Högst medelhastighet

Lite offtopic kanske och förlåt en okunnig...
Men vad är det för skillnad på en "Landsvägsbana" och en "RR-bana"?

Sun King skrev:
2686448 Lite offtopic kanske och förlåt en okunnig...
Men vad är det för skillnad på en "Landsvägsbana" och en "RR-bana"?
Definitionen av "Landsvägsbana" torde vara ganska uppenbar om man ljudar ordet för sig själv. Annars borde en blixtsnabb jämförelse av slingan på Isle of Man och Mugello förklara de väsentliga skillnaderna. Förlåt om jag låter mästrande, men svaret är väl ändå rätt givet.

En parantes är att man har kört "Saxtorp TT" i Skåne (Saxtorp-Dosiebro-Hofterup) med 150.000 åksådare. Där har du en "Landsvägsbana"! :tummenupp

Last edited:
Nyteknik skrev:
2686511
En parantes är att man har kört "Saxtorp TT" i Skåne (Saxtorp-Dösjebro-Hofterup) med 150.000 åksådare. Där har du en "Landsvägsbana"! :tummenupp

Och där finns kvar rester från läktaren vid start och mål strax bredvid den moderna crossbanan. Sträckningen finns dessutom till stor del kvar även om det har byggts farthinder de sista åren.

Last edited:
Nyteknik skrev:
2686511
En parantes är att man har kört "Saxtorp TT" i Skåne (Saxtorp-Dosiebro-Hofterup) med 150.000 åksådare. Där har du en "Landsvägsbana"! :tummenupp
Lite historia; Från början kallades motorcykelracing för TT (Tourist Trophy) även i Sverige. TT kallades senare för HL (Hastighet Landsväg) och ännu senare för RR (Road Racing).

Sveriges första TT var Onsala TT (ca. 3 mil söder om Göteborg) och kördes första gången 1926. Undelaget var till stor del grus men trots detta var snittvarvtiderna uppe i runt 150 km/h redan på 30-talet.

Det var modiga grabbar på den tiden...

EDIT: Jag började faktiskt bygga en hemsida för Onsala TT, men saknar material. Om det är någon som vet nåt om Onsala TT så får ni gärna höra av er!
http://onsalatt.rubbersmoke.com

Last edited:
Dessutom var en RG500 rätt snabb 1977.....jag kan tänka mig att den toppade närmare 300 km/h på en sån bana.

Chris Ash skrev:
2686909 Dessutom var en RG500 rätt snabb 1977.....jag kan tänka mig att den toppade närmare 300 km/h på en sån bana.

Suzukis egna uppgifter för en -78 om jag kommer ihåg rätt (i stort sett lika motor) på produktionsmodellen är minst 112 hästar vid 11800 varv och en toppfart på minst 280km/h om rakan är tillräckligt lång.

Så en fabrikare som Barry körde tangerade nog i alla fall 300km/h om föraren vågade hålla i handtaget hela vägen.

Det finns ju en anledning att de lägger in chikaner etc på dessa gamla banor...

Boris JR skrev:
2686536 Och där finns kvar rester från läktaren vid start och mål strax bredvid den moderna crossbanan. Sträckningen finns dessutom till stor del kvar även om det har byggts farthinder de sista åren.

Har man byggt farthinder på en landsväg?

magnus_moss skrev:
2687303 Har man byggt farthinder på en landsväg?

Finns en rondell mitt i Saxtorp nu.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck