högkompkolv....?

Rebell80

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Hoj
KTM 660 SMC -04
Kan någom förklara exakt vad som händer om man fixar en högkompkolv till min TT600R -03? Vad händer med Hk och Nm och varför? Blir den svårare att kicka? Är lite nybörjare på detta, men vill lära mig.

Mvh Johan

Rebell80 skrev:
Kan någom förklara exakt vad som händer om man fixar en högkompkolv till min TT600R -03? Vad händer med Hk och Nm och varför? Blir den svårare att kicka? Är lite nybörjare på detta, men vill lära mig.

Mvh Johan

Kanske inte helt exakt men följbart. Trycket på kolv blir högre vid förbränningen. Det i sig ger högre vrid(såklart). Det kommer även öka flamhastigheten som gör att punkten(i vevgrader) för högsta tryck flyttas till ett tidigare vev-läge. (samma resultat som att ställa tändpunkten tidigare) Beroende bl a på hur tändning står så är förflyttningen av ppp kanske possitivt i vrid- och effektsynpunkt. Kan också vara negativt om trycket blir för stort på fel sida tdc.

Ett möjligt problem är att du närmar dig detonation-land eftersom kolvrörelsen efter förbränningen är tajmad att "öppna" rummet så tryckstegringen inte blir för stor. Nu har tajmingen sats ur spel något genom snabbare förbränning. Om du når enda till detonationer är svårt att svara på eftersom en massa parametrar tillsammans styr det slutliga resultatet. Man får nog anta att de som konstruerat kolven har testat sig fram till något som funkar. (eller inte) Man kan väl i alla fall lugn säga att man bör välja oktan och luft-bränsleförhållande med stor omsorg.

Ja, den blir nog lite svårare att kicka. Men är det inte en ventil som öppnar? Då blir det nog väldigt marginellt gissas det.

Den kommer att bli starkare, går hårdare, vibrera mer. Räkna med att köra på 98 oktan efteråt.

Normalt blir dom trevligare av det, har ganska låg komp i orginal, har jag för mig; 9.5 ?.
/u

ulf_lundin skrev:
Den kommer att bli starkare, går hårdare, vibrera mer. Räkna med att köra på 98 oktan efteråt.

Normalt blir dom trevligare av det, har ganska låg komp i orginal, har jag för mig; 9.5 ?.
/u

98 oktan kör jag med nu, så det kommer jag att fortsätta med. Är det värt att byta kolven eller ska man göra något annat?

ulf_lundin skrev:

/u

8.5 kollade i mekhandboken nyss

Rebell80 skrev:
98 oktan kör jag med nu, så det kommer jag att fortsätta med. Är det värt att byta kolven eller ska man göra något annat?
Om du gillar att plocka upp den på bakhjulet lätt så rekomenderas varmt så högt komförh som du kan hitta. gärna en 12-1 eller 13-1. du får runt 3-4 hk mer o en massa nm i botten o mellanreg, men den kommer att upplevas gå sämmre i topp, men det är rätt mycket inbillning, kan varva ur lite sämmre! Men de fixas av en vassare kam + portning :tummenupp

Boost 2 skrev:
Om du gillar att plocka upp den på bakhjulet lätt så rekomenderas varmt så högt komförh som du kan hitta. gärna en 12-1 eller 13-1. du får runt 3-4 hk mer o en massa nm i botten o mellanreg, men den kommer att upplevas gå sämmre i topp, men det är rätt mycket inbillning, kan varva ur lite sämmre! Men de fixas av en vassare kam + portning :tummenupp

Har funderat på vassare kam och portning också. Någon som vet vad det kan kosta? Har man en grym TT600R sen? :yoparty

En sak med TT och XT dock, jag har sett flera av den spricka i motorblocket när de körts med högkompkolv.

Fast jag har haft just så på en TT600, jag tycker den blev starkare på mellanvarv, nåt den ändå inte behöver.
Hojen går ju orginal redan hejdlöst dåligt på topp, så att kombinera med lite portning och andra kammar är nog inte så dumt om man ska göra detta.

Komp över 10,5:1 är inte att rekomendera, som silver skriver, spricker motorblocken väldigt lätt. Och Cylinderfoten. Det är ingen lyckad lösning med dom korta dragstängerna som sitter där.
En planing av toppen, respektive cylindern så att kompet hamnar på 10:1 och en klämspalt på 1,0mm så för man markant bättre bottendrag. Det är den enskilt bästa åtgärden på en XT-motor.

Därefter en mild portning så ökar flåset över hela registret.

Kamaxel ger inte så mycket mer effekt, dock lite i alla fall. Men med fjädrar och nya vippor så blir det ganska dyra hk.

Mats757 skrev:
Komp över 10,5:1 är inte att rekomendera, som silver skriver, spricker motorblocken väldigt lätt. Och Cylinderfoten. Det är ingen lyckad lösning med dom korta dragstängerna som sitter där.
En planing av toppen, respektive cylindern så att kompet hamnar på 10:1 och en klämspalt på 1,0mm så för man markant bättre bottendrag. Det är den enskilt bästa åtgärden på en XT-motor.

Därefter en mild portning så ökar flåset över hela registret.

Kamaxel ger inte så mycket mer effekt, dock lite i alla fall. Men med fjädrar och nya vippor så blir det ganska dyra hk.
De går att dra bultar/gängstång genom hela cylindern och toppen 2 st räcker då kan man köra med 730cc utan problem men vid 730cc bör förstärkningsarbeten göras vid infästningen av gängstång typ svetsning!

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret