Högre topphastighet till BMW??

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
E de nån som har några bra förslag på va man kan göra om man vill ha högre topphastighet på en BMW, tex. F 800 S, R 1200 s
Förutom att ändra utväxlingen då...jag vill ha samma acc (eller bättre) men vill komma upp mot 260-300 km/h
Några förslag? och gärna pris va de kommer kosta ungefär på en verkstad
:confused:

:va du måste ändra utväxlingen :va annars går de inte.

ska du sen behålla "accet" så måste du trimma ...

men går inte 1200 så snabbt ändå rå?

E de nån som har några bra förslag på va man kan göra om man vill ha högre topphastighet på en BMW, tex. F 800 S, R 1200 s
Förutom att ändra utväxlingen då...jag vill ha samma acc (eller bättre) men vill komma upp mot 260-300 km/h

Rent spontant om du skall upp i de hastigheterna, byt båge:pannkyss

Jag tror att R 1200 S går ungefär 240-260 (boxermotor) Men K 1200 S går ju nästan i 300 km/h fast den e så jävla stor :P Men om man ska trimma efter man har ändrat utväxlingen, kan man sätta på en lätt turbo? pris?

Rent spontant om du skall upp i de hastigheterna, byt båge:pannkyss

Asså bara så alla har detta klart för sej :P, jag gillar helt klart R1:an eller Bladen mycke mer än BMW men deras försäkringar svider nåt fruktasvärt tyvärr

Last edited:
Jag tror att R 1200 S går ungefär 240-260 (boxermotor) Men K 1200 S går ju nästan i 300 km/h fast den e så jävla stor :P Men om man ska trimma efter man har ändrat utväxlingen, kan man sätta på en lätt turbo? pris?

Asså bara så alla har detta klart för sej :P, jag gillar helt klart R1:an eller Bladen mycke mer än BMW men deras försäkringar svider nåt fruktasvärt tyvärr

en lätt turbo..
tja.. de är nog inte många som forskat i saken men om du inte kan göra det själv så räkna med 40 + tusen.

köp 1200 radfyran el köp nå annat.. om du nu måste upp i dom hastighterna.

Hur mycke tid spenderar du egentligen i dessa hastigheter?
Är det inte roligare att köra där det svänger lite?

Inga vägar till att få din hoj till att gå fortare med samma acc är varken lätt eller billigt. Pengarna du lägger ner i trim kan du spara och köpa en sporthoj istället. :tummenupp

Lustgas är det billigaste... Men hur kul är det i 300 blås jämfört med 100 blås o knäet i marken ?

Jo de e sant att man inte kör så snabbt länge men när de väl händer vill jag inte bli omkörd av min farsa som har en BMW som e 15 år äldre :P (om jag har en F 800 S då)

Motståndet ökar med kvadraten på hastighetsökningen, så dubblar du hastigheten blir motståndet 4 gånger större. Ska du öka från 240 till 300 så är det 1,25 ggr högre hastighet, dvs 1,5625 ggr högre effekt krävs. Så har den 120 hk från början så krävs ca 70hk till, och det fixar du inte med filade ekrar å planad topp :rolleyes: Toppar den 200 idag så måste du få till 2,25 ggr den effekt du har idag!
Dessutom är väl en F800S en nakenhoj? Den har inte aerodynamik för att nå dom hastigheterna, och en boxertwin kanske inte är det mest ideala att plocka ut massor med effekt ur heller.

Motståndet ökar med kvadraten på hastighetsökningen, så dubblar du hastigheten blir motståndet 4 gånger större. Ska du öka från 240 till 300 så är det 1,25 ggr högre hastighet, dvs 1,5625 ggr högre effekt krävs. Så har den 120 hk från början så krävs ca 70hk till, och det fixar du inte med filade ekrar å planad topp :rolleyes: Toppar den 200 idag så måste du få till 2,25 ggr den effekt du har idag!
Dessutom är väl en F800S en nakenhoj? Den har inte aerodynamik för att nå dom hastigheterna, och en boxertwin kanske inte är det mest ideala att plocka ut massor med effekt ur heller.

Nä de e sant, jag ska nog hålla mej till de originala annars får jag kanske tänka lite mer på japanarna o bita ihop me försäkringen

Jacka kolven, plana toppen och byt till ett mycket mindre framhjul så visar nog mätaren en bit över 300

Jag har drevat ner ett antal av mina hojar och förvånansvärt många har fätt både bättre acc OCH högre toppfart. Många hojar orkat inte varva ut på högsta växlen med orginaldrevning. Prova att gå ner en kugg fram. Om din hoj mäter hastigheten på framhjulet kan du ff lita någorlunda på mätaren, annars får du inverstera en hundring i en cykeldator.

Anledningen att vi som åker BMW har lägre försäkringspremier är att de flesta som tycker att en toppfart på 260 och en tjänstevikt på över 200kg inte räcker köper något annat.

Sen kan du ju fråga dig själv om du har vad som krävs för att hantera en hoj med hyggliga prestanda, du verkar inte direkt vara en erfaren motorcyklist men det kanske är jag som fått det hela om bakfoten.

Du har en BMW 800 och tycker att den går långsamt?
Sälj nybörjarhojen och köp en äldre sporthoj som du trafikförsäkrar, hur svårt kan det vara?

Anledningen att vi som åker BMW har lägre försäkringspremier är att de flesta som tycker att en toppfart på 260 och en tjänstevikt på över 200kg inte räcker köper något annat.

Riktigt så vass är inte en 800 va? Är inte det en budgetpendlarhoj?

Last edited:
Tycker frågan känns lite pubertal...... Nästan lite moppefuckovarning faktiskt.

Prova att gå ner en kugg fram.QUOTE]

Jag ska erkänna att jag inte är riktigt förtrogen med BMWs växellådor så du får gärna specificera vilket drev jag ska byta för att få en lägre utväxling :rolleyes:

Jag tycker du ska rulla ner till valfri bana o åka ett par varv.. Tro mig, toppfarten räcker gott. Ninjan skall göra 277km/h enligt regbeviset... Har aldrig känt att jag behöver mer. Jämför din hoj med en Hayabusa eller en ZZR1400, det är 2 av dom få hojjar som verkligen gör mer än 300km/h... Notera hur strömlinjeformade dom är... Nakna hojjar har brutalt mer luftmotstånd som sagts tidigare och kräver således mer effekt oxo. Men vill du åka 300+ så får du kompressor eller turbomata din bmw o hoppas det håller... Du kan säkerligen bromsa om din pappa i första kurva om hans hoj är 15 år gammal...

Du har en BMW 800 och tycker att den går långsamt?
Sälj nybörjarhojen och köp en äldre sporthoj som du trafikförsäkrar, hur svårt kan det vara?

Riktigt så vass är inte en 800 va? Är inte det en budgetpendlarhoj?

Nja jag tog exemplet från min hoj, inte har väl killen som starade tråden någon hoj alls?
Han skrev ju både f800 och r1200 i första inlägget.

Nja jag tog exemplet från min hoj, inte har väl killen som starade tråden någon hoj alls?
Han skrev ju både f800 och r1200 i första inlägget.

Står ju att han har en BMW om du kollar under hans avatar. Ska nog gå bra långt om någon börjar skriva dit hojar som man inte har :D.

Nyheter
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

Back