Högfartsbanan körteknik uppkörning

pesbob

Nybörjare
Gick med
1 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ER6N, Suzuki GSX 750
Tja!

Håller på att övar på Högfartsbanan inför uppkörningen och har lite problem med att våga köra den i 50 km/h.
Som det är nu klarar jag den i typ 40 km/h.

Jag tar inga körlektioner så jag undrar vad man ska ha för körteknik?

Knipa ihop benen runt tanken?
Titta rakt fram/högt?
Lägga ner hojen så mycket man kan?
Sitta upprätt?

(Nybörjare och det är är mitt första inlägg på SH :))
Vore kul att höra vad ni som har kört upp i Uppsala har missat på vid uppkörningen?

sitt lite framåtlutad och tryck ner styret åt det hållet som du ska...var inte stel utan följ hojen....kolla inte på konerna=)detta är endast i väjningstestet... "konbanan högfart" räcker om du är smidig i höfterna och bara följer hojen!!
Lycka till:yoparty

Jag hade också en gammal 80-talsräser o öva med, den ville mest rakt fram på konbanan. Jag fick vara lite brysk , bäst gick det med sk. motstyrning. Efter en heldel övande klarade jag konerna i 60 knyck!

Lite av varje faktiskt.
Knip ihop runt tanken, men kramphåll inte, jobba med höfterna och låt axlarna vara rätt så upprätt (försök liksom inte att följa med cykeln i svängarna)
Håll blicken på den näst sista/sista konan och försök att ha så hög växel som möjligt när du gör manövern, då behöver du knappt gasa och du får ingen motorbroms heller genom resten av m.ö banan.

Ett tips är att göra en väldigt liten sväng åt motsatt håll ifrån manövern. Då kommer bågen in i den här "gungande" rörelsen som du vill ha framme vid slalom konerna :)

Lycka till =)

Låter som att du bara behöver mer träning och våga mer men det finns knep...

Tex:

Bifogat

• SH tips.JPG
    SH tips.JPG
    24.6 KB · Visningar: 1,850
Öva

Hej. Har själv haft körkort i många år och hjälpte ett par st förra året.

2st som körde helt privat och 1 som körde lite på körskola och privat.

Det går mycket lättare om du kör lite i körskola och du har mycket gratis när du kör upp, är min syn på det hela..

När det gäller manöverprov och bromsprov så är det bra att våga och öva..

Tack som fan allihop! :)
Det här var ju heltsuveränt!
Kom just på att min hastighetsmätare visar 10 km för mycket.... så jag har lite kvar att träna på.

Träna, träna och åter träna och gör som Nash säger för det funkade utmärkt för mig när jag tog kortet i Lördags. :)

Farten kommer vart efter du tränar...jag körde fortare och fortare för varje gång efter mycket övande.

Lycka till.

Innan undermanövern ska du hålla jämn gas, blirr mycket lättare att styra undan. gasar du prec innan undanmanövern kommer hojen ha en tendens att vilja rätta upp sig

Tänk på det:)

Övning ger färdighet. Håller med föregående talare i denna tråd om tips. Själv körde jag upp i Uppsala, körde massor privat men tog ändå några lektioner och det var bara till en fördel då vv vill att man ska köra på ett speciellt sätt samt att körskoleläraren vet vilka vägar och korsningar som är speciellt kluriga och kommer garanterat att testa dem på dig direkt.

Hela min uppkörning gick utan anmärkning eller missar så några tips på det jag bommade vet jag ej men däremot så får man mycket igen genom att visa provförättaren att man kan hantera motorcykeln på alla vis. Jag körde upp på en yamaha xjr 1300 vilket är en större hoj än de flesta väljer men den var så lättkörd att jag tyckte att det var bortkastade pengar på att hyra någon annan. Dock så gäller det att köra in sig på hojen man ska köra upp med, det underlättar alltid att vara 100% säker på hur den fungerar.

Ta ett steg i taget och våga öka farten, bromsa hårdare etc. Ett tips är väl att se till att kunna köra banan lite snabbare än vad som sägs vilket leder till att 50km/h känns långsamt. I Uppsala så är det motlut både i lågfarten och högfarten så tänk på att när det gäller högfarten så kommer du automatiskt att få lite högre fart efter undanmanövern så lätta på gasen lite lätt så slipper du i onödan köra i 55-60 km/h. Sen på vägen tillbaka i lågfarten så kan du behöva fotbromsa lite om hojen rullar för fort. Inför bromsproven så testa att bromsa i alla väglag, dvs torrt som blött samt att accelerera upp fort du kan så att du kan koncentrera dig ordentligt på bromsprovet och inte accelerationen. Provförrättaren struntar helt i eco körning på manöverprovet ;)

Jag tog 3 lektioner hos upplands trafikskola varav jag tyckte att jag nästan bara lärde mig något på den första och de andra 2 var mer som "lilla uppkörningen" men var bra det med.

Nöt på så kommer detta gå bra, ta och lek lite med hojen du ska köra upp med så att du bekantar dig med den ordentligt :)

Det mesta handlar om att känna till hojens begränsningar och dom hittar du inte utan att våga prova. I början är man nervös att köra i en rondell men allt eftersom inser man att "Det går ju att bryta ner massor!". Du behöver inte vara rädd. Se bara till att vara avslappnad och rikta blicken rätt (dit du vill) så ska du se att det där går kanon.

En sak som underlättar väldigt mycket är om du snabbt kommer upp i marschfart.

Träna på att gasa o växla upp till 3an eller 4an snabbt så att du hinner åka några meter i jämn hastighet innan du ska börja svänga, då blir det lättare.

En sak som underlättar väldigt mycket är om du snabbt kommer upp i marschfart.

Träna på att gasa o växla upp till 3an eller 4an snabbt så att du hinner åka några meter i jämn hastighet innan du ska börja svänga, då blir det lättare.

Håller med här till 100... Det gör en jäkla skillnad när du är klar med accelationen en bra bit innan manövern så kan du fokusera på att bara göra manövern

Blicken långt fram,aktiv motstyrning och så låg hastighet att det känns tryggt tills tekniken sitter.
Därefter ökar du succesivt tempot tills det räcker.

Tips,tejpa mätarn så du inte fokuserar där innan det flyter på ordentligt.

Henrik

"Håller på att övar på Högfartsbanan inför uppkörningen och har lite problem med att våga köra den i 50 km/h."

Prova att "våga", inte direkt hela världen om du klipper en kon...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti