Höghastighets USB port?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Köpte en extern HD som jobbar genom USB porten idag.
När jag kopplar in den står det att den är gjord för höghastighets usb port och att jag ska installera en sådan.
Jag har 4st USB portar och har testat samtliga med samma resultat.
Vad behöver jag för nåt?
Tankar 2.5Gb på 55min...... Slött!!!!
Har installerat SP1 och SP2 på Win XP...

-PLM- skrev:
2682080 Köpte en extern HD som jobbar genom USB porten idag.
När jag kopplar in den står det att den är gjord för höghastighets usb port och att jag ska installera en sådan.
Jag har 4st USB portar och har testat samtliga med samma resultat.
Vad behöver jag för nåt?
Tankar 2.5Gb på 55min...... Slött!!!!
Har installerat SP1 och SP2 på Win XP...
Stödjer moderkortet usb2 då?

-PLM- skrev:
2682124 Vet ej, hur kollar jag det?
Titta i enhetshanteraren, där står det om du har det.
Om du har en host controler som är enhanced och inte är universal, då är det usb2.

Sen borde det stå i instruktionsboken till din usb disk hur snabbt den klarar, bara för att usb2 ska klara en viss hastighet betyder det inte att alla saker gör det, snarare tvärtom, det är inte många som gör det.

Last edited:
AGE skrev:
2682188 Titta i enhetshanteraren, där står det om du har det.
Om du har en host controler som är enhanced och inte är universal, då är det usb2.

Sen borde det stå i instruktionsboken till din usb disk hur snabbt den klarar, bara för att usb2 ska klara en viss hastighet betyder det inte att alla saker gör det, snarare tvärtom, det är inte många som gör det.

Under fliken USB styrenheter står det "Universal Serial Bus"
sedan följer mina 4 USB utgångar.
På två av dom står det Universal Host Controller + lite grekiskt mumbo jumbo.
På de andra två USB rotnav (hub).
Vad betyder det, och vad behöver jag göra?

Vad har du för moderkort? Tillverkare och full beteckning behövs, läs på förpackningen om inte annat. Om moderkortet stöder USB 2.0 (höghastighets-usb) kan du behöva nya drivrutiner. Om inte, så behöver du antingen ett nytt moderkort, eller ett kontrollkort som stöder USB 2.0.

Du har uppdaterat windows till SP2 antar jag? Stöd för USB 2.0 finns nämligen inte i windows xp före SP1a.

Haft min data ett tag, så har inga faktapapper kvar. Vad moderkortet heter vet jag inte! Det är iaf en Dell Dimension 8200, hittar ej info på deras hemsida.
Finns en USB 2.0port att köpa på computer city, borde väl fungera då?

-PLM- skrev:
2683129 Haft min data ett tag, så har inga faktapapper kvar. Vad moderkortet heter vet jag inte! Det är iaf en Dell Dimension 8200, hittar ej info på deras hemsida.
Finns en USB 2.0port att köpa på computer city, borde väl fungera då?

Tjena mannen,

Låter som du behöver ett USB-2.0 kort i datorn. Dvs ett nytt kontrollerkort som ger dig ytterligare USB-portar fast med högre hastighet (2.0) kolla att du har plats, borde du ha om du inte slängt i massa lull-lull tidigare. Jag köpte det till min och överföringen vart rackarns mycket snabbare. Min är ju förvisso några år. Ett sånt borde du kunna köpa under 200kr lätt.

Kolla SIBA, Computer City, On Off, Webhallen osv...

Är det en sån här du har ---> http://www.umu.se/it/hempc/hempc2002/dell_max.pdf ?

-PLM- skrev:
2683027 Under fliken USB styrenheter står det "Universal Serial Bus"
sedan följer mina 4 USB utgångar.
På två av dom står det Universal Host Controller + lite grekiskt mumbo jumbo.
På de andra två USB rotnav (hub).
Vad betyder det, och vad behöver jag göra?

Om det är usb2 så hade dom hetat Enhanced Host Controller, är dock oftast bara en som gör det.
Så du behöver ta reda på om dit moderkort stöder usb2, gör det de så är det bara stoppa in drivrutiner för det och gör det inte det så får du som 955 säger köpa ett kort.
För att ta reda på vad ditt moderkort heter så är det lättast att öppna lådan och titta, det står på kortet vad det heter.
Om det är jobbigt så finns det program att ladda ner som tar reda på sånt, sisandra software är ett, finns flera.

Det stämmer 955i, sån jag har! Har lediga platser på moderkortet. Vet inte vad moderkortet heter, står inget relevant vad jag kan se på det.
Får väl köpa ett kort och chansa!

-PLM- skrev:
2683231 Det stämmer 955i, sån jag har! Har lediga platser på moderkortet. Vet inte vad moderkortet heter, står inget relevant vad jag kan se på det.
Får väl köpa ett kort och chansa!

Om du har en dell borde du kunna logga in på deras hemsida och titta exakt vad som finns i din dator, så slipper du lägga ut pengar i onödan.

Köper du det på nån stormarknad kan du garanterat returnera det om det mot förmodan skulle vara fel eller saknar plats.

Har du inte installerat massa andra kort sen du köpte datorn så lär du lätta ha en plats (flera) lediga för att stoppa in ett USB-kort (PCI-kortplats). Behöver inte kolla vilket moderkort du har. Ring annars Dells´s support och fråga : "Hej, har jag USB1 eller 2 på min dator" så slipper du göra jobbet ;)

Inga konstigheter. Du får höra av dig om du kör fast eller vill ha hjälp ;)

PLM: Kuriosa är att om du har ominstallerat XP så har den inte höghastighet påslaget från början. Installera drivrutinerna igen för USB (märkligt men sant).

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg