Högskoleprovet.

Yasha skrev:
Du kan trösta dig med att resultatet på Högskoleprovet inte har speciellt mycket med intelligens att göra... :skrämd

Helt riktigt! Vad är intelligens? Jeopardykunskaper? Streetsmart? Att slänga sej med många fina ord som man egentligen inte vet betydelsen av? Att stava riktigt?? Jag är skeptisk!
(Man lär sig mycket på lhs..... :rolleyes: )

/Fröken fröken....

Ok Jin Chun skrev:
Är det fler än jag som ska genomgå en dags intensiv provskrivning imorgon?
Bara lite nyfiken.

Uscha, gjorde högskoleprovet 2ggr med samma resultat...
typ 1 fel, 1 fel, 0 fel, 1 fel... sen kom ord delen 23 av 40 fel... För helvete, straffa mig för att jag inte läste böcker på den tiden, ja gör det!

Landade på 1.3 båda gångerna... typ 2p skillnad på poängen.

Jajja... jag är ju redan inne där jag skall ta ut min examen, så jag behöver ju inte va orolig iaf =)

watson skrev:
Helt riktigt! Vad är intelligens? Jeopardykunskaper? Streetsmart? Att slänga sej med många fina ord som man egentligen inte vet betydelsen av? Att stava riktigt?? Jag är skeptisk!
(Man lär sig mycket på lhs..... :rolleyes: )

/Fröken fröken....

Uhm, inte helt riktigt tycker jag. Men delvis helt rätt. Typ. :rolleyes:
Om inte högskoleprovet har speciellt mycket med intelligens att göra - vad har då det?

Precis som watson säger, det beror - som vanligt - på definitionen av intelligens. Högskoleprovet har en hel del med intelligens att göra påstår jag - den intelligens den är avsedd att prova. Om nu intelligens kan användas för den förmåga som anses krävas för att klara av tuffa (på vissa håll) studier på högskola.

Att plugga in bra betyg på gymnasiet kan alla, ja, alla, om man bara ger sig faan på det och lägger ned den tid som krävs. Men alla tycker inte att det är värt det/är inte intresserade just då.

Jag ser högskoleprovet som en chans för de intelligenta (i rätt avseende) att ta sig in på högskolan även om de inte gnuggat sig till tillräckliga betyg tidigare.

Men, återigen, det finns lika många betydelser av intelligens som människor gissar jag...

Lycka till alla som ska skriva! :tummenupp

(och för er som ska göra lumpen kan jag tipsa om att skriva provet under den tiden, själv låg jag i fält då men man fick åka in till logementet dagen innan, duscha och sova i "sin" egen säng...det är mycket värt i ett sådant läge)

Re: Tips

Tjingen skrev:
...
Kika lite på.... eh... på.... fanken jag har glömt vad det heter. Ord som står i början av andra ord. T.ex. inter-, tekno-, multi-, semi-, osv. Det kan vara bra att ha lite koll på sådana ord så att man vet betydelsen. Det är mycket lättare att härleda orden i ordförståelsedelen om man kan dem.
...

Prefix? :cool:

Hoho, jag gillar ord. :rolleyes:

Hypnopedi.
Fraternisera.
Semipermeabel.

:p

Zigge skrev:

Att plugga in bra betyg på gymnasiet kan alla, ja, alla, om man bara ger sig faan på det och lägger ned den tid som krävs. Men alla tycker inte att det är värt det/är inte intresserade just då.

Jag ställer då frågan, om man pluggar för att få bra betyg eller för att lära sig något!? Varför går man i skolan och varför vill man ha bra betyg. Varför söker man till högskola? Är det för "att få bra betyg" eller för att "få/ha" en bra utbildning?? Går man inte i skolan för att lära sig saker?! :confused: Går man i skolan för att "få betyg" :confused:
Alla ni som nu tänker:-Men man vill ju ha ett bra jobb som man trivs med. Därför pluggar man... Ni har fel (anser jag). Man pluggar för att LÄRA sig något, så att man får ett jobb som man trivs med.

