!!!! Höghastighetsprovet Hjälp!!!

När jag övade in detta började jag i mkt modest skala genom att bara åka rakt fram utan koner och vicka lite från sida till sida. Sedan ökade jag farten lite i taget och vickade mer och mer tills man fick en bra 'schvung' i svängarna.

Sedan med koner och samma sak.

Jag brukar tänka på att knipa åt lite extra med knäna mot tanken, man får bättre kontroll och känsla då.
 
jack_pil skrev:
bara ta det lungt och se till att ha varma däck innan du börjar med allt för starka inbromsningar och undanmanövrar... är det någon som har ett schemma om hur dagens uppkörningsbana ser ut? den ska juh vara större och ingen inbromsning typ?

hur som helst!! se till att du slutar tänka på hojen och börjar tänka på dig själv istället... 40km/h är inget att oroa sig för och motorcyklas kan lagas.. det handlar bara om hur man prioriterar
Kan det vara detta kanske http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm#_ftn9
 
Anton_Ljunghusen skrev:
40? Du måste ligga i minst 50 km/h igenom konbanan, och på tillbaka vägen accelerera så fort som möjligt upp till minst 50 km/h

Bara va lätt i kroppen och kasta hojen till vänster och höger :)

Börja i 30 och kör banan snabbare och snabbare. Innan att du vet om det ligger du i 50 :)

Ehm, nej. Man skall hålla femtio in i banan. Därefter cirka 50. Allt enligt instruktioner direkt från VV.

Och det viktiga är att det ser kontrollerat ut. Att kasta cykeln fram och tillbaka, ptja...
 
Cebeärr600 skrev:
Har ett stort problem. Är så jävla feg att lägga hojen i undanmanövern. Var på körskolan idag och vågar faan inte lägga hojen i 40 vad är det för fel på mig. Är ju livrädd att vurpa. Har 1½ vecka kvar till uppkörning. Någon som har några tips eller har samma probb? :brinnerup


du ska ju inte lägga hojen i undanmanövern.
du ska ju flytta dig med hela kroppen oxå..
börja i lägre hastigheter..
det går bra.
fixade jag det.. så fixar du det;)
 
hejsan. Nu har jag varit ute och tränat i 3 timmar med min MOR som är min handledare. Gick nog rätt bra om den figuren som finns på vägverket stämmer så har jag nog fått in stilen rätt bra. Kör dock CBR600 och den är rätt stor skillnad på i vikt och känsla mot en sönderkörd cb750 skall köra imorgon igen och snacka lite med min körskole lärare så vi får se om vi verkligen byggde banan rätt. mycket äv min känsla kom faktiskt när jag var ute där själv och ingen argbigga till körlärare stog och skällde.

hmm hoppas det går bättre om det är någon som är intresserad så kan jag fotsätta skriva i tråden och berätta.

rätt kul körlärare jag har. han påminner om gestapo
 

Bifogat

  • stödhjul.jpg
    stödhjul.jpg
    63.8 KB · Visningar: 285
Hoztic skrev:
Det är ju dock viktigt att man har hunnit släppa bromsen helt innan man börjar göra undanmanövrar, annars kan det gå illa...

Tänk på att man inte får använda bromsen....lite skumt dock för man hade nog valt att bromsa ute i "vanlig trafik" vid en liknande situation....enl. provet så ska man hålla jämn fart genom hela övningen, alltså inte ens släppa gasen innan ingången av undanmanövern.
 
Cebeärr600 skrev:
Har ett stort problem. Är så jävla feg att lägga hojen i undanmanövern. Var på körskolan idag och vågar faan inte lägga hojen i 40 vad är det för fel på mig. Är ju livrädd att vurpa. Har 1½ vecka kvar till uppkörning. Någon som har några tips eller har samma probb? :brinnerup
Du tänker för mycke inrikta dej på vad det är du ska göra istället..
 
nu hänger jag inte med...

hrmm är det undanmanövern i konbanan vi pratar om? Och är den nått att prata om :va

Vilken cykel skall du köra upp på, är kanske lättare att manöverera en hoj som du sitter mer upprätt på?

(just det, är det nått nytt moment?)
 
ft skrev:
Ehm, nej. Man skall hålla femtio in i banan. Därefter cirka 50. Allt enligt instruktioner direkt från VV.

Och det viktiga är att det ser kontrollerat ut. Att kasta cykeln fram och tillbaka, ptja...


