Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Definitionen av "Landsvägsbana" torde vara ganska uppenbar om man ljudar ordet för sig själv. Annars borde en blixtsnabb jämförelse av slingan på Isle of Man och Mugello förklara de väsentliga skillnaderna. Förlåt om jag låter mästrande, men svaret är väl ändå rätt givet.Sun King skrev:2686448Lite offtopic kanske och förlåt en okunnig...
Men vad är det för skillnad på en "Landsvägsbana" och en "RR-bana"?
Nyteknik skrev:2686511
En parantes är att man har kört "Saxtorp TT" i Skåne (Saxtorp-Dösjebro-Hofterup) med 150.000 åksådare. Där har du en "Landsvägsbana"!![]()
Lite historia; Från början kallades motorcykelracing för TT (Tourist Trophy) även i Sverige. TT kallades senare för HL (Hastighet Landsväg) och ännu senare för RR (Road Racing).Nyteknik skrev:2686511
En parantes är att man har kört "Saxtorp TT" i Skåne (Saxtorp-Dosiebro-Hofterup) med 150.000 åksådare. Där har du en "Landsvägsbana"!![]()
Chris Ash skrev:2686909Dessutom var en RG500 rätt snabb 1977.....jag kan tänka mig att den toppade närmare 300 km/h på en sån bana.
Boris JR skrev:2686536Och där finns kvar rester från läktaren vid start och mål strax bredvid den moderna crossbanan. Sträckningen finns dessutom till stor del kvar även om det har byggts farthinder de sista åren.
magnus_moss skrev:2687303Har man byggt farthinder på en landsväg?
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |