Högkompskolv till KTM 690 SMC

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Undrar om ngn vet var man får tag i en lämplig högkompskolv till en KTM 690 SMC?

Har sökt lite själv och hittat en del firmor utomlands, men ingen kolv som verkar passa just min rova.

Kubik: 654cc
Borrning: 102mm
Slaglängd: 80mm

Orginal-komp 11,8:1
Vill väl upp i ca 13,5:1 eftersom toppen skall portas?

Plana:tummenupp
Förhoppningstvis går det att plana i närheten lika mycket som på xr650 ca 2mm!! Men förmodligen är nog inte ktm lika generöst tilltagen i måtten till ventilsäterna som sätter begränsningen...ex ktm 525 0,8 utan probbs men går att plåga till över 1mm om man slipar lite först med dremmel i säteskanten
När jag planade xrn så fick jag slipa säteskanten på insugen något.. Det måste man göra om man vet med sig att fräsen kommer slå i säterna annars kan fräsen få med sig en hård flisa från sätet och göra en ripa i aluminiumet :gnissla
Du har nu 11,8 ,,Jag skulle försöka stanna på högst 13,5 för där går gränsen för spikning på 98 okt på min xr650,, och då har jag gjort det mesta för att den inte ska spika,ex man måste ha en vass kam med lyft på 9,5 0ch durr på 271
tillslipat förbränningsrum och kolvtopp,trotts detta fick jag ställa tändningen 2grade bakåt!!
Så Om du ska köra org kammen som visserligen nog ligger rätt nära mina mått så skulle jag stanna på 13-1.... Dvs det räcker med en planing på 1mm då är du rätt nära.. kan tänkas att man får plana 1,3 pga att man ev vill slipa bort en massa skit i toppen /kolven som då sänker förhållandet...måste ses först!! Fördelen med planing är att det inte blir någon högre dome som stör en massa flöde= mer pullver,,,+ att man slipper köpa sig en ny dyr kolv:tummenupp .OBS kammen måste vid planing flyttas fram dom grader den rammlar bakåt vid planingen!! Och spelet mellan kolv och ventiler måste kollas så det inte slår i!! En planing koster ju högst 500kr:tummenupp

Exakt, planing är billigt, men det är svårt att återställa om man gör fel, plus att man måste fippla med kammen :)
Tänkte att det är simplare att byta kolv även om det kanske inte ger lika mkt...

Exakt, planing är billigt, men det är svårt att återställa om man gör fel, plus att man måste fippla med kammen :)
Tänkte att det är simplare att byta kolv även om det kanske inte ger lika mkt...

Ja men du får inte tag i en kolv som ger 13-1 möjligtvis 12,5-1 med stor tur!!

Fel kan det inte bli:) Och ställa tillbaka kammen görs på 31min bara fila upp hålen i kammdrevet typ 1mm och i med jb weld och dra åt.. ventil frigång måste man ändå kolla upp med högkompskolv-----.
Angående portningen så måste den plastportas för att få till bättre lågvarvsdrag som tycks fattas på 690 motorerna och ev svetsa igen utblåset lite i golvet? Måste ses för att veta det-- Vad har du för avgas på den? och hur stort insprutspjällhus var det 690 hadde? Stenkul att någon trimmar upp 690 det ska bli kul att se hur mycket det kan ge:tummenupp

Hmm, kanske får tänka om då... Som du säger, man får väl se hur det ser ut när man tar isär prylarna.

Har Akra helsystem med tillhörande map. Planerar att sätta ett KN-filter direkt på insuget. Köper förmodligen Tuneboy för att skapa en custom-map.

Vet inte hur stort spjällhuset är, har inte rivit ner skiten än. Har inte hittat ngr uppgifter på det heller. Det enda KTM skriver är: Keihin EMS with EPT (Electr. Power Throttle).

Ja, varför låta saker och ting vara när man kan mixtra med dem :tummenupp

Hmm, kanske får tänka om då... Som du säger, man får väl se hur det ser ut när man tar isär prylarna.

Har Akra helsystem med tillhörande map. Planerar att sätta ett KN-filter direkt på insuget. Köper förmodligen Tuneboy för att skapa en custom-map.

Vet inte hur stort spjällhuset är, har inte rivit ner skiten än. Har inte hittat ngr uppgifter på det heller. Det enda KTM skriver är: Keihin EMS with EPT (Electr. Power Throttle).

