Högsta växeln for ur vid belastning med ett otrevligt ljud

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Hej alla kunniga!

En vän till mig har en zx12-r -03, och när han körde på 6 växeln i ca: 9000rmp så rasslade det till i växellådan och varvtalen rusade upp i max, och ett otrevligt rasslande som följd tills han fick stopp på hojen. Vi gick runt hojen och tittade, men ingen skada som slagit något hål i blocket eller annat yttre. Ingen olja har sprutat ut. Men han beskrev att det lät som ett ras på sjätte växeln. Men när han låtit hojen stå en stund och kallna så skulle vi försöka köra därifrån, och till bådas vår förvåning funkade allt precis som innan, även sjätte växeln. Inte ett tecken på att något ens har inträffat.

Nu till frågan; Vad kan ha hänt?

Klackarna till sjätte drevet har antagligen tackat för sig, dvs blivit slitna så att vid hög belastning så orkar dom inte hålla emot. Vid 9k varv så peakar väl vridmomentskurvan på dom där?

Riv isär lådan innan han kör nå mer med hojen, det kommer inte självläka, och det blir inte billigare med tiden... :rolleyes:

Innan ni river så ut och testa en gång för att se att det verkligen är generalknas. Finns trevligare saker att göra på sommaren än att riva låda (typ köra hojen, grilla, dricka öl :D osv). Klicka i sexan på riktigt låga varv, och dra sen fullt på rullen och låt hojen dra upp och en bit förbi 9000 varv. Händer inget första ggn, så prova igen ett par gånger. Inget fel då så kör vidare. Minsta tendens att det låter illa eller hoppar ur igen, åk hem å riv lådan (och drick pilsner :D )

Innan ni river så ut och testa en gång för att se att det verkligen är generalknas. Finns trevligare saker att göra på sommaren än att riva låda (typ köra hojen, grilla, dricka öl :D osv). Klicka i sexan på riktigt låga varv, och dra sen fullt på rullen och låt hojen dra upp och en bit förbi 9000 varv. Händer inget första ggn, så prova igen ett par gånger. Inget fel då så kör vidare. Minsta tendens att det låter illa eller hoppar ur igen, åk hem å riv lådan (och drick pilsner :D )

Ett bra tips om man har mycket pengar för att köpa hela växellådan ny, eventeullt nytt motorblock också.

Om det är några skador på ett drev, någon skiftgaffel tex kanske det endast blev begränsade skador.
Att testa en gång till kan leda till betydligt mer och dyrare trasigt.

Ett bra tips om man har mycket pengar för att köpa hela växellådan ny, eventeullt nytt motorblock också.

Om det är några skador på ett drev, någon skiftgaffel tex kanske det endast blev begränsade skador.
Att testa en gång till kan leda till betydligt mer och dyrare trasigt.

Du kan nog betydligt mer än mig, så jag tänker inte säga emot. Men av egen erfarenhet så när min R1 låda rasade började både 2:an å sexan hoppa, och jag kunde köra bra länge, först med rassel och oljud, därefter hackande växlar, sedan växlar som hoppade ur utan att något värre hände. Felet fanns ju redan där och förvärrades inte. Gasade man lugnt på 2 & 6 stannade vxl i, hela tiden. Efter mycket misshandel från min sida (efter att felet först uppenbarade sig) räckte det med att byta 2:ans och &:ans drevpar, samt en skiftgaffel. Skiftgaffeln var fel sannolikt felet från början, så det tror jag inte uppkom av att jag körde med kass låda.

Jag menar har växeln börjat hoppa är ju dess drev redan förstörda, så renovera lär man ändå göra isåfall. Har svårt att tro att det blir monsterras av att växeln hoppar ur en gång till (vet många som råkat ut för detta flera ggr. utan tokras som följd).

Chansen finns ju att det bara blev strul med växeln en gång, har ju faktiskt hänt att en växel hoppat ur utan att lådan är paj. Inga maskiner är väl 100%:igt felsäkra? Drygt att klyva motor och demontera lådan för att märka att inget är trasigt?

Bara mina 5 cent.

Edit: Säger bara vad jag själv skulle gjort. Men är TS osäker på hur han skulle göra så är det såklart säkrare kort att gå på Rolles linje..

Last edited:
Du kan nog betydligt mer än mig, så jag tänker inte säga emot. Men av egen erfarenhet så när min R1 låda rasade började både 2:an å sexan hoppa, och jag kunde köra bra länge, först med rassel och oljud, därefter hackande växlar, sedan växlar som hoppade ur utan att något värre hände. Felet fanns ju redan där och förvärrades inte. Gasade man lugnt på 2 & 6 stannade vxl i, hela tiden. Efter mycket misshandel från min sida (efter att felet först uppenbarade sig) räckte det med att byta 2:ans och &:ans drevpar, samt en skiftgaffel. Skiftgaffeln var fel sannolikt felet från början, så det tror jag inte uppkom av att jag körde med kass låda.

Jag menar har växeln börjat hoppa är ju dess drev redan förstörda, så renovera lär man ändå göra isåfall. Har svårt att tro att det blir monsterras av att växeln hoppar ur en gång till (vet många som råkat ut för detta flera ggr. utan tokras som följd).

Chansen finns ju att det bara blev strul med växeln en gång, har ju faktiskt hänt att en växel hoppat ur utan att lådan är paj. Inga maskiner är väl 100%:igt felsäkra? Drygt att klyva motor och demontera lådan för att märka att inget är trasigt?

Bara mina 5 cent.

Edit: Säger bara vad jag själv skulle gjort. Men är TS osäker på hur han skulle göra så är det såklart säkrare kort att gå på Rolles linje..
Dreven glider isär för att klackarna är slut, växelgaffeln böjs för att dreven glider isär, mao kan den ha varit hel när felet började märkas, men blev skrot med tiden.

Glider dreven isär vid fel tillfälle så kan det bli jävligt obehagligt, tex full mutter på sexan genom en kurva. Slutar det helt plötsligt driva då kan det bli allt från jävligt skabbiga kalsingar till generalklotning.

Dreven glider isär för att klackarna är slut, växelgaffeln böjs för att dreven glider isär, mao kan den ha varit hel när felet började märkas, men blev skrot med tiden.

Glider dreven isär vid fel tillfälle så kan det bli jävligt obehagligt, tex full mutter på sexan genom en kurva. Slutar det helt plötsligt driva då kan det bli allt från jävligt skabbiga kalsingar till generalklotning.

Hade fått för mig att växelgaffeln kan krokna pga. missade växlingar, vilket gör att det i sin tur sliter på dreven i lådan, men jag kan va felinformerad.. Vettefan om jag brännde så jäkla många kurvor med fullt hissade spjäll på sexan med min dåvarande literklubba (eller någon annan 1000cc för den delen, eller zx12:an de va prat om i tråden) men det kanske du gör dagligen? Isåfall vill man verkligen inte att sexan ska hoppa. Nu sa jag inte att TS ska åka till mantorp å löda ur hojen för att kolla lådan, utan testa lite fint på en raka för att se om fenomenet upprepar sig igen. Gör det inte de: Happy times, köp däck och soppa för renoveringsbudgeten. Hoppar växeln: Ok, surt. Bit ihop och renovera lådan. Klyver man motor och byter drev så är det inte hela världen att byta växelgaffeln samtidigt. Den kan ju dessutom redan blivit krokig, vem vet?

Jaja jag har inget mer att tillföra, ville bara ge ett alternativ till att riva lådan för att en växel hoppat ur en gång, kändes lite väl drastiskt att utföra storjobb på lådan för enbart detta. Men är som sagt upp till var och en. :krama

Edit som vanligt: På t.ex äldre R6:or var det ju ett vanligt fel med nån fjäder som orsakade strul med lådan. Självklart kan kawan råkat ut för ras på 6:an, men menar ändå att det kan vara något mycket simplare än så som spökar.

Edit 2: Skall ni ändå riva lådan kanske det är läge att undercutta dreven, när allt ändå är isärplockat.

Last edited:

Testa 6:e växelns beteende vid 9000 varv?

Ärligt talat så har jag svårt att tänka mig ett sämre felsökningstips än att testa en misstänkt defekt växellåda i omkring 280 km/h...

"En vän till mig har en zx12-r -03, och när han körde på 6 växeln i ca: 9000rmp så rasslade det till i växellådan och varvtalen rusade upp i max, och ett otrevligt rasslande som följd"

Kan det inte varit kopplingslamellerna som börjat bli dåliga och slirat? Kan då ha skramlat till i skivorna tills man drar in kopplingen. Slirning brukar kunna inträffa på lite högre växlar på fullt gaspådrag/varv medans det ofta funkar bra på typ 1:an och 2:an. Det tar ett tag innan lamellerna blir riktigt dåliga men till slut får man byta. Enkelt jobb.

Hade fått för mig att växelgaffeln kan krokna pga. missade växlingar, vilket gör att det i sin tur sliter på dreven i lådan, men jag kan va felinformerad.. Vettefan om jag brännde så jäkla många kurvor med fullt hissade spjäll på sexan med min dåvarande literklubba (eller någon annan 1000cc för den delen, eller zx12:an de va prat om i tråden) men det kanske du gör dagligen? Isåfall vill man verkligen inte att sexan ska hoppa. Nu sa jag inte att TS ska åka till mantorp å löda ur hojen för att kolla lådan, utan testa lite fint på en raka för att se om fenomenet upprepar sig igen. Gör det inte de: Happy times, köp däck och soppa för renoveringsbudgeten. Hoppar växeln: Ok, surt. Bit ihop och renovera lådan. Klyver man motor och byter drev så är det inte hela världen att byta växelgaffeln samtidigt. Den kan ju dessutom redan blivit krokig, vem vet?

Jaja jag har inget mer att tillföra, ville bara ge ett alternativ till att riva lådan för att en växel hoppat ur en gång, kändes lite väl drastiskt att utföra storjobb på lådan för enbart detta. Men är som sagt upp till var och en. :krama

Edit som vanligt: På t.ex äldre R6:or var det ju ett vanligt fel med nån fjäder som orsakade strul med lådan. Självklart kan kawan råkat ut för ras på 6:an, men menar ändå att det kan vara något mycket simplare än så som spökar.

