!!!! Höghastighetsprovet Hjälp!!!

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawasaki z750
Har ett stort problem. Är så jävla feg att lägga hojen i undanmanövern. Var på körskolan idag och vågar faan inte lägga hojen i 40 vad är det för fel på mig. Är ju livrädd att vurpa. Har 1½ vecka kvar till uppkörning. Någon som har några tips eller har samma probb? :brinnerup

Cebeärr600 skrev:
Har ett stort problem. Är så jävla feg att lägga hojen i undanmanövern. Var på körskolan idag och vågar faan inte lägga hojen i 40 vad är det för fel på mig. Är ju livrädd att vurpa. Har 1½ vecka kvar till uppkörning. Någon som har några tips eller har samma probb? :brinnerup

hilfe

Låter definitivt inte redo för att köra i trafiken, hur tänker du göra när du längs en småväg möter en bil som du måste väja för(inte allt för ovanligt), släpper du styret och frontar eller?

Ut och träna.

Plåtniklas skrev:
Bara öva. Är du rädd för såna skitsaker kanske du inte är redo för att köra hoj i trafiken? :näsblod

nja trafiken har jag inga problem med eller gruskörningen för den delen.

Råkade ut för en trafikolycka för några år sedan har satt sina spår. :fatta!

Träna, träna, träna. Varmkör dina däck och kör på en stor plats med bra asfalt och utan grus o damm. En nt parkeringsplats kanske? Kör i en stor cirkel i 50 km/h. Håll samma hastighet men kör i allt mindre cirkel. Pä detta sätt är du tvungen att lägga ner hojen mer. Träna både hållen tills du känner dig van.

Sen kan du återgå till "ban-körningen" och undanmanöverprov.

Zee skrev:
Träna, träna, träna. Varmkör dina däck och kör på en stor plats med bra asfalt och utan grus o damm. En nt parkeringsplats kanske? Kör i en stor cirkel i 50 km/h. Håll samma hastighet men kör i allt mindre cirkel. Pä detta sätt är du tvungen att lägga ner hojen mer. Träna både hållen tills du känner dig van.

Sen kan du återgå till "ban-körningen" och undanmanöverprov.

tack för tipset skall prova ikväll

40 gör inte ont...lite slapp i armen jag landa på idag bara :hihi

Var du placerar blicken är ju också väldigt viktigt! Titta långt framför svängen, när du svänger så skarpt kan du nästan ha huvudet vridet 90 grader åt sidan. Du behöver ju inte oroa dig för att det ska vara grus eller potthål på uppkörningsbanan så att säga så det gör ju inget om du inte ser exakt vad som är framför framhjulet. Pröva också att ha huvudet så parallellt med marken som möjligt, dvs en tänkt linje mellan ögonen ska vara helt parallell med marken. Då lurar du kroppen att tro att du inte lutar så mycket och kan därför lägga ner mer utan att det känns otäckt.

Cebeärr600 skrev:
Jag tycker du ska ut och köra lite annat, typ landsväg så du får känna på däcken osv. sen vet du att däcken klarar det! Ja lovar att du kan göra den undanmanövern utan att lägga den! men man kan behöva tänka lite på annat ibland!

ut och kör landsväg med dig, öva bromsningar och sen kör du banan igen, och kom ihåg att titta "bortanför" konerna så kommer det gå klockrent ska du se ;)

jag ska skrämma dig lite genom att säga att under min uppkörning vurpade två personer medans de bromsade... en ducce och en gixxer... :död
De blev inte skadade men de fick inte kortet... det är därför jag är lite mot att köra upp med egen hoj... för man är (ibörjan) väldigt försiktigt och spänner sig väldigt mycket... får även tillägga att under den dan öste ner regn...

du behöver inte vara rädd för att lägga hojen... sålänge du kollar rakt fram så långt bort som möjligt och håller styret stabillt och samtidigt slappnar av så ska det gå bra... övning ger färdigthet... och tänk på att i trafiken har jag varit tvungen till att hårdbromsa från mycket högre hastighet än vad man övar på trafikskolor... så om du är osäker med bromsningen ska du inte säga att du är bra i trafiken... för det finns många idioter som kör bil... har du inte sätt "sverigers värsta bilförare"???

och när det gäller lägganer hojen så kan du be din lärare köra dig en gång så att du känner hur långt han/hon lägger ner hojen... det fungerade för mig...

