Högre dragning på Yoshimura

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Jag skulle vilja modda lite på röret som går från avgasventilen som pilen visar på. Tanken är att kröka vinkeln den en aning så att slip-onet (stavning?) blir mer högdraget som bilden visar utan att skada röret. Det vita fältet är som den ser ut idag. Eller finns det ett redan färdigt rör att köpa någonstans så att jag får upp Yoshin så mkt som jag vill. Jag vill inte ha ett helsystem om någon tipsar om det. Är det någon som vet hur jag ska gå till väga med det här. Det skulle se häftigare ut med högdraget. :D

Bifogat

• gixxer_mod.jpg
    gixxer_mod.jpg
    111.1 KB · Visningar: 667
Jag ville ha precis samma stuk som du beskriver på mitt gamla originalsystem till kawan.
Jag sågade ut en tunn kil ur röret där jag ville stuka upp det. Man lämnar en bit så att röret inte går av. Sedan är det bara att kröka upp, svetsa försiktigt och slipa det jämt. Slutligen lackade jag om det rör som syns med mattsvart "heat proof paint". Blev nästan helt osynligt att det var moddat.

/Niclas

Snicke skrev:
Jag ville ha precis samma stuk som du beskriver på mitt gamla originalsystem till kawan.
Jag sågade ut en tunn kil ur röret där jag ville stuka upp det. Man lämnar en bit så att röret inte går av. Sedan är det bara att kröka upp, svetsa försiktigt och slipa det jämt. Slutligen lackade jag om det rör som syns med mattsvart "heat proof paint". Blev nästan helt osynligt att det var moddat.

/Niclas

Tack, det ska jag tänka på men det får bli ett projekt till nästa säsong. Jag vill liksom inte klanta mig nu mitt i säsongen. Alternativet är att jag köper en från en mc demontering om det finns o provar med den istället. :)
Men hur sågade du ut kilen eller med vad, var det på undersidan du sågade och isåfall hur mycket?

Förslagsvis ovansidan, annars vinklar du ju det hela neråt?
troligen nästan igenom, så att man kan böja ihop röret så att sprickan blir så liten att man lätt kan svetsa samman det igen, använd en bladsåg, alternativt en liten vinkelslip om du är stadig på handen. Hur mycket du ska ta får du själv räkna ut med lite trigonometri

//J

Casca skrev:
Förslagsvis ovansidan, annars vinklar du ju det hela neråt?
troligen nästan igenom, så att man kan böja ihop röret så att sprickan blir så liten att man lätt kan svetsa samman det igen, använd en bladsåg, alternativt en liten vinkelslip om du är stadig på handen. Hur mycket du ska ta får du själv räkna ut med lite trigonometri

//J

Tack :tummenupp
Fan va dumt av mig att jag tänkte såga på undersidan. Men som jag nämde innan så ska jag försöka att hitta ett rör på en MC demontering. Och det blir nog ett vinter projekt då jag har mer tid över, och pengar :rodnar

Som Casca säger, man sågar nästan igenom men man ska vara väldigt noga så att sågar jämt och rakt. Då blir spalten minimal när man kröker ihop röret. Ju tunnare blad man sågar med desto bättre. En vanlig bågfil funkar bra.
Om man vill ha stort uppstuk är det nog bättre att ta lite på två ställen istället för en stor knäck som kan se lite konstigt ut.

mitt system på min hoj delar sig under "magen".

När jag vred systemet lite (utan att bocka några vinklar eller något sådant så vred sig ju ljuddämparen högre upp och sitter fortfarande rakt som den skall.

Kanske sveriges i särklass sämsta förklaring, men såhär blev det iaf:

//jaG

Bifogat

• poser.jpg
    poser.jpg
    87 KB · Visningar: 396
Zeb_Macahan skrev:
mitt system på min hoj delar sig under "magen".

När jag vred systemet lite (utan att bocka några vinklar eller något sådant så vred sig ju ljuddämparen högre upp och sitter fortfarande rakt som den skall.

Kanske sveriges i särklass sämsta förklaring, men såhär blev det iaf:

//jaG

Du har alltså med våld pressat den högre, eller?

Jag såg idag när dom hos MC-xpress krökte en skarpare vinkel på ett avgasrör. Dom värmde med gas och böjde för hand med röret fastspänt i ett skruvstäd. Så det går tydligen bra det också. Dock var det röret rostfritt så jag vet inte hur andra material beter sig. Fråga på nån mekanisk verkstad eller nåt så kan du nog få svar på om det går.

Nej, mer vridit den snett inåt hjulet, på det viset så kom den högre upp!

Vet inte om det funkar på din, men på min funkade det!

//jaG

chrille-r1000 skrev:
Du har alltså med våld pressat den högre, eller?

Snicke skrev:
Jag såg idag när dom hos MC-xpress krökte en skarpare vinkel på ett avgasrör. Dom värmde med gas och böjde för hand med röret fastspänt i ett skruvstäd. Så det går tydligen bra det också. Dock var det röret rostfritt så jag vet inte hur andra material beter sig. Fråga på nån mekanisk verkstad eller nåt så kan du nog få svar på om det går.

Det är nog rostfritt på min med fast den är lackad i svart från fabriken.
Men jag ska nog höra på några ställen. Tack för det tipset :hej

Back