Edit 2: Skall ni ändå riva lådan kanske det är läge att undercutta dreven, när allt ändå är isärplockat.

En skiftgaffel eller växelgaffel om det låter bättre kan bli skev/krokna av en missad växling då drevet slås tillbaka.
Nästa gång kommer det bli svårare att växla. Om drevparen inte innan hann bli för skadade kommer några fler växlingsförsök mest troligt att definitivt förstöra dreven.

Men blir det mer missade växlingar och du har otur slås ett drev i bitar, det splitter som sedan blir kan enkelt lägga sig ovanpå resterande drevpar som snurrar och antingne spräcka hela vevhuset eller bara rensa alla drev...

Det är ytterst sällan fel spontanlagar sig själva, och ju tidigare man åtgärdar ju billigare brukar det bli. Defintivt inte dyrare.

Testa 6:e växelns beteende vid 9000 varv?

Ärligt talat så har jag svårt att tänka mig ett sämre felsökningstips än att testa en misstänkt defekt växellåda i omkring 280 km/h...

Jaa nu var det ju så han märkte felet första ggn, så vad fan om han testar en gång till och är beredd på att saker kan hända tror jag det är rätt lugnt. Handen på kopplingen å va beredd att dra in den bara. Skulle man tänka så som du säger kan man lika gärna sluta köra hoj, det är skitfarligt bara så du vet. Dessutom kan det hända jävligt mycket annat när man pressar på sexan också, typ som kedjebrott, punka, vilt på vägen, rattfyllo, bilist som svänger ut utan förvarning osv, så som sagt bättre att sluta åka hoj om man ska tänka på alla risker hela tiden.

Det mest troliga enligt min erfarenhet är att växeln antingen stannar i, eller bara hoppar ur igen. Hoppar den igen är de väl bara att vända hem å renovera. och en växel som hoppar på rak väg är knappast farligt, han lär ju inte testa sexan vid 9k rpm med knäskrap i fotokurvan direkt.

Dessutom: Som jag skrev, detta är vad JAG skulle gjort, säger inte att du eller nån annan ska göra det. pUnGtT!

Last edited:
Latmansversionen: lägg tryck på växelpetaren precis innan du växlar upp till 6an så borde växeln stanna i.

En skiftgaffel eller växelgaffel om det låter bättre kan bli skev/krokna av en missad växling då drevet slås tillbaka.
Nästa gång kommer det bli svårare att växla. Om drevparen inte innan hann bli för skadade kommer några fler växlingsförsök mest troligt att definitivt förstöra dreven.

Men blir det mer missade växlingar och du har otur slås ett drev i bitar, det splitter som sedan blir kan enkelt lägga sig ovanpå resterande drevpar som snurrar och antingne spräcka hela vevhuset eller bara rensa alla drev...

Det är ytterst sällan fel spontanlagar sig själva, och ju tidigare man åtgärdar ju billigare brukar det bli. Defintivt inte dyrare.

Ja precis så som jag också fattat det. Ville bara flika in det som en reflektion på Hoztics inlägg om att drevet pajar först, och tar med sig skiftgaffeln. Vilket säkert också händer, men måste inte ske i den ordningen vad jag vet.

Ang. splittrade drev är jag helt med. Kan bli både farligt och dyrt. Men min egen erfarenhet säger att man kan misshandla en låda bra mycket utan några dyra efterföljder eller krossade drev. Men självklart kan det hända redan vid 1:a eller 2:a urhoppade växeln.

Du har självklart rätt ang. att fel inte lagar sig självt (utom på 740 hehe) och nej, det blir aldrig dyrare att riva i tid, än att vänta. Däremot anser jag inte EN enda urhoppad växel vara ett konstaterat fel som kräver växellådsrenovering, därför jag förespråkade att försöka provocera fram det iaf. en gång till. Men självklart, better safe than sorry. River man direkt riskerar man ingenting. De är vi överrens om.

Som jag sa tidigare, hur man gör är upp till var och en, jag vet hur jag skulle gjort i detta fall.

Last edited:
Lådan är nu öppnad och kontrollerad, allt såg helt 100% OK ut. Då blev både drev, lameller och växelgaffel kontrollerade och var helt utan synliga skador. Mekanikerns tips var att kosta på en bra olja av annan modell än det som var i tidigare, då det kan ställa till med spöken i drivningen enli. honom. Han nämnde även att det kan ha att göra med en "klantigt/dåligt" ilagd växel som resulterade i ett urhopp. Han sa även att kedjan var lite för slapp, och kan ha bidragit med det rasslande ljudet vid en kraftig inbromsning.

Castrol GPS blev valet av olja och efter detta har den hojjen gått fint på högre varv på sjätte växeln. Vad som än hände har inte hänt igen i allafall och det väll det viktigaste. Han tackar vänligast för alla tips och all engagemang!

Mvh // Björn

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard