Högre sadel

ebernt

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2020
Ort
Nykvarn
Hoj
KTM 990 adventure
Hej,

har en KTM 990 Adventure -09. Är väldigt lång och skulle vilja köpa en sadel som är betydligt högre.

Är det någon som har något tips för detta eller vet någon som bygger om sadlar?

Tack på förhand.
 
Ta bort sadeln, bänd bort alla klammer. Köp ljuddämparmatta på biltema som du klipper till och spraylimmar fast. Finsåga till önskad form med brödkniv. Köp dyr o fint knottrigt sadelöverdrag universal ( det är du värd nu ) som du spänner och drar i samtidigt som du med en lånad tryckluftsdriven häftpicka häftar ihop det igen. Roligt, givande och du kan helt välja utseende själv.

Annars har väl just KTM olika sadlar att skaffa
 
Ta bort sadeln, bänd bort alla klammer. Köp ljuddämparmatta på biltema som du klipper till och spraylimmar fast. Finsåga till önskad form med brödkniv. Köp dyr o fint knottrigt sadelöverdrag universal ( det är du värd nu ) som du spänner och drar i samtidigt som du med en lånad tryckluftsdriven häftpicka häftar ihop det igen. Roligt, givande och du kan helt välja utseende själv.

Annars har väl just KTM olika sadlar att skaffa

:tummenupp

Klä om sadel är förvånande terapeutiskt. Har klätt en del sadlar och kört med vanlig bonn-häftare fast den måste ha fjång i fjädern annars går de inte i.

Jag har även format skumplasten med stor jevla rasp (tillgång till dammsugare är rekommenderat).

Ett tips är att hitta mittlinjen på överdraget och sedan häfta fast det i center bakkant samt center framkant så pass spänt att man får dra ner det lite för att sedan kunna häfta en i mitten på varje sida. Sedan fortsätter man med en klamma mitt mellan de klammor som finns tills det är fullhäftat. då är det lättare att slippa skrynkel.
 
Jag har två olika kraftiga häftpickor men de funkar inte på mina gamla åttiotalssadlar med hårdnad(?) plast haha

Klädde om en nyare ( jaja -08 iaf ) crossadel och då gick det.

Lånade en tryckluftsdriven som jag gjort 2 st sadlar med senaste veckorna, och som du säger, rätt mysigt att hålla på med och man blir SJUKT stolt när man fått ihop det.

Det där med att spänna framkant-bakkant har jag läst på flera ställen.

Jag kör med rätt tunn konstläder och med sån fluffig vit matta under så jämnar det ut bucklor i skumgummit rätt bra.

Jag slipar till formen med lamellskivor på vinkelkapen, men önskade jag hade något raspliknande ist
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top