Högtalarna+åskan=kaputt?

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Som dem flesta av er kanske märkte så small det på rätt friskt med blixtar och åska nu under natten/kvällen... Olyckligtvis, small det nog ner rakt ovanför mig.. Datorn stängdes av, högtalarna, modemet, hub...
Datorn gick som tur va att starta upp igen som vanligt, likaså modemet. Huben fick sig en smäll så den går ej mer.. men det är inte hela världen. Men dock, är högtalarna hela världen... Fick dem för inte så länge sen o dem kostar ju ändå ett par tusen.. Det är ett par Logitech z5500 5.1 surround.

Så nu undrar jag, vad ska jag ta mig till? Det är ingen respons från dem. Panellampan ska lysa rött eller blått när den är till/från men den lyser inte alls. Det luktade lite bränt efter smällen... Det sitter dock en säkring på baksidan av suben, jag tog ut den och kollade men man ser inte om den har gått eller inte eftersom dem har målat den vit... >_<

Om jag nu ska testa o byta säkring vart hittar jag såna? Kan det vara så att bara den behöver bytas ut? Eller har hela skiten gått sönder?

Finns de någon kunnig elektriker kanske som vet.. ? :rolleyes: :)

Säkringen låter som en lätt sak att felsöka, men jag tror att det är strömförsörningsdelen som tagit stryk. Skall inte vara så farligt svårt eller dyrt att hitta ny.

Den "målade" säkringen är säkert en keramisk, prova byt den men mest troligt är det nätadaptern som gått sönder(kan finnas en säkring inne i den också men det krävs elkunnade för att byta den).

Åskan kan göra stor skada på hemelektronik, detta får mig att tänka på den som fick sin ena Infinity Gamma högtalare+Krell slutsteg urblåsta pga åska, det kostade PENGAR!!(högtalare+steg=ca 150kkr).

det inte allt för roliga är ju att den sk. nätadaptern sitter inuti baslådan.. Det är liksom bara en sladd från eluttaget rakt in i suben, lite ovanför där sladden går in sitter den här säkringen.

Den ser ut som denna;
39820.jpg

fast då målad. Det står 250v på den, o typ timedelayed ?
Den p bilden är hittat på kjell.com och där står det 100mA och märkspänning 250v,,, kan det vara något?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg