarna har jag inte kollat.. kan man köra en uppfläkt gitarrsträng på en borrmaskin genom dom bara?
Får väl ta o beställa packningar mm så jag kan skruva ihop o prova.. så kanske ja återkommer om generatorkåpan osv sen.

Edit:
Någon som vet var man kan köpa en adapter momentnyckeln för pinnbultarna.

Ha blåset löst o blås med munnen bakifrån (ev med handen emellan) o känn så det är jämt o fint drag i båda. Det kan sitta gamla avgasventiler eller nån bricka eller nån skit som nån har tappat ner, troligen i början på stingern (sista röret).

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...