Högkomp alt bigbore..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Håller på att samla lite info om vad som kan göras med hojen, har tidigare frågat ang kompressor/turbo..
Jag undrar hur karaktären på motorn påverkas av högre komp alt större volym, och vilket som är att föredra?
Till detta kommer ju också luft, avgas, pc osv..

Högkompskolvsats + portade toppar med större ventiler..
vs
1800cc big bore kit..

Twin 1670cc, 8,36:1.. (org)

Last edited:
Skall du lägga pengar på grejerna så är det bigbore kit som gäller framförallt om du funderar på en framtida turbokonvertering. Bigbore kit ger i terorin en linjär ökning av vridet över hela registret medans högre komp ger en spetsigare karraktär (den lär dock inte bli spetsig ivf din moppe). Att höja kompet kan du precis lika gärna göra genom att plana toppen och fräsa om förbränningsrummen något en portningsguru gärna gör när han ändå är inne och masserar.

Receptet om jag hade fått bestämma:
1. Bigbore kit
2. Portade och planade toppar utan större ventiler (förutsatt att det är en 4v motor)
3. En kam med öppetider mer seven eleven än orginalets systembolaget

Är budgeten gränsen så hade jag satsat på toppjobb och kam först för att ta bigbore när ekonomin tillåter.

Har fått ganska många svar på mina mail och så här kan det se ut..

Big air luftfilter kit 2600:-

Big Air + Powercommander: ca 10% vrid och effektökning genom registret.

Högkompressionskolvsats + portade toppar med större ventiler: 95hk/160nm 9000:-

1800 big bore 17000:-

1800 big bore kit + portade toppar med större ventiler: 105hk/170nm 22000:-

1800 big bore kit + kam kit + portade toppar med större ventiler : 110-112hk/170nm 35000:-

Osäker på vad hojen ger på hjulet orginal, men 90hk i "broschyren".. :)

Kommentarer??

Last edited:
Oftast kan man räkna med 1000:- per Hk
Då blir det upp till dig vad du vill spendera på moppen...

Mer Hk= mer kul

.../Yoshi

wannagofast skrev:
2440499 Håller på att samla lite info om vad som kan göras med hojen, har tidigare frågat ang kompressor/turbo..
Jag undrar hur karaktären på motorn påverkas av högre komp alt större volym, och vilket som är att föredra?
Till detta kommer ju också luft, avgas, pc osv..

Högkompskolvsats + portade toppar med större ventiler..
vs
1800cc big bore kit..

Twin 1670cc, 8,36:1.. (org)

Hur viktigt är prisvärdheten i bygget?

Steg 1:
Jag skulle börja med att plana ner topparna till komp 10,5:1
Porta kanalerna. Utan att montera större ventiler.

Då kan du göra det (i princip) för kostaden för nya packningar. Om du är lite händig och har tillgång till fräsmaskin.

Steg 2:

Kamaxel.

Steg 3 osv
Kolvar, bigblock och andra dyra delar.

Jag försöker bilda mig en uppfattning om de olika alternativ som finns, och vilken budget jag behöver planera..
Eftersom alla firmor är något "partiska" så bollar jag mina funderingar här, var annars!! :tummenupp

andersbrink skrev:
2440954 Vad är det du vill uppnå? Det ultimata runkobjektet eller nåt som går att köra på gata eller är den tänkt för strippen? Dvs, bling, pålitlig eller snabb?
Hojen skall inte skrytas med.. körs på gatan med "normal" budget alltså något hållbarare än snabbare..

Mr Helmut skrev:
2440972 Med dom priserna så tycker jag lätt att du ska börja bygga turbo:)
Det finns ett turbokit men fortfarande inga effekt siffror från firman som tillverkar detta..
Kompressorn är min våta dröm men 110hk för drygt 50000kr är inte att tänka på!!

Last edited:
Med de priser du anger så skulle jag satsa på att hålla mig vid en topplaning och en moderat portning utan större ventiler. Inte sådär jättekul men priset på bigbore är ruskigt högt och effektökningen kommer att vara måttlig. Räcker inte portning så är det helt klart turbo som gäller.

wannagofast skrev:
2441062 Varför vill man inte ha större ventiler??

Därför att det troligen kostar svin och det har mycket marginell betydelse såvida du inte hänger i roligare kammar.

Mats757 skrev:
2441001 Hur viktigt är prisvärdheten i bygget?

Steg 1:
Jag skulle börja med att plana ner topparna till komp 10,5:1
Porta kanalerna. Utan att montera större ventiler.

Då kan du göra det (i princip) för kostaden för nya packningar. Om du är lite händig och har tillgång till fräsmaskin.

Steg 2:

Kamaxel.

Steg 3 osv
Kolvar, bigblock och andra dyra delar.
Kostnaden är såklart viktig men samtidigt prisvärdheten..
Yamahas steg-2 kit (Akra helsys med luftfilter osv) ger väldigt lite effekt men kostar ungefär som ett turbokit (ca 30k).. knappast prisvärt!!

Last edited:
Kanske försöka få tag på Atom racing. Han har i alla fall haft en sån maskin som han har grottat i.
http://www.atomracing.se/

Under projekt så står det lite om den hojen, vet inte hur långt han gick i trimning av den men han har nog kunskap om just den maskinen i alla fall

/lastu

Tack för era svar, jag har fått en del att fundera på.. får se till våren vad som rullar ut ur garaget..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg