Högre flöde genom luftfiltret ger lägre bensinförbrukning

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Ok, ej mc men jag misstänker att det går att svara generellt på min fråga.

Köpte en bensinsnål pendlarbil. En fabriksny peugeot 107, en liten en med 998cc och 68 hk. Det jag reagerade på först var att halva effekten försvann när jag slog på ACn. Tyckte också att den kändes "strypt". Så jag satte i ett öppnare luftfilter, orginalfiltret var ett ganska hårt pressat pappfilter. Efter bytet drar motorn bra mycket bättre från låga varv och man kan slå på ACn utan att man märker att det försvinner effekt. Dessutom drar motorn mindre bensin nu.

Nu till frågan. Vad är haken liksom?? Av vilken anledning vill fabriken leverera en ny bil så?
Jag menar, vilka negativa effekter kan jag förvänta mig nu med det öppnare filtret?

Mer buller...

För övrigt tror jag mest på placeboeffekt

Nej, ingen placebo. Störst skillnad märks när ACn slås på, med originalfilter var den då slöare än en Puch Dakota från 1974.

Jag är ute efter ett seriöst svar grabbar. BorisJR, ditt svar var säkert inte oseriöst men tro mig, det är stor skillnad.

Nej, ingen placebo. Störst skillnad märks när ACn slås på, med originalfilter var den då slöare än en Puch Dakota från 1974.

Jag är ute efter ett seriöst svar grabbar. BorisJR, ditt svar var säkert inte oseriöst men tro mig, det är stor skillnad.

Gör ett accelerationstest med någon APP i mobllen, redovisa sedan resultatet här!

lät ju mysko men med en riktig digitalt insprutning så anpassar sig ju motorn till det luftflöde den får i insugett men om man tänker tanken att bilen kanske levereras med ett lite extra tätt luftfilter just bara för att de första milen skall bli lugnare för motorn så den blir lugnare inkörd. blir ju isåfall som att sätta en stopp under gaspedalen så det inte går att gasa lika mycket = lägre effekt.

vad som händer då om man kör med ett ej original luftfilter typ högflödes med större porer ja då kan man ju få in små partiklar i motorn som fungerar som slipmedel men å andra sidan så kan man ju få ut lite mera prestanda ur motorn tills den som sagt har nötts ut vilket ju då sker tidigare än med original filter.

Det förekommer ju att vissa motorvarianter i ett modellprogram stryps litegrann för att det ska vara tydlig skillnad i prestanda i broschyren, så nåt sånt skulle det ju kunna vara. Annars tänker jag att det är nåt ljud- och/eller miljö-relaterat.

Den stora frågan är om bilen orkar accelerera förbi 100 km/h vid ett lättare motlut med original filtret och ACn verksam ? Om inte så testa med det öppnare filtret och lyckas den så är det bara att gratulera

Jag hade K&N filter i en Alfa jag ägde under några år och ett par tusen mil. Fick ett trevligare insugsljud, men i övrigt var det nog mest placebo effekt. Det inkluderar upplevelsen att bilen kändes piggare. Tänk på att man kan få problem med luftmassemätare när man använder luftfilter som släpper igenom mer. Jag bytte senare tillbaka till original luftfilter på ovan nämnda bil och fick faktiskt byta just luftmassemätaren. Svårt att säga om det berodde på att jag kört ett par tusen mil med sportluftfiltret från K&N. Skulle kunna vara så. Numera kör jag bara original filter i mina bilar.

Satt K&n filter i min förra bil när jag köpte den.
Bytte till original när jag servade den och märkte ingen effektskillnad däremot
gick soppaförbrukningen ner med originalfiltret.

Tror också på placebo :D

Ackompressor som snor halva effekten? Låter otroligt, 5-7 hk "själ" kompressorn när den jobbar som mest är siffror jag har läst.

När vi bytte luftfilter osv på våra vagnar så var grejen att man måste " nolla systemet, dvs koppla bort batteriet några minuter, sedan fick ECU mm lära sig den nya mindre bromsade luftströmmen osv, hur detta verkligen var behövlig eller inte låter jag vara osagt. :confused:
.

Jag är alltid seriös......

Jag äger själv en c1 med AC som rullat 18000mil med mig och ja man känner att AC suger effekt, vid omkörning är det bäst att trycka på knappen och stänga av den. Anledningen till att jag inte tror på att det är annat än placebo är att luftflödet genom luftfiltret är inte begränsande faktorn för effekt i någon någolunda modernt designad sugmotor förutsatt att du inte kört på samma luftfilter i 30 000mil. Även ett helt optimalt designat insug utan luftfilter och med hål i huven för friskluft skulle inte ge 5hk jämfört med originalinstallationen.

Trevligt att du upplever att bilen går bättre men jag tror dig den dagen jag ser en dynokörning som bevisar det, fram tills dess föredrar jag att lita på fysiken.

Siffror är inte alltid samma sak som den faktiska upplevelsen, jag hade en ny Volvo V40 för 15 år sedan, jag satte i ett konfilter mest för att jag hade ett som passade, och den kändes piggare från stillastående. En kollega som hade en identisk bil lånade den en helg, tyckte den gick bättre utan att veta om filterbytet, och dessutom fick han flera motostopp på raken när han hoppade in i sin egen bil..

Gissa vad som hände sen då, jo luftmassemätaren pajade:D

Gassvaret kan väl ändras utan att 0-100 ändras:va

Ett litet besserwisserinlägg i debatten:
Det heter luftmängdmätare. Det är en mätare som mäter mängden luft som passerar i insuget, inte en våg som väger luftens massa.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!