Högglanspolering

Bronze

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2003
Ort
Örebro
Hoj
Zx9r-98
Har läst och letat runt här i forumet och hittat en hel del tips om själva förfarandet.Det jag fortfarande undrar lite om är själva hållbarheten?
Det säger sig ju självt att något så blankt givetvis kräver lite mer underhåll än en lackad yta för själva finishen....men....ytan blir väl helt "öppen" utan skydd mot tex surt regn eller?...dvs kräver putsning på en gång efter att man fått oturen med regn över sig....annars oxiderar väl aluminiumet?borde det göra ändå av syret i luften eller?

Mvh Johan
 
Bronze skrev:
Har läst och letat runt här i forumet och hittat en hel del tips om själva förfarandet.Det jag fortfarande undrar lite om är själva hållbarheten?
Det säger sig ju självt att något så blankt givetvis kräver lite mer underhåll än en lackad yta för själva finishen....men....ytan blir väl helt "öppen" utan skydd mot tex surt regn eller?...dvs kräver putsning på en gång efter att man fått oturen med regn över sig....annars oxiderar väl aluminiumet?borde det göra ändå av syret i luften eller?

Mvh Johan


Jag kan bara svara för mina polerade grejer, dvs lock till vätskebehållare på styret och tanklock. Dessa var tidigare eloxerade, nu polerade till mycket blank finish. MEN det kräver ett evigt putsande, fingeravtryck oxiderar till mörka fläckar på ett par minuter, efter regn ser det för jävligt ut osv osv
 
Chronic skrev:
Jag kan bara svara för mina polerade grejer, dvs lock till vätskebehållare på styret och tanklock. Dessa var tidigare eloxerade, nu polerade till mycket blank finish. MEN det kräver ett evigt putsande, fingeravtryck oxiderar till mörka fläckar på ett par minuter, efter regn ser det för jävligt ut osv osv


Tackar..det var det jag befarade..det är ju jävligt snyggt men kräver för mkt jobb på en hoj som använd till att åka med.
 
Finns en lite hemmlis, ett hemmligt medel som conserverar poleringen.hehehe!
Men om jag säger vart man köper det,jaaa då är det ingen hemmlis längre,MMmmooooooaahahaha :rofl
 
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!
 
tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!

Ingick "konservering" av ytan också eller var det bara själva poleringen? Hur beständigt är resultatet och hur ofta måste man gnida för att behålla "knullputsen"?
 
Ingen som har testat att lägga på Ultra Glozz Superpolish efter all denna polering??? Det ska ju konservera allt efter behandling det funkar toppen på lackade ytor..

Själv har jag glozzy på mina fälgar och bromsdamm samt skiten rinner av när man spolar med vattenslangen på fälgarna samt hela hojen som är behandlad....
 
Last edited:
Crille skrev:
Ingen som har testat att lägga på Ultra Glozz Superpolish efter all denna polering??? Det ska ju konservera allt efter behandling det funkar toppen på lackade ytor..

Själv har jag glozzy på mina fälgar och bromsdamm samt skiten rinner av näör man spolar med vattenslangen på fälgarna samt hela hojen som är behandlad....

Törs man fråga var du handlar det? :)
 
tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!
Jävligt fegt, hur kul kan det kännas att någon annan har gjort det??
 
Nykan skrev:
Jävligt fegt, hur kul kan det kännas att någon annan har gjort det??

Det är väl helt upp till var och en eller? Har du tillverkat din båge kanske? En del jobb vill man göra själv, andra lämnar man bort... Tycker inte det är fegt att lämna bort på lack t.ex. Varför skulle det vara nån skillnad på det och polering? Det är väl resultatet som man bryr sig om....
 
tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!
vill se bilder på jobbet o blänket du skriver om:)
 
looks like a mirrior

tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!
Vilken firma lämnade du in delarna på då?
 
Bronze skrev:
Har läst och letat runt här i forumet och hittat en hel del tips om själva förfarandet.Det jag fortfarande undrar lite om är själva hållbarheten?
Det säger sig ju självt att något så blankt givetvis kräver lite mer underhåll än en lackad yta för själva finishen....men....ytan blir väl helt "öppen" utan skydd mot tex surt regn eller?...dvs kräver putsning på en gång efter att man fått oturen med regn över sig....annars oxiderar väl aluminiumet?borde det göra ändå av syret i luften eller?

Mvh Johan

På min hoj har tidigare ägare polerat ramen så den är blank, men inte högglanspolerad som en spegel, min är ganska lätt att hålla fräsch, jag torkar bara av lätt efter tvätt eller kört i regn.
 
tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!

skulle också vilja se lite bilder på glänset!!!
o vad hette firman?

när man läsar alla trådar om polering så blir man lite sugen på att börja själv :yoparty
 
Går det inte bra att lägga ett lager blank klarlack ?? Skulle det skydda mot regn o smuts ??? hur mycket av krom-finishen försvinner ??? någon som har testat?
 
Ska fixa bilder, kan även säga att detta företag polerar alla delar till Coustom by kent(en av sveriges duktigaste HD byggare o han har riktigt höga krav på sina grejor) Mvh
 
Blue Queen skrev:
Går det inte bra att lägga ett lager blank klarlack ?? Skulle det skydda mot regn o smuts ??? hur mycket av krom-finishen försvinner ??? någon som har testat?

Som jag förstått det så är inte problemet att själva glansen försvinner utan att klarlacken inte fäster och med tiden kommer att börja flagna.
 
*farbrobarbro*Hörududu de finns då ingen genväg till den perfekte glansen... :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top