Ja enligt instruktioner, men en kille på min uppkörning kuggade eftersom han höll för låg hastighet, och han höll 50 i början och strax under genom banan

Håll 50 så slipper du kugga, bara ett tips
 
PortaHO skrev:
hrmm är det undanmanövern i konbanan vi pratar om? Och är den nått att prata om :va

Vilken cykel skall du köra upp på, är kanske lättare att manöverera en hoj som du sitter mer upprätt på?

(just det, är det nått nytt moment?)


Samma princip, slalomkörning i ca 50km/h
 
När ska man börja bromsa för rundsvängen på slutet????
Ska man köra så fort det går där på slutet???
 
Totta123 skrev:
När ska man börja bromsa för rundsvängen på slutet????
Ska man köra så fort det går där på slutet???

Den är faktiskt inte svår.. Till trådskaparen, försök att se hur du ska köra, dvs *planera* din körning. Ingen säger att du måste kasta hojen en halvmeter åt sidan, du ska undvika en gul kon.
Du ser ju då till att du rundar konen *innan* så nära som möjligt (sikta 0.5 meter bredvid) och sedan behöver du inte komma tillbaka in förren precis vid röda konan efter.. Om du mäter så har du faktiskt 21 meter på dig att göra en undanmanöver på 30 cm (!) på ena banan och 24 meter på andra.. Det klarar du lätt. Sluta stirra på konorna. Titta där du vill träffa, dvs 0.5 meter bredvid och "se" hur du ska köra mellan dem så du får en mjuk och fin manöver.

Nej, man får inte bromsa, däremot släppa av lite på gasen, men det beror på vv-inspektörens välvilja. Undanmanövern ska göras "i bibehållet tempo" så du får inte släppa av för mycket.
Vid inbromsning, börja bromsa vid sista konan i serpentinen, klicka i 1:an vid "kantkonan" och sedan svänger du runt konan längst ned lite mjukt och fint. Tänk på att hålla ut mot kantkonan när du lämnar serpentinen, då har du hur mycket plats som helst att vända på. Du behöver ju inte göra en tvärnit, du kör i "bara" 50.
 
Tillämpa motstyrning så är det inga problem o hålla 65+ i banan... Man ska köra banan i ca 50 bromsa ner vid vändningen o sen gasa uppp till 50 o bromsa vid markeringen.
 
Bromsa:
1. Håll inte i styret.
2. Armarna ska vara avslappnade nog för att göra fågeldansen.
3. Se långt fram.
4. Håll fast kroppen med knäna runt tanken.

Öva på grus (i 10-20km/h), så du vet hur det känns att ha låsta hjul, det är inte så farligt :)


Manöver:
Lär dig motstyrning, kör i 40km/h, slapp i armarna.
För att svänga snabbt till höger, tryck till på höger styrände!
Vips, du har förflyttat dig i sidled +1meter åt höger.

öva... öva... ÖVA SA JAG!

Som dom andra sa, är du osäker på det där ska du ju inte köra i trafiken heller :ätapiller :jäs

Edit: grus
 
Last edited:
LocDog skrev:
Tänk på att man inte får använda bromsen....lite skumt dock för man hade nog valt att bromsa ute i "vanlig trafik" vid en liknande situation....enl. provet så ska man hålla jämn fart genom hela övningen, alltså inte ens släppa gasen innan ingången av undanmanövern.

Släppa gasen får du ju...allt beror ju på vilken hastighet du kommer in i banan
med. Är det lite över 50 så får du ju släppa...själva grejen är att det ska gå
fort och se stabilt ut i själva undanmanövern. Kommer du in i 50 och släpper
gasen så du får 40 i undanmanövern så ser det långsamt ut men ligger man
lite över 50 o släpper så har du farten.
 
Totta123 skrev:
När ska man börja bromsa för rundsvängen på slutet????
Ska man köra så fort det går där på slutet???

Beror helt och hållet på vilken hastighet du kommer körandes i. Kör du fort så
får du naturligtvis släppa o börja bromsa tidigare. Fick själv tipset att släppa
gasen och börja planera nerväxling/bromsning vid tredje konan innan återsvängen.
 
Provet inleds med
att sökanden tar ansats och i en hastighet av minst 50 km/h genomför en undanmanöver och kör vidare med bibehållet tempo genom serpentinbanan, vänder vid sista konen, accelererar till ca 50 km/h och kör tillbaka genom serpentinbanan med samma hastighet.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top