Öva öva öva... så ska det gå bra... :tummenupp

EZrideR skrev:
jag ska skrämma dig lite genom att säga att under min uppkörning vurpade två personer medans de bromsade... en ducce och en gixxer... :död
De blev inte skadade men de fick inte kortet... det är därför jag är lite mot att köra upp med egen hoj... för man är (ibörjan) väldigt försiktigt och spänner sig väldigt mycket... får även tillägga att under den dan öste ner regn...

du behöver inte vara rädd för att lägga hojen... sålänge du kollar rakt fram så långt bort som möjligt och håller styret stabillt och samtidigt slappnar av så ska det gå bra... övning ger färdigthet... och tänk på att i trafiken har jag varit tvungen till att hårdbromsa från mycket högre hastighet än vad man övar på trafikskolor... så om du är osäker med bromsningen ska du inte säga att du är bra i trafiken... för det finns många idioter som kör bil... har du inte sätt "sverigers värsta bilförare"???

och när det gäller lägganer hojen så kan du be din lärare köra dig en gång så att du känner hur långt han/hon lägger ner hojen... det fungerade för mig...

Tack för den:) Men det värmde samtidigt tack för tipsen fortsätt gärna men en liten kommentar. Först tränade vi inbromsningar från 90-0 och 70-0 och 50-0 och vi tränar på vanlig nylagd asfalt som idag mer el mindre var indränkt i vatten. åska och regn är det som har hindrat mig från att köra privat. kör med körskola och två sunkiga cb750. Inbromsningarna gick galant och där vågar jag ta i rätt bra. Det komiska är ju faktiskt att jag bättre på det än undanmanövern

Skall ut och träna själv ikväll så jag blir hej på det och kommer fortsätta fråga om tips på den här tråden. Jag är enormt tacksam för alla som försöker få mig på rätt väg

vill ju också ha mitt kort :squid

bara ta det lungt och se till att ha varma däck innan du börjar med allt för starka inbromsningar och undanmanövrar... är det någon som har ett schemma om hur dagens uppkörningsbana ser ut? den ska juh vara större och ingen inbromsning typ?

hur som helst!! se till att du slutar tänka på hojen och börjar tänka på dig själv istället... 40km/h är inget att oroa sig för och motorcyklas kan lagas.. det handlar bara om hur man prioriterar

Cebeärr600 skrev:
...

Skall ut och träna själv ikväll ....

Vadå själv? :)

Du menar med din handledare va (den som du har lämp för)?

Att övningsköra helt självsjälv = :ajjabajja

EZrideR skrev:

been there done that :hihi

Lade omkull hojen i 60km/h ingen större fara, ställde mig upp direkt efter skinnstället lite trasat på ena sidan och mcn repad. Att ramla i 40 är ingen fara om du inte gör det på ett riktigt spektakulärt sätt! :)

Uppkörning = Bara Å BRASSA ännu värre

Cebeärr600 skrev:

En lösning, Smäll ner gasen så fort som möjligt, rakt ner, bara brassa på så jääävla hårt de går. Sen bara matar du i alla växlar, glöm bara inte att varva ända upp till varvbryt!!!!
Helst ska du passera konorna på bakslangen, för då gillar uppkörningskillen dig som faen! Sen vid inbromsningen så ställer du upp värsta fetaste stoppien, minst 6 meter svart ringorm ska det va på asfalten.

BARA GASA MER Å SLÄNG NER BÅGEN I KURVORNA!

:yoparty BRASSARN

40? Du måste ligga i minst 50 km/h igenom konbanan, och på tillbaka vägen accelerera så fort som möjligt upp till minst 50 km/h

Bara va lätt i kroppen och kasta hojen till vänster och höger :)

Börja i 30 och kör banan snabbare och snabbare. Innan att du vet om det ligger du i 50 :)

Last edited:
tips!

Ett tips som jag fick när jag övade på höghastighetsprovet är att svänga pyttelite åt motsatt håll innan manövern, då får man ner hojjen lite..
Alla sätt är bra utom de dåliga..
Jag har faktist inga problem med att lägga ner hojjen.. dra tag i styret och följ med med kroppen så löser det sej...

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back