Högskoletrubbel.... inget CSN

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Min kusin ringde o var helt jävla knäckt , han klarade inte examen.
Han får inte läsa om förrens nästa termin och han får inget CSN
eller va det nu heter , han har alltså ingen inkomst ,

och det är ju inte så lätt att få jobb här i stan nu , vad bör han göra ,
jag sa till honom att gå till arbetsförmedlingen , dom borde väll kunna ordna någonting åt honom relativt fort , nån praktik eller nån utbildning så han kan få lite inkomst iallafall , han är ju sambo
så soc är väll inget o tänka på heller antar jag , och vem fan vill gå på soc ...

är det nån som har varit med om detta eller känner någon ?
lämna gärna vettiga bra svar.

Mitt tips är att gå till arbetsförmedlingen. Dom kanske inte kan göra något direkt, men dom vet allt om vart man kan vända sig. Och nej det sitter inte bara surkärringar som hatar folk där.

Även sätta sig och ringa runt till företag och höra efter jobb.
Åka till diverse företag och prata med dom.
Kan även höra med sin polare om dom kan fråga på deras jobb, även om det bara gäller kanske nån veckas jobb.

Har jag förstått det rätt så måste man vara inskriven på arbetsförmedlingen i 3 månader för att kunna få praktik, men jag är inte helt säker på det. Synd om din kusin dock.

Hur svårt kan det vara?
Låna några lax från morsan och farsan, sätt omtentan, skicka in ny ansökan till csn, vänta några veckor, inkassera pengarna.

Min erfarenhet är att man varken får a-kassa eller får vara inskriven hos arbetsförmedlingen så länge som man har resttentor kvar eftersom att man då räknas som student.

Är det poängen som saknas så kan man alltid försöka tenta av någon kurs som är enkel. För ingenjörer är det tex väldigt lätt att ta en distanskurs med individuellt tempo i ma A som brukar ges för lärare. För någon som har läst historia på universitetsnivå så finns det historiakurser för teknologer osv...

Jobb finns det men det är ingen roliga jobb. Tex telefonförsäljare.

Taxi-kort eller truck-kort är otroligt bra att ha som student. Det finns nästan alltid jobb och jobben är trevliga...

Skriva brev till CSN går också, de är faktiskt människor där med. Betydligt mer människor än Försäkringskassan.

Min erfarenhet är att man varken får a-kassa eller får vara inskriven hos arbetsförmedlingen så länge som man har resttentor kvar eftersom att man då räknas som student.

Tror faktiskt att det är ok att studera typ halvtid eller nåt sånt som arbetslös. Så var det för några år sedan när jag var student. Säkrast att prata med arbestförmedlingen och facket för att vara säker.

Men annars kan ju sånt kringgås genom att läsa ordentligt hela terminen men strunta i tentorna. Sedan bränner man av ett gäng omtentor direkt i början på efterföljande termin.

Boka möte med en studievägledare vid universitet och se vad de finns för restplatser kvar.. Han kan väl läsa nåt och leva på studielån tills han hittar ett jobb

Plugga för att ha en inkomst?

Finns väl a-kassa annars? Han bör ju dock söka typ 10000 jobb först.
Det FINNS jobb.

Tror faktiskt att det är ok att studera typ halvtid eller nåt sånt som arbetslös. Så var det för några år sedan när jag var student. Säkrast att prata med arbestförmedlingen och facket för att vara säker.

Men annars kan ju sånt kringgås genom att läsa ordentligt hela terminen men strunta i tentorna. Sedan bränner man av ett gäng omtentor direkt i början på efterföljande termin.

Jag tillhör AEA och har några resttentor kvar. Jag får ej ersättning från a-kassa. Citat från AEA´s hemsida:

Grundregeln
Grundregeln för a-kasseersättning är att ingen ersättning kan lämnas till personer som deltar i utbildning. I det konkreta fallet är studier inget hinder för ersättning om de är

avslutade, det vill säga att utbildningen fullföljts och att inga fortsatta studier planeras. Att studierna avslutats styrks med utbildningsbevis.
definitivt avbrutna, det vill säga inga fortsatta studier är planerade (avbrottet styrks med intyg).
Notera att arbetslöshetsersättning aldrig kan betalas ut för tid där studiemedel utgår.

Liknande skrivelse finns hos alfa-kassan:
Den som studerat ska ha avslutat eller i vissa fall ha avbrutit studierna för att betraktas som arbetslös.

Däremot så blev jag osäker på hur det är med arbetsförmedlingen. Min information var från 2002 då jag studerade på komvux på halvtid och då fick jag ej vara inskriven som arbetslös. Försökte hitta något på arbetsförmedlingens hemsida men hittade inget relevant.

Så det kan finnas möjlighet att skriva sig som arbetslös men får inga pengar såvida inte utbildningen avslutas.

Så det kan finnas möjlighet att skriva sig som arbetslös men får inga pengar såvida inte utbildningen avslutas.

ok, det är ett tag sedan jag var student så reglerna kanske ändrats. Men det gäller ju ibland även att göra tolkningar av regler rätt för sin egen fördel.

Studieuppehåll en termin är väl att föredra i så fall. Och ingen hindrar ju en elev med studieuppehåll från att läsa och gå på lektioner så att han kan fixa tentorna under omtentaperioden.

Vari ligger problematiken?

Har du klarat minst 75% av dina poäng under studieperioden kan du få studiemedel trots missad tenta. Erbjuder inte skolan omtenta förrän i augusti är det väl bara att skriva in sig på distanskurser i vad man nu råkar vara intresserad av eller har lätt för.

www.studieplatser.nu och leta rätt på 30hp navelluddsinventering så får man CSN ändå...

Vari ligger problematiken?

Har du klarat minst 75% av dina poäng under studieperioden kan du få studiemedel trots missad tenta. Erbjuder inte skolan omtenta förrän i augusti är det väl bara att skriva in sig på distanskurser i vad man nu råkar vara intresserad av eller har lätt för.

www.studieplatser.nu och leta rätt på 30hp navelluddsinventering så får man CSN ändå...

Antar att han inte klarat sina 75% under HT 2009 och därför inte blivit beviljad studiemedel för VT 2010. Så hans problem nu är att klara sin ekonomi under VT 2010 och samtidigt skrapa ihop tillräckligt med poäng för att beviljas studiemedel HT 2010. been there...

Antar att han inte klarat sina 75% under HT 2009 och därför inte blivit beviljad studiemedel för VT 2010. Så hans problem nu är att klara sin ekonomi under VT 2010 och samtidigt skrapa ihop tillräckligt med poäng för att beviljas studiemedel HT 2010. been there...

Men det är inte bara en termin som räknas utan sedan den senaste studieperioden inleddes dvs vanligen under hela den nuvarande utbildningsprogrammet.

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat

Back