Högtryckstvätt tips och råd mottages

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag var och tittade på Kärscher K5 i förra veckan. Tittade även på deras professionella linje. En som heter HD 6/13 CX Plus. Ska tydligen ha en dag nästa månad där leverantörerna kommer till den lokala Swedol butiken. Eventuellt kan man testa dem då och prata med en representant för Kärscher. Ska försöka pricka in den dagen tror jag helt enkelt. Rabatt utgår.

Hur viktigt är det egentligen att kunna ställa trycket? Beror så klart lite vad man ska ha den till. Men oftast kör man ju fullt tryck eller håller den lite på avstånd. T ex hårdtryckstvättar i bilhallarna där man inte kan reglera det vid avtryckaren. Som jag uppfattar det kan man inte ställa trycket på den professionella maskinen ovan, men däremot K5an.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har en K6.85 (87?) på jobbet, K5 i garaget o K3 hemma och måste nog säga att jag föredrar K3 =) Lätt och smidig även om origianslangen lämnar annat att önska men den går naturligtvis byta ut till gummi. Tvätta bil fungerar alla tre för, trycket reglerar jag som de flesta med avståndet och K3 finner jag alldeles lagom. Plattor, trall och trapp fungerar rotojet fint för med K3 även om man bör ta det lite piano med trä beroende på skick. Frisbeen med stråle imponerar väl inte på smuts men pollen och annat löst funkar såklart. Blev inte jätteimpad av vinkelmunstycket men foam lance är kul, originalmedlet fungerar ok men ska finnas bättre dito om man söker runt lite.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I torsdags köpte jag en HD 6/13 CX Plus. Köpte till en Ytrengörare T350 Kärcher Pro. Utrustad med det gav jag mig på att rengöra innergården i helgen. Resultatet blev utmärkt. Hade möjligtvis önskat att ytrengöraretillbehöret var lite mer användarvänligt ergonomiskt. Hur som helst underlättade det tillbehöret arbetet avsevärt. Om man efterforskat mer kanske man hade kunnat köpa en bättre variant. Det var dock inget som fanns hemma på hyllan där maskinen införskaffades. Om jag hade använt den varje dag hade jag letat efter en från deras professionella linje. Inte för att jag vet om den är mer ergonomisk att använda. Det får man i så fall undersöka om det blir aktuellt i framtiden.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
I torsdags köpte jag en HD 6/13 CX Plus. Köpte till en Ytrengörare T350 Kärcher Pro. Utrustad med det gav jag mig på att rengöra innergården i helgen. Resultatet blev utmärkt. Hade möjligtvis önskat att ytrengöraretillbehöret var lite mer användarvänligt ergonomiskt. Hur som helst underlättade det tillbehöret arbetet avsevärt. Om man efterforskat mer kanske man hade kunnat köpa en bättre variant. Det var dock inget som fanns hemma på hyllan där maskinen införskaffades. Om jag hade använt den varje dag hade jag letat efter en från deras professionella linje. Inte för att jag vet om den är mer ergonomisk att använda. Det får man i så fall undersöka om det blir aktuellt i framtiden.
De stora skillnaderna verkar vara att proffsmodellerna är mindre plastiga. De ser ut att ha de viktiga delarna (rörliga delar, kopplingar, munstycken etc) gjorda av mässing, så de bör tåla daglig användning och att fraktas omilt i en VW Caddy något bättre. Dessutom har den ena hjul.

https://www.kaercher.com/se/tillbehoer/ytrengoerare-fr-30-antracit-plast-26429970.html
https://www.kaercher.com/se/tillbehoer/ytrengoerare-300-mm-diameter-26403550.html

Ergonomiskt så är nog den med hjul kanske lite bättre på golv och liknande. Men ska man tvätta väggar så är eventuellt budgetmodellen du har bättre, då den antagligen är lättare.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De stora skillnaderna verkar vara att proffsmodellerna är mindre plastiga. De ser ut att ha de viktiga delarna (rörliga delar, kopplingar, munstycken etc) gjorda av mässing, så de bör tåla daglig användning och att fraktas omilt i en VW Caddy något bättre. Dessutom har den ena hjul.

https://www.kaercher.com/se/tillbehoer/ytrengoerare-fr-30-antracit-plast-26429970.html
https://www.kaercher.com/se/tillbehoer/ytrengoerare-300-mm-diameter-26403550.html

Ergonomiskt så är nog den med hjul kanske lite bättre på golv och liknande. Men ska man tvätta väggar så är eventuellt budgetmodellen du har bättre, då den antagligen är lättare.

Såg den med hjul tidigare när jag sökte lite och hittade även den andra utan hjul som påminner om den jag köpte fast i ett mer påkostat utförande. Funderade lite på om den med hjul hade kunnat vara ett bättre val till plattsättningen. Men det beror på hur bra den glider över plattskarvar och hur mycket mer otymplig den är med hjulställningen runt omkring i lite där det är lite trängre utrymmen. På väggar är det jag har bättre. Det har således större användningsområde.

Experimenterade lite. Kör man med enhandsfattning kan man inta en position som är snällare mot nacke och rygg. Men det går tyvärr inte att göra det hela tiden. Man får böja sig lätt framåt och hålla i två händer.

Blev nog en rätt bra kompromiss ändå. Tillbehöret var inte så fasligt dyrt. Kan tänka mig att de ovan länkade kostar en bra bit mer och där är det nog som du säger tanken att de ska ligga i en servicebil och användas flitigt. Så är det inte tänkt att jag kommer att använda tillbehöret i fråga.

Kom att tänka på om det är någon som har erfarenhet av att tvätta ett betonggolv där det finns en större oljefläck efter någon bil som läckt. Finns det några speciella medel man kan köra för att lösa upp oljan och sedan tvätta rent? Det var inget användningsområde jag funderat över förrän jag satt och läste om just ytrengörare.

Stod en text när man hittar dem på bild i Google arkiven. Det är så kallade branschlösningar man lagt upp. Kanske kräver en annan typ av hårdtryckstvätt.

Kombinerad rengöring av stora områden

Stora områden, exempelvis framför verkstadshallen, kan rengöras med en kombination av högtryckstvättar och ytrengörare för att effektivt avlägsna oljig smuts och gummimärken" efter däck.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Bumpar denna.

Duger biltemas för 999kr (bang for the buck alltså, jämför inte med maskiner för 3-4000)?

www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och...tillbehor/Hogtryckstvatt-HPC-110B-2000032745/

430L/h och 110/150 bar.

Ska användas till biltvätt, hojtvätt etc.
Kemdunk är ett stort plus.

Den dyrare på biltema ( www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och...tillbehor/Hogtryckstvatt-HPC-120B-2000032746/) verkar inte vara värd dubbla priset?

438L/h och 120/160 bar.
Nästan dubbla vikten (bör vara positivt), tre meter längre slang & slangupprullare.

EDIT; Svarar mig själv.

Köpte den lilla.
Trycket duger för mig.
Tryckslangen är för hård och kabelhållaren är kass.
Längre slang hade varit smutt.
 
Last edited:
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top