Högsäsong för pollen ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Har för mig att det funnits nån sida där man kunnat kolla på olika kartor hur pass mycket pollen det är i farten ungefär ?

Har aldrig haft några större besvär, kliat lite i ögonen nån kort period eller liknande men aldrig som i år. På gotland kunde jag knappt köra med visiret uppe låg och gned ögonen hela kvällen efter. Och nu hemma får jag sjuka nysattacker så fort jag är ute och åker eller vevar ner rutan på bilen (ingen AC) håller tamefan på att bli galen.

Hade samma problem som du men åkte in och fick en kortisonspruta. Mannen som uppfann kortison skulle jag kunna kyssa... hjälpte nåt enormt!

kaZmur skrev:
Hade samma problem som du men åkte in och fick en kortisonspruta. Mannen som uppfann kortison skulle jag kunna kyssa... hjälpte nåt enormt!

En ? Räckte det med en vad kostade den ?

En läkare surrade om att åka till sundsvall flera ggr om året och ta en massa sprutor under en längre period. Skulle vara väldigt dyrt tydligen.

Har hört att det ska vara gräspollen som är i farten nu. :va
Hade massor av nysattacker i söndags. *attjoooo* Och det kliade och rann i snoken nå grönjävligt! Plus att det svider i ögonen.
Men cortisonnässpray (Becotide nasal) och ögondroppar (Lomudal) hjälper.

// Lena

Twosaint skrev:
En ? Räckte det med en vad kostade den ?

En läkare surrade om att åka till sundsvall flera ggr om året och ta en massa sprutor under en längre period. Skulle vara väldigt dyrt tydligen.

Kortison är väl egentligen bara rekomenderat om man har stora besvär, har själv fått det nån gång då o då o det hjälper verkligen. Kortisonsprutan har jag alltid fått täckt av patientavgiften o den skiljer sig väl runt om i landet tror jag.
Det där med sprutor under längre tid, tja.. får vissa funkar det, för andra inte. Jag har gått igenom en sån behandling o vetta tusan om det hjälpte så mycket. Enda säkra resultatet är att jag inte har problem med sprutor längre:) Men känns som en onödigt lång o dyr behandling för att enbart bli av med det... Nåja.. Du kan ju testa för funkar det för dig så är det ju kanon. Men tänk på att det blir många resor för det är ruskigt många sprutor, även om man tar dom med längre mellanrum efter ett tag. Håller ju även på nått år med dom. Annars så är det till att tugga i sig piller, bara att köpa receptfritt eller be din lokale häxdoktor om ett recept på nått kul. Kan rekomendera Telfast, inte behov av ögondroppar eller nått.. clarityn o annat skit funkar bara om man har milda besvär.

Lycka till

organdonator skrev:
Kortison är väl egentligen bara rekomenderat om man har stora besvär, har själv fått det nån gång då o då o det hjälper verkligen. Kortisonsprutan har jag alltid fått täckt av patientavgiften o den skiljer sig väl runt om i landet tror jag.
Lycka till

Iofs vid det här laget har jag frikort vet inte om det innefattar dyliga sprutor men.

Hade man kunnat ta dom där sprutorna här i stan hade jag inte tvekat en sek men att åka 35 mil varje gång känns dyrt och jobbigt då man måste vara ledig från jobbet en hel dag i princip.
Suger så jävla hårt att man inte kan hälsa på sina kompisar som har pälsdjur, klarar bara 15 min sen börjar det svälla i halsen, man nyser det kliar i ögonen etc...

En spruta kostar 85kr på apoteket och hjälper kanon i några veckor, sen är det dags för påfyllning :)

Twosaint skrev:
Iofs vid det här laget har jag frikort vet inte om det innefattar dyliga sprutor men.

Hade man kunnat ta dom där sprutorna här i stan hade jag inte tvekat en sek men att åka 35 mil varje gång känns dyrt och jobbigt då man måste vara ledig från jobbet en hel dag i princip.
Suger så jävla hårt att man inte kan hälsa på sina kompisar som har pälsdjur, klarar bara 15 min sen börjar det svälla i halsen, man nyser det kliar i ögonen etc...

Hyposens täcks av högkostnadsskyddet, men 35 mil o förlorad arbetsinkomst är ju en hel del kosing det. Är ju varje eller varannan vecka man tar sprutor i början.
Om du inte redan vet det så kan man ta mot två saker samtidigt, tex björk i ena armen o gräs i andra. Pälsdjur är det värre med, jag ville ta mot hund då jag umgås mycket med hundägare men tydligen så ger det sämmre resultat än tex björk.
Finns liknande vaccin i usa som enbart kräver ett par sprutor men finns inte i europa än. Sen pågår det mycket forskning, uppsala universitet ska påbörja försök på apor snart har jag för mig och om det faller väl ut så tar det väl en 5 år innan vi vanliga dödliga får tillgång till det.
Men testa att köpa clarityn eller kestine på apoteket o se om det gör nån skillnad för dig, annars så är det bara att testa starkare grejjer och eventuellt kortisinspruta.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8