Högeffekttändspolar Aprilia RSV1000

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har troligtvis nått den trimgraden att jag har problem med gnistan på en sugmotor nu.

Maskinen misständer slumpartat (tempberoende, loggen visar allt ok 1-2 repor, sen slutar den tända ett tag etc, sen perfekta avgasvärden igen). Jag misstänker iaf att jag kör slut på tändenergi > 10k rpm, där det iaf känns som att momentet börjar bygga massivt.

Maskinen är en 1103cc RSV1000-maskin av nyare slag med > 14:1 i komp och kammar ställda för vettigare fyllnadsgrad på höga varvtal. Elektroniken är Aprilia RSV1000 99-03 i generation, dvs gen1.

Mitt sprut kan driva induktiva spolar (+12V tills man bryter för gnista), och jag tolkar det som att original tändspolar har 2.8-5.1 ohm primärresstans, men då jag har parallellkopplat utgångar från sprutet för att låta två utgångar driva en ensam spole (gått från dubbelstiftstoppar till enkelstift) så borde min ECU tåla att driva iaf ner till 1.4 ohm primärresistans.

Finns det några spolar som ger mer energi än min standard som ändå passar i ramfästena på första generationens Aprilia mille? Var hittar man till vettiga pengar och leveranstid?

För att vara på säkra sidan vill jag att gnistan ska orka helst 140Nm hela vägen förbi 11k i varvtal med helst 1.2mm gnistgap med NGK Iridiumstift och fet soppamapp.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top