/Fröken fröken

watson skrev:
Jag ställer då frågan, om man pluggar för att få bra betyg eller för att lära sig något!? Varför går man i skolan och varför vill man ha bra betyg. Varför söker man till högskola? Är det för "att få bra betyg" eller för att "få/ha" en bra utbildning?? Går man inte i skolan för att lära sig saker?! :confused: Går man i skolan för att "få betyg" :confused:
Alla ni som nu tänker:-Men man vill ju ha ett bra jobb som man trivs med. Därför pluggar man... Ni har fel (anser jag). Man pluggar för att LÄRA sig något, så att man får ett jobb som man trivs med.

/Fröken fröken

Ettan till nian går man i skola för att lära sig saker. Så även i gymnasiet till viss del, men här glider det över lite i jakt på betyg så man kan komma in på högskola eller i annat uppvisningssyfte (om man nu inte går ngt mer yrkesinriktat program). Högskolan är lite annorlunda, men det var väl vägen dit vi pratade om...eller inte ens det, det var ju ngt om intelligens och dess innebörd.

Nåväl, alla är intelligenta men på många olika sätt, det var det jag var ute efter, precis som du (tror jag). Det jag vände mig emot var att HS inte hade något med intelligens att göra, för det tycker jag att det har.

Snart fyller du år watson! ;)
Grattis långt i förskott.

/Z, trött generalist at the time

Problemet i grundskolan och gymnasiet var ju att man inte fattade vad man skulle ha allt man läste till i praktiken. Jag såg bara till att hålla mig över godkänt nivån, skrev högskoleprovet och kom in på KTH mha av det. Därefter insåg jag att linjen jag kommit in på faktiskt var intressant och började plugga... Fel ordning eller? Ångrar rätt rejält att man inte pluggade ordentligt i gymnasiet, hela ettan i högskolan gick fan åt till att repetera all matte man missat på tre år. :( Alltså högskoleprovet är bra till slashasar som mig. :crash Men bara för att man skriver bra resultat och kommer in på hs så betyder det inte att man per automatik överlever där särskilt länge om man inte skärper sig.

mm...

Sitter här och värmer upp med billys panpizza och sporthoj.com nu efter => kaffe

Snart kommer Akora i posörbilen och plockar upp mig :tummenupp

Gjorde provet för 9 år sedan. Det var inte så svårt då. Nackdelen när det inte är svårt är att flera antagligen tycker samma sak, och de utgår från en normalkurva när de sätter betygen. Du kan alltså teoretiskt sett skriva 120 av 140 poäng, och ändå få 1,3 exempelvis. Motsatsen är att om just DU tycker det är svårt, så är det nog fler som tycker det, resulterandes i låga poäng=höga betyg. Så oroa er inte för det så mycket.

Några saker att tänka på:
  • Ordförståelsen - tänk på att ordet antagligen ärvts ifrån ett annant språk (Engelska, Franska eller Latin är bra gissningar). Pröva att säga ordet högt för dig själv och leta i minnesbanken.
  • Matematikdelen - det är såklart en fördel om du läst natur/teknik innan, inget snack om saken, men det är oftast grundläggande logik det är frågan om. Bryt ner informationen i beståndsdelar om det blir förmycket
  • Läsförståelsen - STRYK UNDER! Det är antagligen den svåraste delen, för att hantera texter är ett livslångt lärande. Stryk bara under sådant som just du anser är viktigt för textens helhet, nyckelord osv.
  • Statistik - ögat ljuger inte (oftast ;))! Om du inte vet svaret - gör en uppskattning!

Lycka till!

watson skrev:

/Fröken fröken
:bow :bow :bow :bow

Precis vad jag säger... F-n va rätt det är!
DET ÄR DÄREMOT INTELLIGENS ! ! !

Synd att man inte kom på den filosofin förrän 2-3 år efter det att man tagit studenten... :rolleyes:

Freppa skrev:
Gjorde provet för 9 år sedan. Det var inte så svårt då. Nackdelen när det inte är svårt är att flera antagligen tycker samma sak, och de utgår från en normalkurva när de sätter betygen. Du kan alltså teoretiskt sett skriva 120 av 140 poäng, och ändå få 1,3 exempelvis. Motsatsen är att om just DU tycker det är svårt, så är det nog fler som tycker det, resulterandes i låga poäng=höga betyg. Så oroa er inte för det så mycket.

Är det verkligen så fortfarande??? Betygen, när jag gick i skolan, gick efter Gausskurvan slaviskt (det var inte menat så från början, men lärarna som satte betyg missupfattade), men nu ska betyg/resultat vara baserat på kunskap. Ponera att 50% får full pott på HSP, då ska ju de ha fullvärdigt betyg, eller? Nåt annat är ju bara idioti.
Ajj, tillbaka till frågan.... Sätts verkligen betygen efter normalfördelningskurva på HSP?

Zigge: Tackar för födesedagshälsningen. Bara ett par dagar kvar nu... Lägger in min önskelista senare. :D

Excalibur: Kan inget annat än :rodnar

/Fröken frågvis

watson skrev:
Är det verkligen så fortfarande??? Betygen, när jag gick i skolan, gick efter Gausskurvan slaviskt (det var inte menat så från början, men lärarna som satte betyg missupfattade), men nu ska betyg/resultat vara baserat på kunskap. Ponera att 50% får full pott på HSP, då ska ju de ha fullvärdigt betyg, eller? Nåt annat är ju bara idioti.
Ajj, tillbaka till frågan.... Sätts verkligen betygen efter normalfördelningskurva på HSP?

Zigge: Tackar för födesedagshälsningen. Bara ett par dagar kvar nu... Lägger in min önskelista senare. :D

Excalibur: Kan inget annat än :rodnar

/Fröken frågvis

Skolan har gått ifrån gausskurvan, men HSP går fortfarande efter en normalfördelningskurva.

Tobbe_N skrev:
Skolan har gått ifrån gausskurvan, men HSP går fortfarande efter en normalfördelningskurva.

Nu blir jag upprörd!! Varför ska HSP gå efter ett betygssystem och grundskolan/gymnasiet, efter ett annat?!? Det är ju samma "enhet", och på högskolan baseras betygen efter kunskap (förhoppningsvis :rolleyes: ). Hur används Gauss kurvan? Är det över alla skrivande i hela Sverige eller vid varje område?? Jag vet att det är meningen att normalfördelningen ska vara ett hjälpmedel för de som ska sätta "betygen" och att det ska tas uppgifter på hela Sverige, men frågan är om det görs?! :mad:
Nån som VET och inte bara TYCKER???
Freppa... Help me out!
/FW

Last edited:
Re: Re: Högskoleprovet.

[Akryl]*Amid skrev:
Uscha, gjorde högskoleprovet 2ggr med samma resultat...
typ 1 fel, 1 fel, 0 fel, 1 fel... sen kom ord delen 23 av 40 fel... För helvete, straffa mig för att jag inte läste böcker på den tiden, ja gör det!

Landade på 1.3 båda gångerna... typ 2p skillnad på poängen.

Jajja... jag är ju redan inne där jag skall ta ut min examen, så jag behöver ju inte va orolig iaf =)

Jag har hela listan med alla orden de väljer bland när de sätter ihop provet... det är bara drygt 1000st :fakta
Vill du låna? :rolleyes:

Re: Re: Re: Högskoleprovet.

kajlyl skrev:
Jag har hela listan med alla orden de väljer bland när de sätter ihop provet... det är bara drygt 1000st :fakta
Vill du låna? :rolleyes:

heheh =) Tack, men jag klarar mig ju nu... =)
Förhoppningsvis så har jag lite bättre ordförråd nu än under
gymnasiet också :confused:

Kom nyss hem efter ha gjort provet, har ingen aning
om hur det har gått, men inte helt odugligt i alla fall =/

facit ligger redan ute på nätet.
Jag är trött och irriterad. Jag torskade på nå't så enerverande som engelskan. Här har man bott utomlands i ett år och så kan man inte ens läsa ordentligt, (ja, jag läste dagstidningarna där och böcker och....)

Jag kanske höjer med 0.1, vi får se. :(

Första gången jag skrev, fick 0.9 om man jämför med förra årets normeringstabell. Bara att ladda till nästa :öl

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!