Högkomp-kolvar till gsxr 750 -09

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Som rubriken lyder:

Är det någon vänlig som vet vart jag kan få tag på högkompskolvar till min gixxer.
Dravel som:
Byt till litershoj om du vill ha mer effekt undanbedes....

Har min hoj inlämnad hos Bactor mc för en rejäl uppgradering.
750 -09 som ska få:
Öhlinare runt om, kn filter,helsystem, pc-5, tunnare packning i topp, fräsa ventilsäten och en portning av guds nåde.
Portningsarbetet utförs av en välmeriterad maskinbearbetare och han föreslog andra kolvar.

Vi har gått bet på denna del och undrar om någon har tips som kan hjälpa.
Visst det går att låta tillverka men något från hyllan är mer försvarbart ekonomiskt.

Tacksam för hjälp !:tummenupp
 
Som du kanske minns så gjorde Eric Hulth ett tappert försök o trots en uppsjö av kit-prylar i sin GSX-R750 i SBK för ett antal år sen, så var den inte ens i närheten av literklubborna.

Tveksamt om din motor håller ihop om du "maxtrimmar" den med riktigt högt komp, då den (mig veterligen) delar exakt samma vevstakar med GSX-R600 o dom vet ju alla flög isär på löpande band i WSS när man började stressa dom lite.

Mina 2 öre...:tungan
 
Nu får du inte ett svar av mig som du vill ha, men jag har letat kolvar utan att ha hittat...

Mitt råd är, bara kör som den är och skit i varvtider och ha kul, då kommer varvtiderna.
Men eftersom du ska ändra på hojen så har jag några råd:

Jag får säga att du nog ska förfina de starka sidor som hojen redan har ist för att försöka efterlikna en 1000.
Alltså inte trimma så värst mkt utan lägga krut på lägre vikt, gyro och fjädringsinställning.
sen hjälper inte bättre fjädringsprylar nämnvärt om det inte ställs in rätt.
Innan jag körde på en väl inställd hoj trodde jag att hade åkt på hojar som uppförde sig bra, sen fick jag förmånen att styra samma hoj som Kim Jensen och jösses vilken ögonöppnare det va, "allt" jag åkt på va nästan meningslöst att försöka åka fort på insåg jag då. (och då betyder "allt" de inställningar jag hade haft)

Först, leta hjälp med fjädringsinställning och skaffa egen förståelse, ha resurser att köra ofta = däck.
Sen, öppna lädret och köp lätta fälgar, smidda inte kol.
Sist, trimma lätt och då för mellanregister och vrid.

Alltså, trimma till bara Gotland ger dåligt resultat.
Förfina hojen på många bandagar ger högre tempo,
sen vilket som är roligast är ju en annan sak..
 
Vid en närmare koll så verkar de inte lagerföras. Dock ganska vanligt att de gör en batch kolvar åt en på beställning om de har CNC data tillgängligt. Jag har fått gjort KTM kolvar i 4 pack av dem....


Såg också det, ska höra med portaren vad han tycker.
 
Lägg stålarna på kolfiberfälgar istället! Den lilla extra effekt du får ut spelar ingen roll så länge du inte kör på strippen mot en annan 750. Du har redan mer mos än en 600a men kommer aldrig komma i närheten av en 1000. Fälgarna ger däremot ett övertag mot alla andra som inte har dom.
 
Tre sista komentarerna tillhör just kategorin onödigt vetande.

Jag frågade om kolvar och inte något annat.
 
Letat och det verkar lögn i helvete...
Högkompspackning är det enda som finns för att förändra kompet till din moppe tyvärr.

Tråkigt med tanke på att ingen kommer ihåg en fegis!

Men jag letar vidare!
Kommer å fikar nån dag när du är borta som vanligt!
Puss!
 
Jag vetat det inte är svar på 'Är det någon vänlig som vet vart jag kan få tag på högkompskolvar till min gixxer' men kan/vill du förklara lite mer vad tunnare packning samt högkompskolvar gör? Högre komp, det är jag med på, men blir det automagiskt mer effekt? Annan karaktär? Måste du ställa om tändningen?
Låter som ytterligare ett kul projekt av dej, lycka till med att hitta kolvar!

?: http://www.mtceng.com/products/mtc-products/pistons/suzuki

?: http://www.pitstopperformance.com/suzuki-hayabusa-gsxr-mtc-piston-kits-c-1_10_34?sort=20a&page=2

MTC Engineering Piston kits are available for the GSXR750, GSXR1000, GSXR1100 and GSX1300R.
Piston kits are available starting at 70mm going up to 86mm
using the highest quality aluminum alloy.
 
Last edited:
Jag vetat det inte är svar på 'Är det någon vänlig som vet vart jag kan få tag på högkompskolvar till min gixxer' men kan/vill du förklara lite mer vad tunnare packning samt högkompskolvar gör? Högre komp, det är jag med på, men blir det automagiskt mer effekt? Annan karaktär? Måste du ställa om tändningen?
Låter som ytterligare ett kul projekt av dej, lycka till med att hitta kolvar!

?: http://www.mtceng.com/products/mtc-products/pistons/suzuki

Japp, det mesta måste ses över och mappas osv.
Mer kraft, bättre register men sen också en sjuk nyfikenhet var som går att göra.
Finns fan inget roligare än att lära sig nya saker tycker jag.

Tack å bock !
 
Inte minst att han som bygger motorn är en utav landets absolut bästa motorbyggare / portare gör ju inte saken sämre
 
Inte minst att han som bygger motorn är en utav landets absolut bästa motorbyggare / portare gör ju inte saken sämre

Nej, med den meritlistan över motorer han byggt till alla sorts hojar och att det går av bara helvete och håller gör att jag inte tvivlar en sekund när han föreslår kolvbyte i min maskin.
 
För att vara lite petig så stavas Wössner med "W". Lättare att googla på det då. För övrigt har jag Wössner i Ducatin, Le Puck :)
 
Wössner hade nada, ska kika själv hos Carillo.
Misstänker dock att den stenen redan är lyft på...

Tackar !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top