Högskoleprovet...

Axeru

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Hoj
Nystulen korvomobil!
Någon eller några som ska ta sig an detta nu på Lördag. Ska själv sätta mig här på högskolan Krisitanstad och svettas i ett par timmar!

:yoparty :yoparty :yoparty

Vem vet, kanske att där finns nån fin flicka du kan flörta lite med ;).

Jodå, även jag ska göra prov, fifan va tråkigt. Måste dessutom köpa en penna och radergummi, samt linjal! Suck.

Yeppers, jag ska dit och våndas en heldag igen. Det sägs att man skriver bättre och bättre för var gång, så det e lika bra att nöta på.

Good luck to ya'll!

Yeppers, jag ska dit och våndas en heldag igen. Det sägs att man skriver bättre och bättre för var gång, så det e lika bra att nöta på.

Good luck to ya'll!

Ja sämre kan det väl inte bli ;) :blah

Lycka till som tusan! :tummenupp

Det finns prov att göra på deras hemsida. Eller fanns iallfall för ett antal år sen. Det är en bra ide o göra en par st innan så har man skallen igång.
Och det är ju som Roller säger, man gör bättre ifrån sig varje gång.

Tack för länken Emelie :).

Jag drog hem provet från vårterminen 2007 och gjorde lite allt möjligt.
Hittade bl a ett fel, eller är jag dum i huvet?

"I en korg ligger ett antal svampar av tre olika sorter: trattkantareller, champinjoner och karljohansvampar. Kristina tar slumpmässigt upp en svamp ur korgen. Vad är sannolikheten att hon tar upp en trattkantarell?

(1) Sannolikheten att Kristina tar upp en champinjon eller en karljohansvamp är 0.6.

(2) Det finns 12 champinjoner och lika många trattkantareller i korgen.

Tillräcklig information för lösningen erhålls

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom båda påståendena..... "

Svaret på frågan enligt facit är A.
Jag hävdar bestämt att detta är fel, någon som håller med?

För dom som inte vet så är endast ett alternativ rätt svar.

Last edited:
"I en korg ligger ett antal svampar av tre olika sorter: trattkantareller, champinjoner och karljohansvampar. Kristina tar slumpmässigt upp en svamp ur korgen. Vad är sannolikheten att hon tar upp en trattkantarell?

(1) Sannolikheten att Kristina tar upp en champinjon eller en karljohansvamp är 0.6.

(2) Det finns 12 champinjoner och lika många trattkantareller i korgen.

Tillräcklig information för lösningen erhålls

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom båda påståendena..... "

Svaret på frågan enligt facit är A.
Jag hävdar bestämt att detta är fel, någon som håller med?

För dom som inte vet så är endast ett alternativ rätt svar.

Skämtar du eller?

Där finns 3 typer av svampar i korgen
Vi vet att sannolikheten för att plocka upp CH eller TR är 60% vad är då sannolikheten at plocka upp den tredje? Jo 40%

Skämtar du eller?

Där finns 3 typer av svampar i korgen
Vi vet att sannolikheten för att plocka upp CH eller TR är 60% vad är då sannolikheten at plocka upp den tredje? Jo 40%

Det står ju inte någonstans hur många svampar det finns av varje sort!
Således kan vi inte använda oss av sannolikhetslära, rätt svar blir då alltså E.

EDIT: Inte alls edit förresten, jag har ju visst rätt :fakta.

Last edited:
Det står ju inte någonstans att det är lika många svampar av varje sort!
Således kan vi inte använda oss av sannolikhetslära, rätt svar blir då alltså E.

:fakta

Där ÄR inte lika många svampar av samma sort, det spelar ingen roll. Det enda som är intressant att veta är att där finns tre sorters svamp dvs alla möjliga utfall av att du plockar upp en svamp resulterar i att det är någon av dessa svampsorter.

Vi kallar svamparna x,y,z

I 1 får vi sedan informationen att sannolikheten för att plocka upp svamp x eller y är 60%. Överens?

Vad är då sannolikheten att plocka upp svamp Z?

Jo 100%-60%=40%

Där ÄR inte lika många svampar av samma sort, det spelar ingen roll. Det enda som är intressant att veta är att där finns tre sorters svamp dvs alla möjliga utfall av att du plockar upp en svamp resulterar i att det är någon av dessa svampsorter.

Vi kallar svamparna x,y,z

I 1 får vi sedan informationen att sannolikheten för att plocka upp svamp x eller y är 60%. Överens?

Vad är då sannolikheten att plocka upp svamp Z?

Jo 100%-60%=40%

Stor edit: BAH! Jag misstog mig ju såklart och inser att det alltid är ren fakta som står i (1) samt (2). Hur det sen hjälper mig för att komma fram till svaret är en annan femma. Du vinner :(.

Last edited:
Stor edit: BAH! Jag misstog mig ju såklart och inser att det alltid är ren fakta som står i (1) samt (2). Hur det sen hjälper mig för att komma fram till svaret är en annan femma. Du vinner :(.

Ja de är påståenden och frågan du skall svara på är huruvida dessa påståenden gör det möjligt för dig att lösa uppgiften eller ej. Där finns massor av uppgifter man aldrig löser rent numeriskt utan man endast gör ett överslag om de är möjliga att lösa.

Ja de är påståenden och frågan du skall svara på är huruvida dessa påståenden gör det möjligt för dig att lösa uppgiften eller ej. Där finns massor av uppgifter man aldrig löser rent numeriskt utan man endast gör ett överslag om de är möjliga att lösa.

Jodå, jag är med på hur det är tänkt. Har ju gjort hela 22 frågor idag med ett resultat jag är nöjd med. Slog slint i huvet på denna frågan bara, suck.

Nu förstår jag ju varför Kia är så nöjd med sin gubbe iaf, han måste ju vara übersmart ;).

Boris vann din torsk, använd nu den där förslappade knölen du hänger mössan på så ska du se att du löser det här :ritård

Jodå, jag är med på hur det är tänkt. Har ju gjort hela 22 frågor idag med ett resultat jag är nöjd med. Slog slint i huvet på denna frågan bara, suck.

Nu förstår jag ju varför Kia är så nöjd med sin gubbe iaf, han måste ju vara übersmart ;).

Jag hoppas du inte kopplar ihop mig med KIA (det är gabor som är hennes man), jag har bara haft ihop det med en SH chey och hon är definitivt inte gnällig och provokativ hemmafru...

Boris vann din torsk, använd nu den där förslappade knölen du hänger mössan på så ska du se att du löser det här :ritård

Min knöl påminner om en jäsande deg som bara sväller och sväller, snart säger det poff.

Jag hoppas du inte kopplar ihop mig med KIA (det är gabor som är hennes man), jag har bara haft ihop det med en SH chey och hon är definitivt inte gnällig och provokativ hemmafru...

Haha, nej nej. jag menar att Gabor är ungrare och att du var där och pluggade. Du är ju bright och då drog jag en lätt paralell till Ungern eftersom du var där och pluggade, således blir ju även då Gabor smart eftersom han kommer därifrån, hänger du med?
Det var alltså en komplimang ;).

Last edited:
Ska skriva det i sthlm....Har gjort det tidigare, så fördelen är att man kan upplägget...Ska bli spännande, verkligen :crash :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT