högerstyrd?

Mikey2000 skrev:
2168422 med risk att jag blir dumförklarad :) Men det är inte så att du köpt lampan på biltema ?? JAg köpte nya lampor därifrån till bilen och den fick en ljusbild som inte ens en synskadad skulle godkänt, och har även hört att det varit lite vajsing med deras lampor..

Hmm jag kommer faktiskt inte ihåg om det är biltemalampor nu.
Hur som helst, hojen är svensksåld och vad jag kan se i de papper jag har så har ingen klagat på fel ljusbild tidigare. Får väl riva ner allt igen och försöka ställa om reflektorerna på något vis.

inte så dumt att lampan inte sitter i som den ska? (kan juh bli sne om den inte ramlar i spåren riktigt)

T595:an har världens dummaste infästning av strålkastarna.
Dessa hänger under ramen som bär framkåpan och passas in i kåpan när den hängs på plats.
För att byta lampor och justera in jljusbilden måste framkåpan tas bort.
När man sedan hänger tillbaka skiten måste man vara riktigt försiktig och kolla så allt kommer på rätt plats annars blir ljusbilden skev.
Jag har gjort det där misstaget själv en gång och efter det dubbelkollade jag varenda sak innan nästa moment påbörjades.
Skitdålig kostruktion helt enkelt.

Hade samma problem på min bil, en gammal BMW, på den hade jag haft bort hela lamphållaren o den gick att sätta ditt i två lägen, ett för höger o ett för vänstre trafik, var bara att lossa tre skruvar o vrida den rätt, med lite tur är det samma på din hoj.

bära eller brista...

Antingen blir jag dumförklarad eller så får jag förståelse med mitt problem med detta inlägg. Har precis kommit tillbaka från garaget där jag försökte fixa ljusbilden. Lögn-i-helvete att det gick.

Ber om lite hjälp med lyktglasen. På högra glaset står det (uppifrån och ner):
02 HR
E13 10
0238
DAIOKU 90-2019-2L-R

Vänster:
02 HO E13 0247
Triumph 90-2019-2L-L

Någon vänlig själ som vill se om det står likadant på era hojar?
För att bättre illustrera problemet kastar jag upp en bild på ljusbilden. Detta var det bästa jag lyckades åstadkomma. Notera även att vänstra lyset är starkare trots att det sitter likadana lampor i båda.

Någon som har ett par lyktglas till salu? (Avsedda för högertrafik, för vänstertrafik har jag redan)

Bifogat

• lyset.jpg
    lyset.jpg
    109.1 KB · Visningar: 84
Vad jag förstår är det bara halvljuset man bryr sig om vad gäller ljusbilden.
Ditt resultat (som ser ut som från en vänstertrafik-reflektor) kan man även få om man råkat vrida en högertrafik-reflektor en aning när man monterade.
Mitt första tips är att ta loss och montera igen. Funkar det då slipper man byta.

Daytona Peter skrev:
2231416

Någon vänlig själ som vill se om det står likadant på era hojar?
För att bättre illustrera problemet kastar jag upp en bild på ljusbilden. Detta var det bästa jag lyckades åstadkomma. Notera även att vänstra lyset är starkare trots att det sitter likadana lampor i båda.
Kände mig snäll och gick ner i garaget precis :)

hojen står på stödet och jag håller papperet rätt så rakt så den är inte överdrivet hög på högersidan :tungan

Bifogat

• PICT5322.JPG
    PICT5322.JPG
    38.3 KB · Visningar: 68
Att modifiera ljusbilden själv är väl förvisso inte tillåtet efterssom då upphör lyktans E-godkännande = olagligt.

Jag säger som tidigare talare, vad satte du i för lampa ? "lågprislampor" kan ge väldigt konstiga ljusbilder, speciellt om dom har en egen "halvljusreflektor" á la H4.

..Fast om det är ett känt problem med dumma infästningar på den modellen skulle jag kollat det först förstås..

Kolla så att de inte e så lätt att själva lampan tänder helljus delen utan att den tänder just halvljustrådenpå lampan för isåfall kommer du aldrig få rätt ljusbild med den lampan.. (obs lampan= glödlampa)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back