Högfartsbanan körteknik uppkörning

Tänk oxå på att dom tycker att det är bättre att du kör 48km/h än att du kör 52km/h. :)
Dom vill se en så jämn hastighet som möjligt.

Tänk oxå på att dom tycker att det är bättre att du kör 48km/h än att du kör 52km/h. :)
Dom vill se en så jämn hastighet som möjligt.

Inte när jag körde upp. Då betonade inspektören och läste innantill högt "skall tas i MINST 50 km/h". Han sa oxå att har man glädjemätare så måste vi kompensera.
En kille fick köra om för han körde för långsamt och han sa ärligt efter sin körning till oss andra som körde upp att han hade hållit 47-48 km/h och undrade hur inspektören kunde ha en sådan koll.

Tack som fan allihop! :)
Det här var ju heltsuveränt!
Kom just på att min hastighetsmätare visar 10 km för mycket.... så jag har lite kvar att träna på.

Kör du då banan i 30 km/h?

Last edited:
Då beror det nog på vart man kör upp och beroende på vilken vägverkssnubbe man har.

Fick höra att med olika instruktörer blev två killar från min körskola kuggade på samma sak men den ena körde 55-65km/h på grusväg och kuggades för att han kört för sakta. Är det 70 så ska du hålla 70 enligt vägverksinspektören. I samma veva blev en annan kille kuggad för att han körde för fort när han körde 55-65km/h på samma grusväg. Det har startat en diskussion bland inspektörerna så förhoppningsvis gör detta att de kommer att få lite mer riktlinjer vad det gäller hastigheter mm.

Själv körde jag 45-60km/h på grusväg och varierad hastigheten efter kurvighet och underlaget på vägen. Gick utmärkt men ändå tyckte inspektören att jag gott kan sakta ner ännu lite till. Men då jag hade kontroll så fick jag självklart kortet ändå. :banana

Inte när jag körde upp. Då betonade inspektören och läste innantill högt "skall tas i MINST 50 km/h". Han sa oxå att har man glädjemätare så måste vi kompensera.
En kille fick köra om för han körde för långsamt och han sa ärligt efter sin körning till oss andra som körde upp att han hade hållit 47-48 km/h och undrade hur inspektören kunde ha en sådan koll.

Då beror det nog på vart man kör upp och beroende på vilken vägverkssnubbe man har.

Fick höra att med olika instruktörer blev två killar från min körskola kuggade på samma sak men den ena körde 55-65km/h på grusväg och kuggades för att han kört för sakta. Är det 70 så ska du hålla 70 enligt vägverksinspektören. I samma veva blev en annan kille kuggad för att han körde för fort när han körde 55-65km/h på samma grusväg. Det har startat en diskussion bland inspektörerna så förhoppningsvis gör detta att de kommer att få lite mer riktlinjer vad det gäller hastigheter mm.

Själv körde jag 45-60km/h på grusväg och varierad hastigheten efter kurvighet och underlaget på vägen. Gick utmärkt men ändå tyckte inspektören att jag gott kan sakta ner ännu lite till. Men då jag hade kontroll så fick jag självklart kortet ändå. :banana

Som du skrev så beror det nog på var på vägen hastigheten var låg,anpassar man hastigheten efter underlaget så kan du nog köra bra långsamt och ändå bli godkänd(som du gjorde).

Henrik

Kör du då banan i 30 km/h?

När jag skulle köra höghastighet tyckte inspektören att jag körde för långsamt och gissade på att jag hade haft runt 46 och det dög inte, fick som tur är göra om den när jag hade klarat bromsningarna.

Sen ang landsvägskörning sa min trafikskollärare att det var viktigt att man på rakorna gasade bestämt upp i gällande hastighet så att inspektören kunde se att man hade koll/vågade, men sedan köra lugnare när det var kurvigt/skymd sikt osv, så man inte bara köra kör 60 på 70 vägarna utan iaf är uppe i 70 ibland.

Du kan

Som alla har sagt...övning ger färdighet och nog är det så. Samtidigt är det skitkul när det väl sitter där :D

När jag tog mitt kort så hade jag samma problem, att inte våga. Jag tyckte hojen var tung att få runt konerna, kom in sent mellan konerna (alltså för nära framförvarande kon) och i och med det så blev det jäkligt fel på slutet vid helomvändningen, det fanns helt enkelt inte plats. När jag hade traggat det ett antal gånger och läraren var "svitt i pannan" efter att ha jagat koner över hela området så gjorde han något som gav mig en riktig aha-upplevelse.

Han körde och jag satt bakpå och sen svängde han....ja herregud vad han svängde. Jag höll på att dö tills jag kände rytmen. Det var fantastiskt :Bugar

Under tiden vi körde så hade han två fingrar på styret bara för att demonstrera riktigt hur han gjorde.... "du styr hojen med underkroppen" de orden glömmer jag aldrig :yoparty. Sen bytade vi, han åkte och jag körde. När han tyckte att jag inte "jobbade" tillräckligt så hjälpte han till. Detta gjorde vi utan koner. Sen satt det :D

Testa detta utan koner, försök att åka med någon som kan. När det väl sitter så kan du ge dig jäkelen på att du känner det och kommer att tycka det är skitkul :D

Lycka till!

Åkaj, tack igen :) Det här var ju bättre än en körskola!
Ska testa på fredag så får vi se hur det går.
Har ju kört taxi i 8 år, så trafiken (mottrafikanterna) är man ju van vid :krama
Kanske kan filma lite så får ni se när jag klotar oxå hehe :yoparty

Nästa sommar ska ni få lära mig stopie och whelie :Bugar

Kolla på bilden på första sidan. Trodde själv att manövern skulle vara mer enligt den röda linjen, men på körskolan sa dom till mig att köra som på grön linje. Inte mycket till manöver och rätt så simpelt då.
Se till att ha rätt fart i god tid före, och påbörja svängarna lite tidigare än vad du gör nu.

Som alla har sagt...övning ger färdighet och nog är det så. Samtidigt är det skitkul när det väl sitter där :D

Under tiden vi körde så hade han två fingrar på styret bara för att demonstrera riktigt hur han gjorde.... "du styr hojen med underkroppen" de orden glömmer jag aldrig :yoparty.

:confused:

Sök på "motstyrning" i forumet eller counter steer på google...

Ännu bättre, läs kapitlet om "pivot steering" i twist of the wrist II :-)

Man bryter ner motorcykeln till den lutning den behöver för att svänga genom att trycka styret åt motsatt håll. Skall du åt höger så tryck fram styret med högerhanden (du får dra med vänsterhanden med om du vill, smaksak).

Skall det gå riktigt fort med minst risk att störa stabiliteten i motorcykeln så förankrar du kraften i motsatt fotpinne, dvs skall du åt höger så lägg vikten på vänster fot "vikten på dalskidan" och kraften i styret rakt fram med höger hand.

Dvs sitt inte och tryck "neråt" på styret, då slösar du bara energi. Böj på armarna och slappna av, för med rätt styrteknik så blir det plötsligt lätt och bekvämt att att göra rejäla svängar...

Kom ihåg att om du tittar på konerna så kommer du köra på dem, hade det problemet när jag övade, gick super i början, sen tog jag en kon när jag testade högre hastigheter och efter det så "fastnade" den konan i skallen så jag började köra på den oavsett hur långsamt det gick. När jag slutade titta på den försvann problemet.

Sen som andra har sagt, knip åt lite runt tanken med benen, men se till att höften är avslappnad och följ med i svängen. Prova att luta ner hojen i svängarna men behåll överkroppen rakare (mha höften), du kan då svänga kraftigare utan att behöva luta så mycket med kroppen. Det känns lite tryggare i början.

Lycka till med uppkörningen!

Får man köra där utan KK?

Ja, övningskörning är tillåten, kom o kör på söndag ska du se att det släpper.

Saxat ifrån Svmc.se - http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=635

"Övningskörning på Rörken
Rörkenkörningen är fortbildning men numera är det också tillåtet att öva på Rörken även för den som övningskör. Du måste givetvis ha med din handledare som ansvarar för dig under övningarna.
Läs mer om det i "övningskörningsavtalet" som du kan skriva ut och ta med dig till utbildningen"

/Z

Håller med om Rörken. Ta med dig handledaren dit, och du kommer att lära dig mycket och ha kul. Men kom i tid. Inskrivningen börjar 09.15, men kön börjar vid 8 tiden. Om man vill vara säker på en väst.
150:- om du är med i SMC (gratis nu, anmäl dig på nätet) annars 200:-
Välkommen.

"Håller på att övar på Högfartsbanan inför uppkörningen och har lite problem med att våga köra den i 50 km/h."

Prova att "våga", inte direkt hela världen om du klipper en kon...

har samma problem som "Pesbob" , körde en uppkörning pga det. ¨han klagade inte på min hastighet och då höll jag 50 med glädjemätare, däremot ska vändningen gå hyfsat snabbt dvs ingen krypkörning där. ännu en sak att tänka på är att inte "tappa huvudet" i bromsingen.
men att klippa en kon gör inget om du bara övar, även om du totalmosar konen kommer du troligtvis inte välta, hände iaf inte mig:

Ok :)
Jag har köpt koner och bokat banan nästa lördag :)
Ska bort i helgen, så inge Rörken för mig... har ingen körskola som kan skriva på papprena heller :(

Men annars ska jag testa å plocka bort några koner som är "i vägen" tills det går bättre, och sen ställa tillbaks dom. Då behöver man inte vara så feg.
Lågfartsbanan är inga problem alls :) inte trafiken heller, så det här ska ju ordna sig :) Ska väl öva på lite bromsning också i fall jag har glömt hur man gör.

Söker träningstips.

Det börjar närma sig fruns uppkörning. Men hon får inte riktigt till det med vejningen i högfarten.
Därför satte jag henne igår par timmar på att köra snabba 8:an.
Det syns att hon och cykeln är inte är i symbios ännu. Hon verkar inte våga lita på cykeln samt saknar rörligheten i höften. Jag vill inte pusha utan låter henne skynda långsamt för att hon skall växa sig trygg på cykeln.

Har ni några tips på fler lämpliga övningar än snabba 8:an? Eller är det bara att mala på där tills det släpper och sedan gå tillbaka till högfarten?

Söker träningstips.

Det börjar närma sig fruns uppkörning. Men hon får inte riktigt till det med vejningen i högfarten.
Därför satte jag henne igår par timmar på att köra snabba 8:an.
Det syns att hon och cykeln är inte är i symbios ännu. Hon verkar inte våga lita på cykeln samt saknar rörligheten i höften. Jag vill inte pusha utan låter henne skynda långsamt för att hon skall växa sig trygg på cykeln.

Har ni några tips på fler lämpliga övningar än snabba 8:an? Eller är det bara att mala på där tills det släpper och sedan gå tillbaka till högfarten?

Slalombanan i 50 är bra.. då får hon jobba med hojen med motstyrning, lär hon sig jobba med hojen så bör tekniken för undanmanövern komma automatiskt.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing