Höger frambroms ligger på! Mycket tacksam för hjälp!

Stagger Lee

medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Degerfors
Hoj
-83, Honda CB 1100 F
Hej,
jag har försökt hitta relevanta trådar om detta och läste om någon som hade liknande problem med att kolvarna inte åker tillbaka. Har rengjort och smörjt och tryckt in och ut så nu går det med bara nyporna. Funkar ändå inte...

Luftade bromsarna och nu undrar jag om jag gjorde rätt?
Slang från luftningsnippeln till tomt kärl,
öppna lilla dosan för påfyllning vi styret,
lossade nippeln,
tryckte in bromshandtaget,
drog åt nippeln medan handtaget var intryckt,
släppte handtaget och höll på så,
fyllde på med ny bromsvätska eftersom...

kolvarna går fint ut å in, men när jag satt på allt så ligger den ena på fortfarande. Ser inga spår eller något som tyder på skada på kolv.

Kan man trycka ut kolven för långt?
bortsett från att den flyger dän...
 
Hej,
jag har försökt hitta relevanta trådar om detta och läste om någon som hade liknande problem med att kolvarna inte åker tillbaka. Har rengjort och smörjt och tryckt in och ut så nu går det med bara nyporna. Funkar ändå inte...

Luftade bromsarna och nu undrar jag om jag gjorde rätt?
Slang från luftningsnippeln till tomt kärl,
öppna lilla dosan för påfyllning vi styret,
lossade nippeln,
tryckte in bromshandtaget,
drog åt nippeln medan handtaget var intryckt,
släppte handtaget och höll på så,
fyllde på med ny bromsvätska eftersom...

kolvarna går fint ut å in, men när jag satt på allt så ligger den ena på fortfarande. Ser inga spår eller något som tyder på skada på kolv.

Kan man trycka ut kolven för långt?
bortsett från att den flyger dän...

Helt rätt gjort av dig med luftning!
Är det honda som det gäller?
Kanske kan vara dax att renovera oken, finns repsataer till dom flesta "gamla" hojar..
 
Bra! Tack Vegas!
Nu återstår alltså bara att ta bort kolvarna för att få det att funka? Tömmer väl systemet innan va? Trycker man bara ut kolven sen å går på med rengöring?

Japp det är en gammal honda.
 
Bra! Tack Vegas!
Nu återstår alltså bara att ta bort kolvarna för att få det att funka? Tömmer väl systemet innan va? Trycker man bara ut kolven sen å går på med rengöring?

Japp det är en gammal honda.

Kolla först så det finns rep. sats!!
Vet inte tiktigt hur dina ok ser ut, men på min gamla kawa så gick det att dela oket, då gick det lite enklare att få tag på kolvarna, gick att dra ut dom för hand..
Ja, töm ur vätskan först.
 
Ok. Nu har jag dem inte framför mig men jag tror inte de går att dela. Ska kolla rep.satsen. Tack för det snabba svaret!
 
Finns rep kit men dom är dyra. Verkar vara samma pris att beställa lösa tätningar orginal kom jag fram till.

Oken är inte delbara. Innan du tömmer olja råder jag dig att ta bort beläggen. Lägg i en lagom tjock träkloss och pumpa ur kolvarna "precis" så dom inte ploppar ur.

Detta för att dom kan sitta som fan sen när du tömt vätskan och ska försöka dra ut dom med en tång = inte lätt.
 
Om dom inte läcker och du kan trycka tillbaka kolvarna med handkraft så ser jag ingen anledning till att köpa någon rep. sats.
Hur mycket ligger bromsarna på? Om det är så att det utvecklas värme är det naturligtvis inte bra men om det bara låter lite så är det ingen fara.

Edit: om du har helt fullt med bromsvätska i behållaren så kan kolvarna inte gå tillbaka.
 
Last edited:
Om du byter packningar, håll dig lååångt borta från att ha olja på o-gummiringarna när du jobbar med dom :)
Du får säkert med en liten tub silikonfett i satsen som du ska använda.

Och det ska inte vara "olja" i systemet som en del kallar det för, bara bromsvätska. :tummenupp

Men som sagt, inte säkert du behöver byta packningar.

Lycka till!
 
Tänkbara orsaker att bromsen ligger på är lite beroende på typ.

men att beläggen ska inte tränga i sina lägen så att de därför kan ligga mot bromsskivan när kolvarna gått tillbaka.

Så kolvarna som pga av oxider å skit tränger då man trycker ut dessa så de inte går tillbaka i ursprungsläget avlastad.
Därav e rengöring viktig i spalten okhålet å kolven.

Är tätningen till kolven gammal å hård så kläms kolven ut men dras inte tillbaka av tätningen vilket oxå gör att bromsen känns som den ligger på.
Därav så kan de vara bra att byta tätningarna i oken.

På glid-ok så ska man givetvis kolla den funktionen så de inte går tungt. Å CB1100 har glidfunktion.
 
Hej å tack för alla tips!
Jag tryckte in å ut kolvarna tills det gick med handkraft. Det låg fortfarande på men jag körde lite längre och kände på skivan och tillslut blev de svalare och svalare så jag tror det har släppt (från början var den brännhet) Den hade ju stått länge. Åkte 40 mil igår och nu verkar det har jämnat ut sig. Nu är det bara å bita i nästa problem men det blir en ny tråd för det.
Som sagt, tack igen för hjälpsamheten.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top