högkompkolv, effekt? slitage?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur stor effektökning ger en högkompkolv på säg en honda xr 600 tex?
om vi säger att kompet är 10:1 orginal och kolven höjer till 11:1 får man 10% ökning på effekt och vrid då?

hur mycket sliter högkompkolv egentligen? jag snackade med en hojsäljare/mekare om det och han var väldigt negativ till högkompkolv på xr 600 för han sa att det sliter tokmycket på vevstakar och vevlager tex. hur har ni som kör högkomp upplevt det?

jag hade en högkompkolv på en nyborrad honda cr 500 förut och på den skakade hela hojen av varje antändning. det liksom small och riste till i hela hojen varje tändningstakt. kändes som att hojen skulle flyga i 100 bitar när som helst. fast det höll ju den tiden jag hade den i alla fall. dock nästan helt omöjligt att rubba kicken.

Att gå från 10:1 till 11:1 på en 60-hästarshoj ger ca 3 hästar vid maximalt vridmoment, lite mindre längst upp vid varvtalet för maxeffekten. Möjligen 2 hästar.

Pascal-kod:

function Power(base,p : real): real;
{ compute base^p, with base>0 }
begin
power := exp(p* ln(base))
end;

new_power := old_power * Power(new_cr/old_cr,0.4);

Om du ska byta kolv SÅ SOPA I EN 12:1 KOLV!! DU FÅR ETT BRUTALT VRID I BOTTEN OCH MELLANREG MED ORGINAL KAMM! tAPPAR LITE SLUTVARV MEN SOPA DÅ I EN VASSARE KAMM OCH MAN KAN ÅKA IFRÅN XR 650IOR!! :tummenupp BENNY

Boost 2 skrev:
Om du ska byta kolv SÅ SOPA I EN 12:1 KOLV!! DU FÅR ETT BRUTALT VRID I BOTTEN OCH MELLANREG MED ORGINAL KAMM! tAPPAR LITE SLUTVARV MEN SOPA DÅ I EN VASSARE KAMM OCH MAN KAN ÅKA IFRÅN XR 650IOR!! :tummenupp BENNY

Caps Lock ? :hihi

Boost 2 skrev:

låter ju inte helt fel, men vad händer med hållbarheten då? jag har fått för mig att det sliter mer att köra högkompkolv än att tex byta hela avgassystemet, fiffla med luftburken, porta toppen, osv. stämmer det?

andersbrink.. tackar så mycket. så pass exakt svar hade jag inte räknat med att få
:tummenupp

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back