Högljudd husaberg

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Jaha, avplockad än en gång på Rörken för hög volym, 108 dB denna gång. Mina provisoriska ljuddämpningar sköt jag ganska omgående. Hur i hela friden kan den låta så mycket? enl Olle O( eg Molle) så har man bara plockat bort gnistgallret vid leverans och i vrede borrade jag popnit så det glödde när jag kom hem bara för att finna ett system som ser ut som det ska.... Varför, varför, varför låter den så förbannat??? Det är ju en endurodämpare vi pratar om???

Några ljudtips?

/Hising

Kom till hallen i södertälje istället, här saknas ljudkrav! Och nu på sommaren är det öppet ute oxå så banan är ju inte mycket kortare än röven, jag menar Rörken!

//Anders

Börjar ju låta mobbing :mad: .
Är det bara du som blir avplockad???
Fler husor som kör där? Om ja, vad har de gjort i så fall?

Krattan skrev:
Kom till hallen i södertälje istället, här saknas ljudkrav! Och nu på sommaren är det öppet ute oxå så banan är ju inte mycket kortare än röven, jag menar Rörken!

//Anders

När är det körning i södertälje då? Du skulle köra på gelleråsen va? (16/5?) Har för mig att jag anmält mig till någon körning där den 23/5 eller blandar jag ihop datum?

/Hising

Krattan skrev:
Ett ljud tips! Har du kollat så det inte är insuget som låter mest?

//Anders

Hur kollar man det? onekligen är insugsljudet brutalt... Och det viktigaste: vad kan man göra åt det??

/Hising

Ibland undrar jag om det är någon som överhuvudtaget bryr sig om att söka efter info på det här forumet... :rolleyes:

Körning i S-täljehallen (Gokart&Äventyr) sker på söndagar 19-22

Vi har varit alldeles för få nu, 2-3 st motarder och inga minimoto. Vi får väldigt mycket körtid!

Husan sjunger vackert mellan väggarna i gokarthallen och jämfört med Anders' monster-Husa, så spinner hon som en katt! ;)

/ Vera :whip

Last edited:
Nurse Ratched skrev:
Hur kollar man det? onekligen är insugsljudet brutalt... Och det viktigaste: vad kan man göra åt det??

/Hising
Det kanske går att modda den där orginal grejen med slangen!? Eller med en trottelstopp som orginal men kortare!?

//Anders

Supermoto skrev:
Börjar ju låta mobbing :mad: .
Är det bara du som blir avplockad???
Fler husor som kör där? Om ja, vad har de gjort i så fall?
Ingen mobbas. Låter en maskin för mycket påtalar vi det för föraren efter passet, låter maskinen mycket för mycket kan svartflaggning bli aktuellt. Trist att det ska drabba någon som verkligen försöker hålla nivån nere.. :(

Ugluk skrev:
Ingen mobbas. Låter en maskin för mycket påtalar vi det för föraren efter passet, låter maskinen mycket för mycket kan svartflaggning bli aktuellt. Trist att det ska drabba någon som verkligen försöker hålla nivån nere.. :(
Sorry. :mad:-smileyn (smiley förresten ??) såg lite argare ut än vad jag menade. Såklart ingen mobbas... Så jäkla synd om Hising bara, precis som du säger, när han verkligen vill ha ner nivån....

Fick inget svar på min tidigare fråga. Fler husor som kör? och vad skiljer sig på hojarna om de klarar sig??
Är intresserad eftersom jag gärna skulle vilja titta upp nån måndag och testa på gocartbana. Har aldrig kört på nån nämligen.

Supermoto skrev:

Fick inget svar på min tidigare fråga. Fler husor som kör? och vad skiljer sig på hojarna om de klarar sig??
Är intresserad eftersom jag gärna skulle vilja titta upp nån måndag och testa på gocartbana. Har aldrig kört på nån nämligen.

Det är bara Josef Löwner som kört Husa och hittills klarat ljudnivån (utan bortskjutna insatser). Han har svetsat till något fäste inne i röret som han drar fast ett galler i, om jag minns det rätt. Säkrast att kolla med honom själv (nås nog säkrast via Yahoo-forumet).

Gnistgalelr räcker nog för att få ner det 8 decibell om inte så lägger du en diskboll innanför det visst cykeln går som en påseskriskor men det är det värt för att ha en bana nära sig att köra på!

Ugluk skrev:

Jag håller med. Reglerna för körningen är glasklara när det gäller Rörkenkörningarna. Att jag skrev att jag blev avplockad var egentligen osant då jag första körningen inte märkte att jag skjutit ut insatsen utan fick det berättat för mig när jag kom in i depån. Försökte mig på en provisorisk lagning till andra passet men noterade själv att även denna pajaslösning gått sönder och åkte då av självmant. Efter detta fick jag berättat för mig att den hade låtit 108db. För mig är det då självklart att inte fortsätta. Man kan tycka vad man vill om grannar och ljudkrav men det är jävligt kontraproduktivt att framhärda med en hög ljudnivå om det leder till att körningstillfällen försvinner. Frustrationen ligger mer i det att jag medvetet valt att inte byta bort ljuddämparen för att inte få en högljudd maskin och ändå låter den så förbannat :(

/hising.

Nurse Ratched skrev:
Jag håller med. Reglerna för körningen är glasklara när det gäller Rörkenkörningarna. Att jag skrev att jag blev avplockad var egentligen osant då jag första körningen inte märkte att jag skjutit ut insatsen utan fick det berättat för mig när jag kom in i depån. Försökte mig på en provisorisk lagning till andra passet men noterade själv att även denna pajaslösning gått sönder och åkte då av självmant. Efter detta fick jag berättat för mig att den hade låtit 108db. För mig är det då självklart att inte fortsätta. Man kan tycka vad man vill om grannar och ljudkrav men det är jävligt kontraproduktivt att framhärda med en hög ljudnivå om det leder till att körningstillfällen försvinner. Frustrationen ligger mer i det att jag medvetet valt att inte byta bort ljuddämparen för att inte få en högljudd maskin och ändå låter den så förbannat :(

/hising.
Otroligt skönt att höra från vettiga människor :tummenupp
Jag brukar säga att det är jävligt korkat att förstöra för sig själv i onödan. Typ burna där man har hojen nattparkerad, komma på vansinnesavslag där man bor så folk tror det är "OK Corall" all over osv osv. För eller senare ringer nån idiot polisen eller liknande och man får på nåt sätt sota för det. Eller ännu värre, folk gör överilade saker som kastar ut bollar framför en när man kommer åkandes (har hänt mig...)
Har man möjlighet att få köra på en gocartbana ska man såklart göra vad man kan för att få fortsätta köra där.
Grejen om mobbingen var som jag skrev tidigare inte alls menat allvarligt.

Om det funkar för Josef med en lösning liknande din, Hising, om jag förstod det rätt, borde väl din oxå funka....

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard