watson skrev:
Helt riktigt! Vad är intelligens? Jeopardykunskaper? Streetsmart? Att slänga sej med många fina ord som man egentligen inte vet betydelsen av? Att stava riktigt?? Jag är skeptisk!
(Man lär sig mycket på lhs.....
)
/Fröken fröken....
Uhm, inte helt riktigt tycker jag. Men delvis helt rätt. Typ.
Om inte högskoleprovet har speciellt mycket med intelligens att göra - vad har då det?
Precis som watson säger, det beror - som vanligt - på definitionen av intelligens. Högskoleprovet har en hel del med intelligens att göra påstår jag - den intelligens den är avsedd att prova. Om nu intelligens kan användas för den förmåga som anses krävas för att klara av tuffa (på vissa håll) studier på högskola.
Att plugga in bra betyg på gymnasiet kan alla, ja, alla, om man bara ger sig faan på det och lägger ned den tid som krävs. Men alla tycker inte att det är värt det/är inte intresserade just då.
Jag ser högskoleprovet som en chans för de intelligenta (i rätt avseende) att ta sig in på högskolan även om de inte gnuggat sig till tillräckliga betyg tidigare.
Men, återigen, det finns lika många betydelser av intelligens som människor gissar jag...
Lycka till alla som ska skriva!
(och för er som ska göra lumpen kan jag tipsa om att skriva provet under den tiden, själv låg jag i fält då men man fick åka in till logementet dagen innan, duscha och sova i "sin" egen säng...det är mycket värt i ett sådant läge)