Ja, varför låta saker och ting vara när man kan mixtra med dem :tummenupp

Du har bra prylar hör jag och kn filter direkt på låter mycket bra för den kammen som sitter i. men man får hoppas att ktm har satt i stor trottelboddy typ gärna över 44mm hellst 45-48mm För med den trimmningsgra denna maskin redan har så ska det minst sitta en förgasare/spjällhus på 44-48mm för att få ut några märkbara hk till,,Sitter det endast 41mm så är det väldigt nära chokepukten för 41mm. jag fick ut 71hk 70nm med 41mm gasare med liknade saker som ktm 690 har. Men nu senast med Större gasare 44mm lectrone och högre komp bättre plastportning så for verkligen effekten upp ordentligt,,hann inte bromsa tyvär (vevstaken brak) men uppskattade till närmare 80hk bakhjul!! Ev kan det gå att porta upp spjällhuset?

Härligt att jag tänkt i rätt banor!
Ska till verkstaden imorgon och reka om jag verkligen har Akra-mappen, hojen känns inte riktigt frisk. Kan ju fråga om meken vet vad det är för storlek på spjällhuset. Har ingen uppfattning om hur mkt gods det är i insuget, ska bli intressant att se ett och annat när det är riva-dax :)

Det ska vara 65 Hk orginal (på veven antar jag), skulle vara nöjd med 71 Hk,
men kan man få ut mer skulle jag inte neka mig hes, hehe!
Det är dock vrid som jag jagar mer än ngt annat.

80 bakhjulskusar!!! Respekt!

Härligt att jag tänkt i rätt banor!
Ska till verkstaden imorgon och reka om jag verkligen har Akra-mappen, hojen känns inte riktigt frisk. Kan ju fråga om meken vet vad det är för storlek på spjällhuset. Har ingen uppfattning om hur mkt gods det är i insuget, ska bli intressant att se ett och annat när det är riva-dax :)

Det ska vara 65 Hk orginal (på veven antar jag), skulle vara nöjd med 71 Hk,
men kan man få ut mer skulle jag inte neka mig hes, hehe!
Det är dock vrid som jag jagar mer än ngt annat.

80 bakhjulskusar!!! Respekt!

Man har ju sett siffror på över 65 bakhjuls hk har faktist för mig 67 med endast rätt mapp och bättre avgas ev var det akra? Nu är det ju så att akra inte bygger för hög sluteffekt utan sattsar på bra mellanreg mest. Det skulle vara högintresant att veta lyftet och durationen på org kammen, men jag gissar att den har väldigt låååång durr och runt 9 i lyft därav det något klena botten som upplevs,,Enda sättet att få till bättre lågklös är då att höja kom-f max så nära spik man kan, Klart bäst vore att köra e-85 och runt 14-1,. Man blir tvungen att tumblingporta toppen med igenspackling av insug för att få till även bra botten...Vill du ha bättre drag på lägre varv ska du även ha insugslängden minst lika lång som org dvs sätta kn filtret på minst samma avstånd från insprutet som org!! På min maskin har jag 2st längder på insugsrör till filter ,,det långa är säkert 20cm från fugge och det korta direkt på fugge. Skillnaden är markant --med långa röret tappar den ca 2-3hk i toppvarvet men tjenar lika mycket under 5000v och vise v. Min senaste motor med tumblingspacklad topp och svetsat golv på utblås och 13,5-1 är den roligaste motor jag kört inklusive när jag körde turbo!! Den Drar från 100v till 8250varv utan minsta tveksamhet helt otrolig kännsla inga svackor i registret någonstanns:tummenupp Jag ska väl snart plocka ihop den igen,,har skaffat mig en carrillostake och vev från bmw 650 som är glidlagrad:tummenupp

Ja, känns som det är en hel del man skulle vilja veta om den här rovan.
Har försökt läsa upp mig på avstämda insug och avgas. Det verkar dock lite knepigt att räkna på. Det jag förstod var att ju kortare insug dessto högre upp i registret hamnar effekten. KN-filter direkt på insuget rimmar alltså illa med min jakt på bottendrag... Men tänkte att man får börja ngnstans.
Det finns dock gott om utrymme under sadeln om man river ut original-lyftburken, den är som en likkista :)

E-85 blir för extremt för mig, dessutom tveksam på att spridarna räcker till.
Tänkte jobba med det som finns och se hur bra det går att få till det :tummenupp

Men din hoj låter ju svinskoj, vore kul att göra ngt sånt bygge ngngång!

Sweet, om det stämmer borde det finnas utrymme för bra drag!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back